Przemysł motoryzacyjny "wraca do żywych". Po załamaniu w 2020 r. rośnie produkcja i popyt na samochody
Wszystko wskazuje na to, że po załamaniu w 2020 r. na początku pandemii sytuacja w branży motoryzacyjnej zaczyna się poprawiać. Jak informują eksperci Personnel Service, w tym roku mamy w Europie oraz w Polsce do czynienia ze wzrostem produkcji i popytu na nowe pojazdy.
2021-08-31, 14:09
Przypominają, że skutki kryzysu wywołanego COVID-19 dla branży motoryzacyjnej były w 2020 r. dotkliwe – zmniejszyła się produkcja, przestoje uderzyły w pracowników - w całej Europie poszkodowanych zostało 1,1 mln pracowników, z czego ponad 17 tys. w Polsce.
Przed pandemią przemysł motoryzacyjny zatrudniał 2,7 mln Europejczyków. W Polsce przy produkcji pojazdów było zatrudnionych 214 tys. osób - wskazano we wtorkowej informacji Personnel Service.
Powiązany Artykuł
Gospodarka gwałtownie odbija po koronawirusie: dwucyfrowy wzrost PKB, rośnie popyt i konsumpcja
Lockdown objął w 2020 r. zakłady motoryzacyjne, dotknął w Europie 1,1 mln osób
Według prezesa Zarządu Personnel Service Krzysztofa Inglota w wyniku zamknięcia fabryk i zastojów w produkcji wywołanych lockdownem poszkodowanych zostało co najmniej 1,1 mln Europejczyków zatrudnionych w branży automotive.
- Kryzys na rynku pracy nie ominął również branży w Polsce, gdzie dotkniętych zostało ponad 17 tys. pracowników. Widoczne to było zwłaszcza na początku pandemii - stwierdził.
REKLAMA
Skutki lockdownu w branży motoryzacyjnej najdotkliwsze w Niemczech, Francji, we Włoszech
Podkreślił, że sytuacja w Polsce była lepsza niż np. w Niemczech, gdzie ucierpiało ponad 0,5 mln zatrudnionych. W trudnej sytuacji znalazło się także 90 tys. pracowników we Francji, prawie 70 tys. we Włoszech i ok. 66 tys. w Szwecji i w Wielkiej Brytanii – dodał.
Produkcja pojazdów zmniejszyła się w Unii Europejskiej o prawie jedną piątą
Oprócz kryzysu na rynku pracy, jak podkreślono, pandemia spowodowała straty w produkcji w całej UE, oszacowane na ponad 4,2 mln pojazdów, co stanowi 22,9 proc. całkowitej produkcji UE w 2019 roku. Są one, jak wyjaśniono, wynikiem przestojów w fabrykach, a także faktu, że moce produkcyjne nie powróciły jeszcze do poziomu sprzed kryzysu.
"W Niemczech straty w produkcji wyniosły ok. 1,2 mln pojazdów, natomiast w Polsce nie powstało ponad 192 tys. pojazdów" - wskazano.
Polska wyeksportowała mniej samochodów
Przypomniano, że w wyniku COVID-19, w 2020 r. wartość krajowego eksportu przemysłu motoryzacyjnego spadła w skali roku o 5,6 proc. do 28,6 mld euro.
REKLAMA
W 2021 r. przemysł motoryzacyjny wraca do gry – w Polsce wzrost produkcji o 16,7 procent
W ocenie Inglota sytuacja w branży w 2021 r. powoli wraca, jak się wydaje, do tej sprzed pandemii. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w pierwszym półroczu br. z polskich fabryk wyjechało ponad 234 tys. pojazdów, czyli o 16,7 proc. więcej niż w rok wcześniej. Rośnie również popyt na samochody.
Powiązany Artykuł
Producenci i dystrybutorzy aut planują zwiększać sprzedaż. Znamy wyniki badania
Przed branżą jednak dalsze kłopoty – braki pracowników, wyzwania technologiczne związane z polityką klimatyczną
Inglot przyznał, że nad przedsiębiorstwami nadal jednak ciąży widmo kolejnych fal pandemii, a ich potencjalny wpływ na sektor jest wielką niewiadomą.
"Branżę czekają też kolejne wyzwania, związane z sytuacją na rynku pracy, gdzie brakuje wykwalifikowanych pracowników, a także niedostępnością niektórych komponentów, czy nową polityką klimatyczną Unii Europejskiej, wymuszającą transformację technologiczną" - ocenił.
Cała branża zatrudnia w Europie 14,6 mln pracowników, z czego przy produkcji samochodów 2,7 mln osób
Eksperci przytoczyli dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), z których wynika, że branża automotive daje pracę 14,6 mln Europejczyków, co stanowi 6,7 proc. całkowitego zatrudnienia w Unii Europejskiej.
REKLAMA
Przy produkcji bezpośredniej pojazdów pracuje 2,7 mln osób, w Polsce 214 tys.
"Biorąc pod uwagę produkcję ogółem, to udział zatrudnienia w tym sektorze w naszym kraju wynosi 7,5 proc., co daje Polsce miejsce w pierwszej dziesiątce państw o najwyższym odsetku zatrudnionych, obok m.in. Niemiec, Słowacji, Rumunii czy Szwecji" - zaznaczono.
Europa potęgą w produkcji samochodów
Według informacji na kontynencie europejskim działa 290 fabryk samochodowych, produkujących samochody osobowe, lekkie pojazdy użytkowe, pojazdy ciężarowe, autobusy i silniki. 185 z nich znajduje się na terenie Unii Europejskiej, z tego 16 w Polsce.
Eksperci przypomnieli, że rynek motoryzacyjny przed wybuchem pandemii był mocno rozgrzany – tylko w 2019 r. w Europie wyprodukowano ponad 18,5 mln pojazdów, co stanowi 20 proc. globalnej produkcji. Eksport pojazdów silnikowych (poza UE) wyniósł wtedy 135,9 mld euro, a import 62 mld euro.
REKLAMA
Jak przekazano, w Unii Europejskiej na 1 tys. mieszkańców przypada średnio 569 samochodów osobowych oraz ok. 70 pojazdów użytkowych i autobusów.
Największe zagęszczenie samochodów w UE ma Luksemburg (694 na 1 tys. mieszkańców), a najmniejsze Łotwa (342).
Polska pod względem zagęszczenia samochodów niezmiennie od 2016 roku znajduje się na trzecim miejscu w Europie. Według wyliczeń ACEA, w naszym kraju na 1 tys. osób przypada 642 samochody. W rankingu poza Luksemburgiem wyprzedzają nas jedynie Włochy (655 pojazdów na 1 tys. osób).
PAP, jk
REKLAMA
Polecane
REKLAMA