EBOiR wspomoże inwestycje w trasy Via Carpatia i Rail Baltica. To ustalono podczas spotkania z resortem infrastruktury

2023-04-19, 10:44

EBOiR wspomoże inwestycje w trasy Via Carpatia i  Rail Baltica. To ustalono podczas spotkania z resortem infrastruktury
Via Carpatia to trasa, która będzie miała strategiczny charakter dla regionu i całej UE.Foto: GDDKiA Lublin/Twitter

Wsparcie finansowe i projektowe ukraińskiego rządu, rozwój korytarzy solidarnościowych, inwestycje w trasy Rail Baltica i Via Carpatia, alternatywne szlaki logistyczne między UE, a Ukrainą to tematy spotkania m.in. szefa resortu infrastruktury Andrzeja Adamczyka z prezesem EBOiR Odile Renaud-Basso.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i wiceminister infrastruktury Rafał Weber spotkali się w Warszawie z prezesem Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju Odile Renaud-Basso. W spotkaniu, które odbyło się 18 kwietnia 2023 r., uczestniczyli także przedstawiciele polskich spółek kolejowych: PKP SA, PKP LHS i PKP CARGO – podało Ministerstwo Infrastruktury w środowym komunikacie.

Inwestycje w infrastrukturę transportową

Rozmowy dotyczyły wsparcia finansowego i projektowego ukraińskiego rządu i przedsiębiorstw świadczących podstawowe usługi oraz rozwoju korytarzy solidarnościowych, alternatywnych szlaków logistycznych łączących UE z Ukrainą. Wyjaśniono, że taka pomoc pozwoli zaspokoić najpilniejsze potrzeby dotkniętej wojną Ukrainy.

- Od przeszło roku dzień po dniu przekonujemy się, że rola transportu w procesie pomocy Ukrainie zarówno cywilnej, humanitarnej, jak i tej wojskowej jest nieoceniona. Sukcesem jest włączenie do projektu rozporządzenia Komisji Europejskiej o transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T nowego, bardzo potrzebnego korytarza Bałtyk – Morze Czarne – Morze Egejskie, którego kręgosłup stanowi szlak Via Carpatia, a w przyszłości Rail Baltica. To istotne, bo szlak ten ma swoje odnogi biegnące na Ukrainę – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Szef resortu infrastruktury dodał, że konieczne jest dalsze realizowanie projektów infrastrukturalnych w naszym regionie.

Korytarze transportowe z Ukrainy

Podczas spotkania omówiono korytarze solidarnościowe - szlaki logistyczne łączące UE i Ukrainę, które po inwazji Rosji oraz blokadzie ukraińskich portów morskich ustanowiła w maju 2022 r. Komisja Europejska i sąsiadujące z Ukrainą państwa członkowskie. Wyjaśniono, że nowe szlaki transportowe, które biegną m.in. przez Polskę, mają kluczowe znaczenie, ponieważ zapewniają Ukrainie możliwość eksportu i importu towarów.


Via Carpatia przebieg trasy. PAP/opr. Maciej Zieliński , Maria Samczuk Via Carpatia przebieg trasy. PAP/opr. Maciej Zieliński , Maria Samczuk



-Od 24 lutego 2022 r., czyli pierwszego dnia rosyjskiej inwazji zbrojnej na Ukrainę mierzymy się z bezprecedensowymi wyzwaniami. Nagle nastąpiło bowiem radykalne przekierowanie ruchu osobowego i towarowego z Ukrainy. Do dzisiaj polsko-ukraińską granicę przekroczyło ponad 10 milionów uchodźców. Polska bardzo intensywnie rozwija infrastrukturę transportową obejmującą wszystkie rodzaje transportu - kolej, drogi, porty, lotniska. Pozwoliło to na sprawną organizację działań na rzecz pomocy Ukrainie i jej mieszkańców – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dodał jednak, że infrastruktura łącząca Ukrainę z Europą i światem wymaga stałego rozwoju i zapewnienia stabilnego finansowania przez międzynarodowe instytucje. Jest to bowiem inwestycja we wspólne bezpieczeństwo. Minister zaznaczył, że kluczowe w tym względzie są nie tylko projekty krótkoterminowe, ale także inwestycje w twardą infrastrukturę, które są długoterminowe.

Wsparcie EBOR dla portów

W komunikacie wskazano, że największym wspartym przez EBOR projektem infrastrukturalnym w 2022 r. była budowa nowego terminala kontenerowego Baltic Hub w porcie Gdańsk, jedynym porcie na Bałtyku obsługującym duże kontenerowce.


PR24/PAP/sw


Polecane

Wróć do strony głównej