Modernizacja dworca Warszawa Zachodnia. Pociągi wrócą na linię średnicową na dwa miesiące

2023-04-19, 12:45

Modernizacja dworca Warszawa Zachodnia. Pociągi wrócą na linię średnicową na dwa miesiące
Przebudowa dworca Warszawa-Zachodnia powoli zmierza do końca. . Foto: Konrad Majszyk/twitter

W najbliższą sobotę znów zmieni się organizacja ruchu na linii średnicowej w Warszawie. Wycofane z niej dziesięć dni temu pociągi wrócą na stałą trasę pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Śródmieście. Będzie to możliwe dzięki kończącym się pracom związanym z budową muru oporowego między tymi stacjami.

Na horyzoncie widać jednak o wiele większe utrudnienia w ruchu pociągów. Zostaną one wprowadzone w czerwcu. Trwające do piątku utrudnienia przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych zapowiadali jeszcze przed świętami wielkanocnymi. Były one  spowodowane pracami związanymi z modernizacją stacji Warszawa Zachodnia i układu torowego wokół niej.

Utrudnienia w ruchu pasażerskim

Od 11 kwietnia połowa pociągów aglomeracyjnych, które normalnie kursowały  między stacjami Warszawa Zachodnia, a Warszawa Centralna zmieniła trasę.  Dotyczyło to także tych składów, które wożą pasażerów godzinach porannego i popołudniowego szczytu.

Do 21 kwietnia tego roku większość tych pociągów skończy bieg na dworcach Warszawa Główna, bądź Warszawa Zachodnia, a składy z kierunku Siedlec dojadą do stacji Warszawa Wschodnia i Warszawa Centralna.

Czas obowiązywania tymczasowego rozkładu jazdy nie zostanie przedłużony. Wszystkie prace związane z budową muru oporowego między stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Śródmieście zakończą się o czasie, czyli 20 kwietnia.

Dlaczego zamknięto ruch kolejowy?

Ograniczenie ruchu było konieczne ze względu na konieczność zamknięcia jednego z dwóch torów aglomeracyjnych. A to natomiast było potrzebne, by bezpiecznie usunąć tymczasowe betonowe podpory muru oporowego. W przyszłości umożliwi on budowę kolejnych torów aglomeracyjnych.

To wszystko oznacza, że wszystkie pociągi aglomeracyjne i lokalne, które przed 11 kwietnia kursowały po linii średnicowej, wrócą na stałą trasę.  Tak będzie przez dwa miesiące, bo 26 czerwca wejdą  w życie zmiany w rozkładzie na Warszawskim Węźle Kolejowym. Dla pasażerów korzystających z komunikacji kolejowej oznacza to duże zmiany.

Na  ponad dwa letnie miesiące zostanie całkowicie zamknięty odcinek torów aglomeracyjnych między stacją Warszawa Zachodnia a dworcem Warszawa Wschodnia. W tym czasie jedynie niektóre pociągi z kierunku wschodniego będą dojeżdżać do przystanku Warszawa Stadion.

Jak informuje Krzysztof Grunke z PKP Polskich Linii Kolejowych, niektóre składy z kierunku Mińska Mazowieckiego, Siedlec, Dęblina i Otwocka będą dojeżdżać do przystanku Stadion. Do tego przystanku będą także dojeżdżać niektóre składy Szybkiej Kolei Miejskiej. Jeśli chodzi o kierunek  zachodni, składy będą się kierować na stację Warszawa Gdańska.

Część pociągów z kierunków Skierniewice i Łowicz Główny zostanie skierowana na stację Warszawa Centralna – także będą obsługiwały linię średnicową z tym, że po układzie dalekobieżnym. Pozostałe pociągi zostaną skierowane do stacji Warszawa Zachodnia, bądź Warszawa Główna. Taki rozkład jazdy będzie obowiązywał do końca wakacji.

Kiedy koniec remontu

Z zapowiedzi przedstawicieli PKP PLK wynika, że modernizacja dworca Warszawa Zachodnia będzie trwać dłużej, niż dotychczas zakładano. Jak się dowiedzieliśmy, w tej chwili jest aktualizowany harmonogram prac.  Nie ma jeszcze konkretnych dat.

Wiele jednak wskazuje na to, że prace potrwają do trzeciego kwartału przyszłego roku. Pierwotnie modernizacja dworca zachodniego wraz z układem torowym, rozpoczęta w 2020 roku, miała się zakończyć pod koniec tego roku.

 

 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw


 

Polecane

Wróć do strony głównej