Jaka będzie wartość naszego rynku e-commerce za 5 lat? Znamy dane PwC

2022-07-11, 13:00

Jaka będzie wartość naszego rynku e-commerce za 5 lat? Znamy dane PwC
Eksperci Strategy& Polska spodziewają się dalszego wzrostu znaczenia dużych platform sprzedażowych, a także "otwierania się wiodących sklepów e-commerce" na zewnętrznych sprzedających.Foto: Shutterstock.com/ one photo

Do 2027 r. wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o ponad 94 mld zł do 187 mld zł - prognozują autorzy raportu "Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027". Eksperci spodziewają się wzrostu znaczenia dużych platform sprzedażowych.

E-commerce w Polsce ma przed sobą perspektywę dalszego rozwoju, jednak zmienią się źródła wzrostu - stwierdzono w raporcie "Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027", opracowanym przez ekspertów z Strategy& Polska, która działa w ramach firmy doradczej PwC.

Ich zdaniem w latach 2022-2023 rolę głównego motoru wzrostu rynku przejmuje wzrost cen produktów przy słabnącym popycie konsumenckim. Do pewnego stopnia zostaje on złagodzony poprzez napływ ponad 2 milionów uchodźców z Ukrainy". Według analityków PwC w latach 2018-2021 wzrost sprzedaż przez internet w latach 2018-2021 wynikał głównie z zamknięcia sklepów stacjonarnych.

Co najczęściej kupujemy w Sieci?


Według raportu 54 proc. wzrostu polskiego e-commerce będzie pochodzić z kategorii: mody (21 mld zł), elektroniki (19 mld zł) oraz zdrowia i urody (11 mld zł). W sumie mowa o wzroście do 187 mld zł oraz udziału w sprzedaży detalicznej na poziomie 17 proc.

Eksperci Strategy& Polska spodziewają się dalszego wzrostu znaczenia dużych platform sprzedażowych, a także "otwierania się wiodących sklepów e-commerce" na zewnętrznych sprzedających. Udział modelu platformowego (tzw. marketplace) względem sklepów e-commerce wzrośnie z 45 proc. w 2021 r. do ponad 55 proc. w 2027 r. - oceniono.

Na czym powinny się skupić e-sklepy?


Zdaniem ekspertów głównym polem pojedynku o klienta w przestrzeni cyfrowej staje się szybkość i niezawodność zaspokojenia potrzeb zakupowych. "Trend ten widać we wzroście popularności graczy q-commerce (quick commerce, czyli szybki handel) oferujących dostawy w 10-15 minut, rosnącą liczbą ofert z opcją dostawy tego samego dnia oraz daleko idące ułatwienia w procesie wymiany i zwrotu zamówionych towarów" - stwierdzono w analizie PwC.

Co równie ważne zakup w Sieci musi się to odbywać "w sposób praktycznie bezkosztowy dla konsumenta, gdyż darmowa dostawa staje się powoli oczekiwanym standardem".

Im więcej wiesz o klientach tym więcej im oferujesz

Wzrost wartości zamówień przechodzących przez online stawia przed firmami szansę dostępu do dużych zbiorów danych o klientach, co powoduje ich coraz lepsze profilowanie.

"Szybki rozwój kompetencji analitycznych, budowa centrów zarządzania posiadanymi danymi oraz eksperymentowanie z nowymi modelami biznesowymi opartymi o wykorzystanie danych będą tymi elementami, które w przyszłości odróżnią zwycięzców od firm pozostających w tyle za zmianami rynkowymi" - oceniono w analizie Strategy&Polska.

Czytaj także:

PR24/PAP/sw


Polecane

Wróć do strony głównej