more_horiz
Gospodarka

Spadek cen po obniżce podatku VAT. Badania nie pozostawiają złudzeń

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2022 07:57
Ponad 66 proc. aktywnych konsumentów uważa, że ceny w sklepach nie spadną z powodu zapowiadanej od lutego obniżki VAT-u na żywność - wynika z badania sondażowego. Obniżki cen żywności od lutego spodziewa się ponad 15 proc. ankietowanych, a 18 proc. nie ma w tej kwestii zdania.
Część konsumentów obojętnie podchodzi do podwyżek, gdyż one i tak nie zmienią ich zwyczajów zakupowych.
Część konsumentów obojętnie podchodzi do podwyżek, gdyż one i tak nie zmienią ich zwyczajów zakupowych.Foto: Adam Melnyk/ Shutterstock

Z badania sondażowego platformy UCE Research i Grupy BLIX wynika, że 66,4 proc. Polaków odpowiedzialnych za zakupy w swoich domach nie wierzy w scenariusz spadku cen w sklepach dzięki zapowiadanej od lutego obniżce VAT-u na żywność. 49,5 proc. z nich raczej tak uważa, a 16,9 proc. jest tego pewnych.

Postawa społeczeństwa jest dość racjonalna

Według Krzysztofa Łuczaka z Grupy BLIX konsumenci obserwują galopujące ceny w sklepach, które są dużo wyższe niż spodziewana ulga, stąd ich sceptycyzm.

- Choć zapowiedź obniżki o stawkę VAT przez sieci to pozytywna odpowiedź rynku, nie należy oczekiwać, że koszty zakupów spadną poniżej poziomów, jakie widzieliśmy jeszcze kilka miesięcy temu - powiedział ekspert.

Dodał, że Polacy zdają sobie sprawę z tego, że nie są one zależne tylko od woli sprzedawców, ale od szeregu innych czynników.

- Postawa społeczeństwa w tej kwestii jest więc dość racjonalna - ocenił.

Jak podkreślił, łącznie tylko 15,3 proc. badanych uważa, że ceny w sklepach jednak spadną. Z czego 12,9 proc. ankietowanych tak przypuszcza, a 2,4 proc. jest o tym przekonana.

- Po wynikach widać, że niewielu Polaków liczy na obniżki - wskazał.

Jak zaznaczył, nie można nikomu tego przekonania odbierać, ale nie ma wątpliwości, że nawet jeśli ceny spadną, to będą mniejsze tylko przez chwilę po to, żeby później znowu wszystko jeszcze mocniej podrożało.

Już teraz widzimy, że niektóre sieci podnoszą ceny, żeby za chwilę je opuścić. W ten sposób bronią się przed wprowadzonym mechanizmem - wyjaśnił.

Polacy nie dostrzegają, co może ich czekać

Z sondażu wynika ponadto, że 17,6 proc. konsumentów nie ma jeszcze wyrobionej opinii w tej kwestii. Natomiast zaledwie 0,7 proc. ankietowanych w ogóle nie interesuje się tym tematem.

Zdaniem Krzysztofa Łuczaka, część konsumentów obojętnie podchodzi do podwyżek, gdyż one i tak nie zmienią ich zwyczajów zakupowych.

- Jest to jednak margines w dzisiejszych czasach potwierdzonych w badaniu - powiedział ekspert.

Dodał, że nawet bardzo zamożni ludzie nie ignorują tego, co dzisiaj dzieje się w sklepach.

Poza tym ocenił, że 18-proc. wynik osób niemających w tej kwestii zdania, może świadczyć o tym, że w gąszczu różnego rodzaju medialnych informacji Polacy jeszcze w pełni nie dostrzegają tego, co może ich czekać.

PR24.pl, PAP, DoS

Czytaj także

Stawka VAT na żywność zostanie obniżona do zera

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2022 15:42
- W ramach drugiej tarczy antyinflacyjnej obniżamy do zera VAT na żywność - zapowiedział premier Mateusz Morawiecki na wtorkowej konferencji prasowej. Poinformował, że zmiany nastąpią od 1 lutego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polski sukces w walce z rosnącą inflacją. Niemiecki dziennik docenia działania rządu

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2022 13:17
Inflacja rośnie nie tylko w Niemczech i w strefie euro, także w Polsce obywatele odczuwają jej skutki. "Polska teraz mocno temu przeciwdziała" obniżając VAT - pisze dziennik "Bild" w tekście zatytułowanym "Dlaczego w Polsce ceny wkrótce spadną".
rozwiń zwiń

Czytaj także

UOKiK rozpoczyna kontrole cen produktów spożywczych. Inspektorzy odwiedzą największych uczestników rynku

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2022 15:05
- Monitoring cen żywności związany z obniżką VAT prowadzony jest w odniesieniu do największych przedsiębiorców, mających znaczące udziały w rynku - zapowiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, uzasadniając, że mali przedsiębiorcy traktują ceny w sieciach handlowych jako punkt odniesienia.
rozwiń zwiń
X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem