KE za stworzeniem jednolitego rynku cyfrowego. Zyskają firmy i konsumenci
W przyszłym tygodniu Komisja Europejska ma przedstawić projekt pakietu na rzecz jednolitego rynku cyfrowego. Europa ma stać się jednym wielkim rynkiem cyfrowym.
2015-04-29, 12:57
Posłuchaj
To doskonała wiadomość dla europejskich firm telekomunikacyjnych, które nie mogą się już szybko rozwijać na rynkach poszczególnych państw UE.
Inspiracją dla pomysłów Komisji Europejskiej jest na pewno sytuacja na amerykańskim rynku cyfrowym, powiedział na antenie Polskiego Radia 24 Krzysztof Kilian, były minister łączności.
- To idzie za przykładem rynku amerykańskiego, gdzie na początku też było dużo firm telekomunikacyjnych, szczególnie w łączności komórkowej. Działały one na poszczególnych obszarach. Dzisiaj jest kilka dużych koncernów. Czy to jest dobrze, czy źle, to już zupełnie inna sprawa. Natomiast pozwolono na koncentrację. Te firmy osiągnęły z kolei synergię poprzez tę koncentrację, zainwestowały ogromne pieniądze w poprawę jakości infrastruktury i dostępu do infrastruktury. W Europie jest dokładnie taka sama sytuacja - mówił Krzysztof Kilian.
Na jednolitym europejskim rynku cyfrowym zyskają także konsumenci, którzy wreszcie będą mogli bez przeszkód dokonywać zakupów przez internet w dowolnym kraju Unii Europejskiej, zauważył Krzysztof Sobczak z Wolters Kluwer.
- Tutaj konsumentom o wiele mniej można, niż w innych dziedzinach. Można bez machania paszportem przejechać przez całą Europę, załatwiać różne interesy, zarejestrować firmę, a kupić przez internet okazuje się, że niekoniecznie - mówił Krzysztof Sobczak.
Rozwój rynku cyfrowego w Europie jest niezbędnym warunkiem budowania gospodarki opartej na wiedzy, podkreślił Piotr Soroczyński, główny ekonomista Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.
- To też poprawia innowacyjność, do której dążymy. Pamiętajmy, że kiedyś proces innowacyjności polegał na tym, że stosunkowo nieliczna grupa miała dostęp do szerokich danych, bo nie było ich jak dostarczyć ludziom do wiadomości, żeby oni mogli coś przemyśleć, wymyślić coś nowego, być wynalazcami w różnych dziedzinach. W tej chwili w takiej roli może być każdy z nas. Mamy dostęp do tych danych i możemy na jakiś pomysł wpaść, a potem przekształcić go w biznes - mówił Piotr Soroczyński.
Z badań przeprowadzonych na zlecenie Komisji Europejskiej wynika, że tylko 38 procent konsumentów ufa zagranicznym firmom oferującym sprzedaż przez internet. Jednolity rynek cyfrowy ma między innymi zwiększyć zaufanie pomiędzy uczestnikami obrotu gospodarczego w internecie.
Robert Lidke, awi