Raport: jaja mają się coraz lepiej: drożeją, jest ich coraz więcej
Jak kurze jajo radziło sobie na krajowym i zagranicznym rynku w ubiegłych latach, jak radzi sobie teraz i jakie są prognozy na przyszłość? Według analiz Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywieniowej, po spadkach cen w ubiegłych latach ożywiony popyt krajowy i zagraniczny wpłynie pozytywnie na wysokość cen jaj spożywczych w 2015 roku.
2015-07-09, 22:52
Unia Europejska w ostatnich latach narzuciła prawne wymogi dotyczące nie tylko dobrostanu niosek, ale także ochrony środowiska i bezpieczeństwa produktów żywnościowych. Stąd zmniejszenie produkcji jaj w początkowych latach (2011-2012) wdrażania zmian (udoskonalone klatki lub przejście na system bezklatkowy). Stąd w roku 2012 produkcja jaj w Polsce wynosiła 9,5 mld sztuk. Jednak już od 2013 r. obserwujemy wzrost produkcji (ponad 10 mld sztuk), który zgodnie z prognozami nadal jest kontynuowany w bieżącym roku.
Polska siódma w produkcji jaj w UE
Polska z 8 proc. udziałem zajmuje siódme miejsce w produkcji jaj kurzych w krajach UE. Przoduje Francja, przed nami są także Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania i Holandia. Eksport jaj konsumpcyjnych z Polski podobnie jak wywóz przetworów jajecznych uległ w ubiegłym roku spadkowi (w porównaniu do lat poprzednich).Sukcesywny wzrost obserwowany jest za to w eksporcie jaj wylęgowych. Warto dodać, że 100 proc. przetworów jajecznych, 80 proc. jaj wylęgowych i aż 95 proc. jaj spożywczych, trafia na wewnętrzny rynek UE.
Polska jest też importerem jaj
Import do Polski, mimo iż stosunkowo nieduży ciągle wzrasta. Jaja spożywcze trafiają do nas z Niemiec i Holandii, zaś wylęgowe z Czech, Holandii, Francji i Danii.
Ceny jaj powinny rosnąć
Jak podaje ARR, wzrost cen za „kurzy produkt” w Polsce utrzymywał się od przystąpienia do UE do 2012 roku: roczna cena sprzedaży jaj spożywczych (klasa M,L) wynosiła wtedy 40,67 zł/100 szt. (cena sprzedaży przez zakłady pakujące). Ceny detaliczne jaj osiągnęły w tym czasie poziom 67gr/ szt..
Wysokie ceny spowodowały zmniejszenie popytu na jaja konsumpcyjne, co doprowadziło do spadku cen w 2013 i 2014 roku (31.23 zł/ 100 szt.), przy czym w 2014 roku odnotowano 6 proc. wzrost cen jaj do przetwórstwa.
Ceny detaliczne jaj osiągnęły w tym czasie 52 gr/ szt.. Początek roku 2015 przyniósł wyższe ceny sprzedaży jaj spożywczych (niż rok ubiegły), a prognozy IERiGŻ przewidują wzrost cen w całym 2015 r. spowodowany ożywieniem popytu krajowego i eksportowego.
Hamująco na ceny będzie z kolei działała rosnąca produkcja jaj. Według notowań MRiRW z 28.06.2015 r. za jaja spożywcze należące do kategorii wagowej XL trzeba było zapłacić 44,80 zł/100 szt., za jaja w klasie L cena za 100 szt. wynosiła 37,60 zł.
Polak zjada średnio 146 jaj rocznie
Od 2013 r., w którym spożyto średnio 146 jaj na osobę trwa wzrost konsumpcji jaj. Nadal preferujemy jaja o brązowej skorupie, znosi je większość niosek utrzymywanych w Polsce. Parametr ten wbrew powszechnej opinii jest charakterystyczny dla rasy i zależy od rodzaju występującego pigmentu.
Ewa Kapelusz