Ropociągi i magazyny ropy w Polsce. Infrastruktura jest systematycznie rozbudowywana

2023-02-01, 11:00

Ropociągi i magazyny ropy w Polsce. Infrastruktura jest systematycznie rozbudowywana
W ostatnich latach zrealizowanych zostało wiele ważnych inwestycji magazynowych - w szczególności przez PERN, dlatego obecne zapasy paliw dają nam duże poczucie bezpieczeństwa. Foto: PERN

Oddanie do użytku rurociągu Boronów-Trzebinia jest elementem rozbudowy krytycznej infrastruktury służącej do transportu i magazynowania paliw na terenie Polski. Przesył ropy naftowej umożliwiają trzy zasadnicze odcinki rurociągów.

Kluczowym rurociągiem łączącym Polskę ze wschodnimi dostawcami surowca był dotychczas rurociąg Przyjaźń.

Odcinek Wschodni rurociągu "Przyjaźń" łączy Bazę Zbiornikową w Adamowie, zlokalizowaną przy granicy z Białorusią, z Bazą Surowcową w Miszewku Strzałkowskim k. Płocka. Odcinek ten osiąga przepustowość 50 mln ton ropy naftowej rocznie.

Odcinek Zachodni rurociągu "Przyjaźń" łączy Bazę Surowcową w Miszewku Strzałkowskim z parkiem zbiornikowym MVL zlokalizowanym w Schwedt. Tą częścią magistrali płynie surowiec dla dwóch niemieckich rafinerii: PCK Raffinerie GmbH Schwedt oraz TOTAL RaffinerieMitteldeutschland GmbH w Spergau.Odcinek Zachodni rurociągu "Przyjaźń" osiąga wydajność 27 mln ton ropy naftowej rocznie.


Ropociągi i magazyny ropy w Polsce. Źródło: PAP Ropociągi i magazyny ropy w Polsce. Źródło: PAP

Rurociąg Pomorski łączy Bazą Manipulacyjną w Gdańsku z Bazą Surowcową w Miszewku Strzałkowskim. Dzięki tej trasie PERN zabezpiecza transport surowca z kierunku północnego tj. z dostaw morskich przez Port w Gdańsku (Naftoport). Odcinek Pomorski pozwala dywersyfikować zarówno źródło dostaw (alternatywa/uzupełnienie dla dostaw lądowych) jak i gatunki rop sprawdzanych do przerobu w rafinerii.

Rurociągiem Pomorskim można transportować surowiec w dwóch kierunkach. Na trasie Gdańsk-Płock jego przepustowość wynosi ok. 30 mln ton ropy naftowej rocznie, zaś w przeciwnym kierunku rurociąg osiąga wydajność ok. 27 mln ton na rok.

Magazyny ropy

Magazyny są rozsiane po całym kraju, tak aby zapewnić elastyczność dostaw surowca w każdym regionie Polski.  

Przykładowo, PERN posiada 4 bazy przeznaczone do magazynowania ropy naftowej, o łącznej pojemności ponad 4,1 mln m3. Największa z nich zlokalizowana jest w Miszewku Strzałkowskim. Pozostałe to: Baza Adamowo przy granicy z Białorusią oraz 2 bazy w Gdańsku, w pobliżu Naftoportu.

Jesienią 2023 roku do eksploatacji trafi także 8 nowych zbiorników na paliwa o łącznej pojemności 256 tys. mᶟ. PERN planuje wybudować nowe magazyny m.in. w bazie paliw nr 21 w Dębogórzu, która już teraz pełni funkcję kluczowego ogniwa systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Dodatkowo w Dębogórzu powstaną jeszcze trzy kolejne zbiorniki o pojemności 50 tys. mᶟ każdy, przeznaczone do przechowywania produktów naftowych, które ułatwią obsługę Klientów zainteresowanych importem paliw.

Terminal Naftowy w Gdańsku

Obecnie w związku ze zmianą architektury dostaw ropy naftowej do Polski sercem naszego kraju stał się Naftoport, przyjmujący surowiec z tankowców. To jedyny w Polsce morski terminal przeładunku ropy naftowej i jeden z największych terminali przeładunku produktów jej rafinacji.

Naftoport ma kluczowe znaczenie w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego kraju umożliwiając optymalizację dostaw różnych gatunków ropy naftowej. Wykonuje on przeładunki ropy naftowej i produktów naftowych w Porcie Gdańsk.

Naftoport jest także jednym z największych przeładunkowych terminali na Bałtyku. W związku z dywersyfikacją dostaw ropy naftowej poprzez tankowce, w tym różnych gatunków tego surowca, pojawiła się konieczność rozbudowania jego przepustowości.

Istnieją plany, aby w Naftoporcie powstało kolejne stanowisko do przyjmowania tankowców z ropą naftową Roczne możliwości przeładunkowe Naftoportu wynoszą obecnie 36 mln ton ropy i 4 mln ton produktów naftowych.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/PERN/mib


Polecane

Wróć do strony głównej