Tranzyt ukraińskich towarów przez Polskę. Czy cyfrowe plomby i GPS załatwiają sprawę?

2024-02-09, 12:25

Tranzyt ukraińskich towarów przez Polskę. Czy cyfrowe plomby i GPS załatwiają sprawę?
Plomby elektroniczne nakładane są na pojazdy ciężarowe i na kolejowe składy towarowe przewożące w tranzycie niektóre towary, które zostały objęte bezterminowym zakazem przywozu na terytorium Polski. Foto: Jaroslaw Mika/Twitter

4,1 tys. wagonów kolejowych i 550 tirów z ukraińskimi produktami rolnymi wyjechało w tranzycie z przejść granicznych na Lubelszczyźnie od początku roku - wynika z danych lubelskiej Izby Administracji Skarbowej. Takie transporty przez Polskę kończą się w portach morskich lub za granicą.

Rzecznik Izby Administracji Skarbowej w Lublinie Michał Deruś poinformował, że obecnie monitorowanie przejazdów i nadzór nad przemieszczaniem niektórych towarów rolnych z Ukrainy w tranzycie przez Polskę odbywa się z wykorzystaniem plomb elektronicznych (GPS). Do ich nakładania i zdejmowania uprawnienia mają funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej.

- Tego typu zabezpieczenia transportów w zupełności się sprawdzają. Plomby elektroniczne w czasie rzeczywistym przekazują pozycje GPS przemieszczanego środka transportu do systemu informatycznego Krajowej Administracji Skarbowej - opisał Michał Deruś.

"Zakaz nie dotyczy tranzytu"

Plomby elektroniczne nakładane są na pojazdy ciężarowe i na kolejowe składy towarowe przewożące w tranzycie niektóre towary, które zostały objęte bezterminowym zakazem przywozu na terytorium Polski. Chodzi m.in. o kukurydzę, rzepak, pszenicę, mąkę pszenną, makuchy, nasiona słonecznika, nasiona rzepaku.

- Zakaz nie dotyczy tranzytu takich produktów przez Polskę - pod warunkiem że tranzyt ma się zakończyć w portach morskich w Gdańsku, Gdyni, Świnoujściu, Szczecinie, Kołobrzegu lub poza terytorium Polski - dodał rzecznik.

Wyjechało 550 ciężarówek

Z przekazanych danych wynika, że od stycznia tego roku z kolejowych przejść granicznych w woj. lubelskim - tj. Hrubieszów i Dorohusk - wyjechało w tranzycie 125 składów towarowych, w których było łącznie 4,1 tys. wagonów kolejowych. Najczęściej przewożono nimi kukurydzę, rzepak, pszenicę.

Natomiast ponad 550 ciężarówek wyjechało w tranzycie przez Polskę z drogowych przejść granicznych na Lubelszczyźnie, tj. Dorohusk i Hrebenne. Docelowymi kierunkami były przede wszystkim: Budzisko, Świecko, Gorzyczki, Gdańsk/Gdynia, Zgorzelec.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej