Złomowane w Londynie samochody nie trafią na Ukrainę. Burmistrz zablokował przekazanie

2023-12-16, 12:58

Złomowane w Londynie samochody nie trafią na Ukrainę. Burmistrz zablokował przekazanie
Autorzy analizy twierdzą, że do 2035 r. Wielka Brytania będzie miała o 3 mln mniej miejsc pracy, o 32 proc. niższe inwestycje, o 5 proc. niższy eksport i o 16 proc. niższy import, niż miałoby to miejsce, gdyby nie opuściła UE. Foto: Pajor Pawel/Shutterstock

Laburzystowski burmistrz Londynu Sadiq Khan zablokował plan wysłania na Ukrainę samochodów, które w przeciwnym razie zostałyby zezłomowane z racji tego, że nie spełniają londyńskich norm emisji spalin - ujawnił w sobotę dziennik "Daily Telegraph". Z prośbą taką zwrócił się we wrześniu mer Kijowa Witalij Kliczko.

Witalij Kliczko podkreślił, że niektóre z przeznaczonych do zezłomowania samochodów, zwłaszcza mające napęd na cztery koła SUV-y i pick-upy, mogłyby być wykorzystywane na Ukrainie w "różnych rolach ratujących życie i transportowych".

Ale w wysłanej we wtorek odpowiedzi, do której dotarł "Daily Telegraph", Sadiq Khan napisał, że nie zezwoli na tę propozycję, ponieważ nie spełnia ona "progu prawnego", który wymaga, aby program złomowania przynosił korzyści londyńczykom z "perspektywy gospodarczej, społecznej i środowiskowej". Dodał, że program został "zaprojektowany w celu zapewnienia, że najbardziej zanieczyszczające pojazdy zostaną trwale usunięte z londyńskich dróg".

Ustawa o władzach Wielkiego Londynu

Pod koniec sierpnia tego roku obejmująca dotychczas centrum Londynu strefa ultraniskiej emisji (ULEZ) została rozszerzona na całe miasto. Kierowcy, których samochody nie spełniają norm emisji, mogą je zezłomować i wystąpić o otrzymanie z tego tytułu zwrotu w wysokości 2.000 funtów, lub jeździć nimi dalej, ale płacąc 12,5 funta dziennie.

Chodzi przeważnie o samochody z silnikiem Diesla zarejestrowane przed wrześniem 2015 r. i samochody benzynowe zarejestrowane przed styczniem 2006 r. Według szacunków z marca tego roku, w Londynie było ok. 700 tys. takich samochodów.

Rzecznik władz miejskich Londynu powiedział, że "zmiana programu ULEZ w celu eksportu pojazdów na Ukrainę nie jest możliwa w ramach obecnych ograniczeń ustawy o władzach Wielkiego Londynu", ale przekonywał, że władze brytyjskiej stolicy solidaryzują się z Ukrainą.

"Londyńczycy powinni mieć swobodę decydowania"

- Odmowa Sadiqa Khana wysłanie na Ukrainę samochodów zezłomowanych w ramach ULEZ ze względu na dziwactwo prawne, jest absurdalna. Londyńczycy, którzy decydują się na złomowanie swoich samochodów, powinni mieć swobodę decydowania o tym, czy chcą, aby ich samochód został wysłany na wsparcie Ukrainy - powiedziała "Daily Telegraph" Susan Hall, kandydatka Partii Konserwatywnej w przyszłorocznych wyborach na burmistrza Londynu, w których Khan będzie się ubiegał o trzecią kadencję.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej