Grupa Ambra zwiększa przychody dzięki cydrowi

Grupa Ambra, producent i dystrybutor win oraz Cydru Lubelskiego, zanotował wzrost skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w roku obrotowym 2014/2015 (zakończonym w czerwcu 2015 r.) o 0,9 proc. do 396,9 mln złotych. Na wynik miał wpływ trzykrotny wzrost sprzedaży cydru wytwarzanego przez firmę.

2015-09-15, 21:09

Grupa Ambra zwiększa przychody dzięki cydrowi
Wzrost przychodów grupa zawdzięcza bardzo dobrze rozwijającej się sprzedaży cydru. Foto: Wikimedia Commons,Tim 'Avatar' Bartel, CC

Skonsolidowany zysk netto spadł o 27 proc. do 19 mln złotych. Spadek zysku netto grupy wynika z niższych niż rok temu zysków jednorazowych.

Sprzedaż cydru wzrosła trzykrotnie

Wzrost przychodów grupa zawdzięcza bardzo dobrze rozwijającej się sprzedaży Cydru Lubelskiego, która potroiła się w tym okresie i wyniosła 25,4 mln złotych.

Rok obrotowy 2014/2015 był dla Grupy Ambra przede wszystkim rokiem polskiego cydru.

 ̶  Rozwój tej wciąż nowej kategorii łączymy ze zmianą świadomości konsumentów, coraz częściej wybierających produkty naturalne i regionalne, co przełożyło się na ponad dwukrotny wzrost konsumpcji cydru w Polsce. Nasz Cydr Lubelski umocnił swoją pozycję najchętniej wybieranego przez konsumentów cydru – mówi Robert Ogór, prezes Grupy Ambra.

REKLAMA

Spadła sprzedaż tańszych win

Sprzedaż win w segmencie ekonomicznym spadła na skutek wzrostu udziału dyskontów w rynku wina, zaostrzającej się konkurencji cenowej, a także znaczącego spadku konsumpcji win typu aperitif.

Rośnie sprzedaż win droższych

W segmencie premium po zakończonej w ubiegłych latach restrukturyzacji biznesu fine wines sprzedaż detaliczna oraz do rynku HoReCa powróciły do trendu wzrostowego.

Zagraniczne operacje Grupy Ambra istotnie poprawiły swoje wyniki sprzedażowe i finansowe, przede wszystkim dzięki wzrostowi sprzedaży głównych marek w Rumunii i obniżce stawek akcyzowych na niektóre wyroby.

W firmie wzrosły koszty

- Sprostanie wyzwaniom rynków cydru i wina wymagało od nas rozbudowania organizacji sprzedaży i działu wsparcia sprzedaży, co przełożyło się na wzrost kosztów wynagrodzeń. Marża wygenerowana na rynku w roku 2014/2015 była niewystarczająca, żeby w pełni zrekompensować wzrost kosztów, a zysk operacyjny po wyłączeniu zdarzeń jednorazowych był niższy niż rok temu – mówi Robert Ogór.

REKLAMA

- Nie zamierzamy jednak zmniejszać skali działania na rynku. Źródłem poprawy naszych wyników będzie m.in. wdrożony program optymalizacji kosztów, którego efekty widoczne powinny być już w najbliższych kwartałach roku 2015/2016 – dodaje.

W 2014/2015 roku Grupa Ambra sprzedała aktywa nieoperacyjne: część działki w Rumunii oraz winiarnię w Czechach.

Zysk operacyjny po uwzględnieniu zysków ze sprzedaży tych aktywów wyniósł ponad 34 mln zł i był wyższy niż rok wcześniej o 13 proc., a wypracowane środki pieniężne z działalności operacyjnej w kwocie ponad 56 milionów złotych umożliwiły dalsze obniżenie zadłużenia oprocentowanego netto do poziomu 44 milionów złotych, sprowadzając wskaźnik dług/EBITDA do poziomu poniżej 1.

- Bardzo dobra kondycja finansowa naszej Grupy pozwala na dalszą realizację naszej strategii zrównoważonego rozwoju w oparciu o portfel marek generujący gotówkę i regularny wzrost dywidend dla akcjonariuszy- mówi Robert Ogór.

REKLAMA

Grupa sprzedała w roku obrotowym 2014/2015 64.939 butelek 0,75 l wina, czyli o 7,7 proc. więcej niż rok wcześniej.

BW

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej