more_horiz
Gospodarka

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko firmie Amazon. Spółce grozi wysoka kara

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2023 09:38
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie przeciwko firmie Amazon - poinformował Urząd. Zarzuty dotyczą wprowadzania w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów.
Od września 2021 r. Prezes UOKiK prowadził postępowanie wyjaśniające, teraz spółka otrzymała zarzuty stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów
Od września 2021 r. Prezes UOKiK prowadził postępowanie wyjaśniające, teraz spółka otrzymała zarzuty stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentówFoto: Shutterstock/Mike Mareen

Amazon EU SARL z siedzibą w Luksemburgu jest jednym z przedsiębiorców sprzedających na platformie Amazon.pl. "Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęły sygnały wskazujące na nieprawidłowości w świadczeniu usług w ramach serwisu. Od września 2021 r. Prezes UOKiK prowadził postępowanie wyjaśniające, teraz spółka otrzymała zarzuty stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów" - poinformował UOKiK.

Zamówienie a sprzedaż towaru

Zgodnie z ustaleniami Prezesa Urzędu, złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia w serwisie Amazon.pl nie jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży, stanowi jedynie ofertę nabycia produktu ze strony konsumenta.

"Spółka uważa, że nie jest zobowiązana do dostarczenia towaru i może decydować o realizacji lub anulowaniu transakcji. Dla Amazona wiążąca jest dopiero informacja o faktycznej wysyłce i to, według przedsiębiorcy, stanowi właściwy moment zakupu towaru" - wskazał Urząd.

Dodał, że takie postanowienie znajduje się w warunkach sprzedaży oraz na ostatnim etapie procesu zakupowego na platformie. Zapoznanie się z nim utrudnia użycie szarej czcionki na białym tle i umieszczenie go na samym dole strony, co może wymagać przewinięcia ekranu - podkreślił.

UOKiK wskazuje na szczegóły

"To, co rzeczywiście przyciąga uwagę konsumentów, to kojarzące się z zakupem i zawarciem umowy, wyróżnione jaskrawym kolorem przyciski 'Kup teraz' (na stronie produktu) lub 'Przejdź do finalizacji zakupu' (po dodaniu do koszyka)" - wskazał w komunikacie.

Jak poinformowano, w ocenie Prezesa Urzędu, takie sformułowania mogą sugerować, że zamawiając produkt dokonywany jest jego zakup, a do transakcji dochodzi od razu z chwilą zapłaty za towar.

Jak podał UOKiK, spółce grozi kara do 10 procent obrotu.

Posłuchaj
00:29 IAR/Augustyniak: Prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny mówi m.in. o tym, że zarzuty dot. wprowadzania konsumentów w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzeda Prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny mówi m.in. o tym, że zarzuty dot. wprowadzania konsumentów w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży czy dostępności produktów (IAR)

Czytaj także:

PAP/IAR/PR24.pl/mk