Spór o port w Elblągu wciąż nierozstrzygnięty. Wiceszef MAP: propozycja rządu aktualna

- Rządowa propozycja w sprawie portu w Elblągu jest nadal aktualna - powiedział wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka. Podkreślił, że to jest propozycja dobra dla Elbląga. Rząd oferuje dofinansowanie portu w Elblągu kwotą 100 mln zł w zamian za przejęcie pakietu 51 proc. akcji.

2022-11-19, 12:31

Spór o port w Elblągu wciąż nierozstrzygnięty. Wiceszef MAP: propozycja rządu aktualna
Port w Elblągu ma być czwartym portem morskim w kraju. Ma przeładowywać od 1,5 do 2 mln ton surowca. Foto: Elninho/Shutterstock

- My ze strony rządowej wykazujemy maksimum dobrej woli w sprawie portu w Elblągu. Miasto nie ma środków na wykonanie modernizacji portu, Komisja Europejska nie zgadza się na przeznaczenie z RPO kwoty 40 mln euro, które miałoby zasilić tę inwestycję. Mamy nadzieję, że przyjdzie w Brukseli refleksja, ale jeśli nie, to rządowa oferta leży na stole. I to jest oferta dobra dla Elbląga - powiedział wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka na antenie publicznego Radia Olsztyn.

100 mln zł za większościowy pakiet

Rząd oferuje dofinansowanie portu w Elblągu kwotą 100 mln zł w zamian za przejęcie pakietu 51 proc. akcji. Na to nie zgadza się samorząd Elbląga, argumentując, że to i tak po stronie rządu leży ukończenie drogi wodnej z Zalewu Wiślanego do Elbląga. Rząd z kolei uważa, że ostatnie 900 metrów drogi wodnej i prace w porcie winno sfinansować miasto.

- Jesteśmy w dialogu z prezydentem Elbląga. Do 14-15 września miałem otrzymać listę inwestycji wykonanych w porcie. Ta lista nie dotarła do dziś. Dyrektor portu nie odpisuje na moje pisma - mówił wiceminister Śliwka i zapewniał, że rządowa oferta dotycząca zasilenia portu 100 mln zł w zamian za większościowy pakiet to oferta oznaczająca rozwój Elbląga.

- Chcielibyśmy, by port w Elblągu był perełką, był czwartym portem RP, by dzięki niemu Elbląg wzrastał gospodarczo, by rosło zatrudnienie - wyliczał wiceminister Śliwka.

REKLAMA

Miasto Elbląg nie ma kompetencji

Sprawa pogłębienia ostatniego odcinka toru wodnego przed portem morskim w Elblągu jest bardzo ważna, bo bez tego nowa droga wodna wraz z Kanałem Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną nie będzie funkcjonalna. Prace pogłębiarskie na rzece Elbląg wykonywane przez wykonawcę wybranego przez inwestora, czyli Urząd Morski w Gdyni, kończą się niespełna kilometr przed portem.

Ostatnio prezydent Elbląga Witold Wróblewski przedstawił opinię prawną wykonaną na zlecenie samorządu przez Centrum Ekspertyz i Analiz Prawnych i podpisaną przez prof. Politechniki Warszawskiej Roberta Suwaja. Wynika z niej, że "Miasto Elbląg nie posiada kompetencji do realizacji zadań polegających na budowie, modernizacji lub utrzymaniu torów wodnych na wewnętrznych, przepływowych wodach morskich w granicach Portu Morskiego Elbląg".

Warmińsko-mazurski Spichlerz Północy

Wiceminister Andrzej Śliwka był też pytany o Spichlerz Północy tj. inwestycje służące poprawie infrastruktury do magazynowania zboża w północnej części warmińsko-mazurskiego.

W piątek wicepremier, minister rolnictwa Henryk Kowalczyk poinformował, że wchodząca w skład Polskiej Grupy Spożywczej spółka Elewar rozbuduje powierzchnię magazynową w tym regionie za 250 mln zł.

REKLAMA

Wiceszef resortu aktywów powiedział, że w ramach Spichlerza Północy powstaną nowe magazyny m.in. w Braniewie, w Ornecie suszarnia, w Pieniężnie urządzenia do przeładunku zboża w Pieniężnie. Magazyny w Bartoszycach mają być wyremontowane.

- Obecnie z Elewarem współpracuje 2,5 tys. rolników, mamy nadzieję, że po tych inwestycjach ta liczba wzrośnie do 6 tys. - powiedział Andrzej Śliwka.

PR24.pl, IAR, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej