Rekordowy kontrakt na kolei. PKP PLK zainwestuje w rozwój infrastruktury

2024-03-09, 11:50

Rekordowy kontrakt na kolei. PKP PLK zainwestuje w rozwój infrastruktury
Podpisana umowa na modernizację czwartego odcinka linii kolejowej Chabówka - Nowy Sącz spowoduje, że w roku 2026 pociągi pojadą nowym torem i tunelem z Limanowej na wschód. Skrócą się podróże do Nowego Sącza. Foto: PKP PLK SA/Twitter

Krok bliżej do szybszych podróży z Krakowa do Nowego Sącza. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały kontrakt na budowę ok. 13-kilometrowego odcinka linii Limanowa - Klęczany. To jeden z największych zawartych w ostatnich latach kontraktów inwestycyjnych na kolei. Jego wartość to prawie 2 mld zł.

Prace na odcinku trasy kolejowej 104 z Limanowej do Klęczan będą prowadzone po tak zwanym nowym śladzie. Oznacza to, że zamiast krętej, starej linii kolejowej powstanie nowa trasa. Tory będą układane w taki sposób, by maksymalnie skrócić podróż. Będzie to wymagało budowy wielu tak zwanych obiektów inżynierskich.

Jednym z nich będzie budowa najdłuższego tunelu kolejowego. Jego długość przekroczy 3,5 km. W ramach inwestycji powstanie także 10 wiaduktów i 12 mostów. Skrzyżowania z drogami będą bezkolizyjne. Pociągi pasażerskie pokonają tę trasę z prędkością 160 km/h, towarowe rozwiną prędkość do 100 km/h.

"Czołówka najważniejszych przedsięwzięć"

Na trasie pojawią się też nowe przystanki. Zostaną one zlokalizowane w miejscowościach Mordarka i Chomaranice. Perony mają być dostępne dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

- Umowa na przebudowę odcinka Limanowa - Klęczany jest najdroższym kolejowym zadaniem w Krajowym Planie Odbudowy. Wartość budowy połączenia Podłęże - Piekiełko plasuje je w czołówce najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych - powiedział podczas uroczystości związanej z podpisaniem umowy minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

- Budowa nowego połączenia kolejowego z Krakowa na Podhale i Sądecczyznę to jedna z najważniejszych inwestycji w kraju. Dzięki niej zwiększy się rola kolei w komunikacji regionalnej, a mieszkańcy takich miejscowości, jak Limanowa i Nowy Sącz zyskają możliwość szybkich i wygodnych dojazdów do pracy czy szkół - dodał wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

W tej chwili prace budowlane toczą się na trzech innych fragmentach linii kolejowej 104 - bocznica Klęczany - Nowy Sącz, Chabówka - Rabka Zaryte oraz Rabka Zaryte - Mszana Dolna.

PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą także postępowanie przetargowe na przebudowę stacji Limanowa.

Najszybsze pociągi przejadą w godzinę

Modernizacja linii kolejowej Chabówka - Nowy Sącz jest częścią większego projektu PKP PLK o nazwie Podłęże - Piekiełko. Inwestycja ta obejmie m.in. budowę 58 km nowej linii kolejowej łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2029 roku ma zostać utworzona nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków - Nowy Sącz w godzinę.

Podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego dzięki inwestycji skróci się do 90 minut. Od 10 marca najszybszy pociąg będzie pokonywać tę trasę w dwie godziny i 14 minut.

Projekt jest finansowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Projekt Limanowa - Klęczany realizuje konsorcjum dwóch firm - Budimex oraz Gulermak.

Aleksander Pszoniak/DoS

Polecane

Wróć do strony głównej