UTK: Rekordowe przewozy pasażerskie w 2022 roku

2023-01-31, 09:00

UTK: Rekordowe przewozy pasażerskie w 2022 roku
Liczba pasażerów kolei w 2022 rokiem nie tylko była wyższa o 6,3 miliona (+1,9%) w zestawieniu z 2019 rokiem, ale również stanowiła najwyższą wartość tego parametru osiągniętą w ostatniej dekadzie.Foto: Shutterstock/Locomotive74

Rekordowe wyniki przewozowe na kolei. Urząd Transportu Kolejowego podał statystyki dotyczące 2022 roku. Wynika z nich, że coraz więcej Polaków jest zainteresowanych podróżą pociągami.

Po załamaniu spowodowanym pandemią COVID – 19, przewoźnicy notują największe w historii natężenie ruchu. Prezes UTK zwraca jednak uwagę, że rosnące ceny przejazdu mogą wyhamować trend wzrostowy.

W 2022 roku z usług kolei skorzystało 342,2miliona  osób. To o 97,2 milionów więcej (+39,6%) w porównaniu z 2021 rokiem. Rok 2022 dla wszystkich przewoźników realizujących regularne przewozy pasażerskie oznaczał wyższą liczbę pasażerów niż dwa lata temu. W przypadku niektórych z nich były to rekordowe dane w historii ich funkcjonowania.

Liczba pasażerów kolei w 2022 rokiem nie tylko była wyższa o 6,3 miliona (+1,9%) w zestawieniu z 2019 rokiem, ale również stanowiła najwyższą wartość tego parametru osiągniętą w ostatniej dekadzie. Możemy tym samym mówić o odbudowie przewozów pasażerskich do poziomu sprzed pandemii.

Rok  2022: trudny początek i dobry finał

W pierwszych miesiącach 2022 rokiem w przewozach pasażerskich odnotowano niższy wynik niż w kolejnych miesiącach – związane to było m.in. z obostrzeniami sanitarnymi. W styczniu zeszłego roku  usług kolei skorzystało 21,4 miliona osób, w lutym było to 21,2 miliona. Są to wartości wyższe odpowiednio o 7,8 miliona i 7 miliona w porównaniu do tych miesięcy w 2021 roku.

W zestawieniu z wynikami z 2019 rokiem (ostatnim roku przed wybuchem pandemii) w styczniu 2022 roku liczba pasażerów była o 5,1 miliona osób niższa, a w lutym 2022 roku o 4 miliony osób niższa. Począwszy od marca zeszłego roku liczba pasażerów w poszczególnych miesiącach przewyższała wartości z 2019., 2020  i 2021 roku.

Początek zeszłego roku nie zapowiadał rekordów. Polska zmagała się z kolejną falą pandemii.  W styczniu i lutym 2022 roku odnotowano spadki liczby pasażerów w zestawieniu miesiąc do miesiąca.

W marcu liczba pasażerów wzrosła aż o 33,5% wobec lutego i była to najwyższa dynamika odnotowana w 2022 roku Zgodnie z tendencją sezonową liczba pasażerów miesiąc do miesiąca wzrosła jeszcze w: maju o 13,1%, w lipcu o 2,5%, w sierpniu o 1% i październiku o 10,7%.

Październik pod względem liczby pasażerów był miesiącem z najlepszym wynikiem w 2022 roku  – 32,8 miliona osób, które skorzystały z usług kolei to najwyższa wartość osiągnięta w tym miesiącu na przestrzeni prowadzenia statystyk przez UTK.

Dobre wyniki PKP i przewoźników regionalnych

Ostatnie dwa miesiące zeszłego roku zamykają ten rok z kilkuprocentowymi spadkami miesiąc do miesiąca – co również stanowi sezonową regułę w przewozach pasażerskich. W grudniu liczba pasażerów była niższa o 7,5 % wobec listopada, co w 2022 roku było najwyższym spadkiem miesiąc do miesiąca. 

Corocznie ponad 25% liczby pasażerów kolei jest obsługiwana przez POLREGIO. W 2022 roku. udział tego przewoźnika w liczbie pasażerów wyniósł 25,47%. Drugą pozycję utrzymują Koleje Mazowieckie z 17,26%. Nieznacznie mniejszy udział – 17,23% uzyskał przewoźnik PKP Intercity.  Znaczny udział w liczbie pasażerów utrzymuje PKP SKM – 12,73%.

Ceny energii - wyzwaniem dla kolei

 - Wyniki przewozowe ubiegłego roku cieszą, co nie oznacza, że kolej w naszym kraju jest wykorzystywana w optymalnym zakresie – zarówno do przewozu osób, jak i rzeczy. Należy się tym samym uważnie przyjrzeć czynnikom, które obniżają konkurencyjność kolei wobec innych środków transportu- – powiedział prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra.

- Dużym wyzwaniem dla kolei jako zrównoważonego środka transportu są wysokie ceny energii, które generują wyższe ceny usług, a tym samym mogą zniechęcać potencjalnych pasażerów do korzystania z usług kolei. Bez odpowiedniego wsparcia utrzymywanie pozytywnego trendu sprzed 2022 roku może być trudne – podsumował dane prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

11 stycznia największy ogólnopolski przewoźnik podniósł ceny biletów. Koszt przejazdu jest droższy od 11 do 19 procent. W tym tygodniu mają jednak zapaść decyzje, które zniwelują wysokość tych podwyżek.

 

 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw


Polecane

Wróć do strony głównej