Trasa S7. Duże zainteresowanie wytyczeniem nowej zakopianki

Pięć firm złożyło oferty na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla przyszłej S7 pomiędzy Krakowem i Myślenicami. Najkorzystniejszą z nich drogowcy wybiorą po weryfikacji przez komisję przetargową złożonych dokumentów. Trasa S7, to jeden z najważniejszych szlaków drogowych w Polsce, który łączy północ z południem kraju.

2023-08-03, 10:42

Trasa S7. Duże zainteresowanie wytyczeniem nowej zakopianki
Zadaniem wykonawcy będzie poszukiwanie optymalnego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4, a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7.Foto: Krzysztof Nalewajko/GDDKiA/Twitter

Przetarg rozpisano w maju. Postępowanie spotkało się z dużym zainteresowaniem wykonawców. Ze względu na liczne pytania Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przesunęła termin składania ofert z 28 czerwca na 31 lipca.

Pytania dotyczyły między innymi analizy i prognozy ruchu, zakresu opracowań projektowych w poszczególnych fazach, połączenia S7 z Beskidzką Drogą Integracyjną S52 oraz podziału płatności za zrealizowane prace.

Najtańszą ofertę o wartości ponad 16,5 mln zł złożyło biuro IVIA. Najdroższa, o wartości przekraczającej 40 mln zł pochodzi z biura Voessing Polska.

Poszukiwanie innych wariantów

STEŚ to dokument projektowy, w którym analizowane są możliwości poprowadzenia drogi na konkretnym terenie, z uwzględnieniem kwestii technicznych, kosztów i oddziaływania nowej trasy na środowisko. Zaproponowane w Studium warianty będą prezentowały już precyzyjne przebiegi i lokalizację inwestycji. Jego wykonawca przedstawi możliwości przebiegu drogi w pasie o szerokości od 80 do 150 m, w którym zlokalizowane będą nie tylko sama droga ekspresowa, ale cała infrastruktura związana z jej funkcjonowaniem.

REKLAMA

Zadaniem wykonawcy będzie poszukiwanie optymalnego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4, a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7. Początek drogi przewidziano między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów, jednak projektant będzie mógł zaproponować go też w innym miejscu.

Drogowcy dopuszczają poszukiwanie wariantów bardziej na zachód lub na wschód, o ile takie rozwiązanie będzie korzystne i racjonalne. Pozostawienie opcji rozpoczęcia trasy w innym miejscu niż odcinek A4 Kraków Południe - Kraków Bieżanów daje też możliwość rozważenia rozwiązań zlokalizowanych poza podstawowym obszarem.

Przygotowanie Studium będzie wieloletnim procesem. Drogowcy zakładają, że po sześciu latach od podpisania umowy zakończy się uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W tym czasie będą organizowane spotkania informacyjne dla mieszkańców, którzy będą mogli przedstawić swoje pomysły, sugestie, wątpliwości i uwagi dotyczące nowej drogi.

S7 biegnie przez pięć województw

Przedstawiciele GDDKiA podkreślają, że liczą na konstruktywne rozmowy z zainteresowanymi.

REKLAMA

- Zdajemy sobie sprawę, że jest to inwestycja trudna i budząca duże emocje. Jednakże wszyscy zgadzają się co do tego, że ta inwestycja jest to potrzebna - co potwierdzają strony zabierające głos w rozmowach na temat przebiegu nowego odcinka S7 - podkreślają drogowcy.

Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, żaden z wariantów nowego odcinka S7 przedstawionych w Studium korytarzowym nie był wskazany w przetargu na przygotowanie projektu przebiegu drogi jako rekomendowany.

Droga ekspresowa S7 biegnie przez pięć województw. W pomorskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim jej budowa jest już zakończona. Kierowcy mają tam do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej od węzła Gdańsk Południe do Płońska.

Obecny dwujezdniowy wylot z Krakowa w kierunku Myślenic jest obciążony ruchem tranzytowym, turystycznym i lokalnym. Na całej długości występują ostre zakręty, kolizyjne skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Powyższe nie pozwala na bezpieczne i komfortowe podróżowanie.

REKLAMA

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej