Komisja Europejska dofinansuje cztery programy promujące polską żywność
Komisja Europejska zaakceptowała cztery polskie programy promujące żywność. Ich łączny budżet wynosi 11,2 mln euro, z czego współfinansowanie unijne wynosi ponad 8,5 mln euro - poinformował w czwartek resort rolnictwa.
2018-09-27, 15:56
Tą decyzją KE zaakceptowała 58 programów tzw. prostych o łącznym budżecie ponad 125 mln euro, wartość dofinansowania 4 polskich programów wynosi 8,8 proc. całkowitej kwoty przeznaczonej na wsparcie programów prostych. Unijne dofinansowanie wynosi co najmniej 50 proc. kosztów programu.
Promocja mięsa i warzyw skierowana na rynki: chiński, wietnamski, japoński, południowokoreański i do Hongkongu
Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP uzyskało zgodę na realizację programu promującego mięso wołowe, wieprzowe, drobiowe (świeże, schłodzone i mrożone) oraz owoce, warzywa i przetwory tych produktów. Budżet tego programu ma wynieść 4,92 mln euro, a promocja ma być skierowane na rynek Chin, Hongkongu, Japonii, Korei Płd., Wietnamu.
Promocja polskich jabłek z Grójca na rynek: niemiecki, szwedzki i duński
Zaakceptowany został program promocji jabłek z chronionym oznaczeniem geograficznym, złożony przez Stowarzyszenie Sady Grójeckie. Jego budżet - to 2,94 mln euro. Kampania informacyjno-promocyjna będzie realizowana na rynku niemieckim, szwedzkim i duńskim.
Promocja drobiu na rynek polski, niemiecki i czeski
Krajowa Radę Drobiarstwa dostała dofinansowanie na promocję mięsa drobiowego na rynku czeskim, niemieckim i polskim. Budżet tej kampanii wyniesie 1,5 mln euro.
Promocja owoców na rynku Zjednoczonych Emiratów Arabskich
Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw Unia Owocowa będzie zaś promowało owoce w Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Koszt tej akcji wyceniono na 1,84 mln euro.
Komisja Europejska najwyżej ocenia programy skierowane do konsumentów z kilku krajów jednocześnie oraz do odbiorców pozaunijnych. Aż dwie trzecie dostępnych środków przeznaczono na promowanie unijnych produktów żywnościowych w państwach spoza UE, w szczególności tych, do których Unia mogłaby znacznie zwiększyć eksport rolno-spożywczy, jak Kanada, Japonia, Chiny, Meksyk i Kolumbia.
W przypadku programów wewnątrz Unii, KE szczególny nacisk kładzie na informowanie konsumentów o różnych unijnych systemach i oznaczeniach jakości, takich jak oznaczenia geograficzne czy produkty ekologiczne. Przewidziano również finansowanie kampanii promujących zdrowe żywienie i spożywanie owoców i warzyw.
Komisja Europejska w 2018 r. przeznaczyła na współfinansowanie programów promocyjnych dla wszystkich krajów UE kwotę 169 mln euro, w 2017 r. było to 142 mln euro.
PAP, jk
REKLAMA