Program Infrastruktura i Środowisko

Program Infrastruktura i Środowisko jest pod względem wartości budżetu największym programem operacyjny realizującym politykę spójności w Polsce, ale i w Europie. Budżet Programu wynosi 27 mld 413 mln euro.

2015-05-08, 17:15

Program Infrastruktura i Środowisko
Łukasz Dyba, ekspert Lewiatana. Foto: PR

Posłuchaj

Cel główny Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to wspieranie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku - mówi portalowi gospodarka.polskieradio.pl Łukasz Dyba, ekspert Lewiatana /Arkadiusz Ekiert, Polskie Radio/
+
Dodaj do playlisty

Cel główny Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to wspieranie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku, oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej. To program wspierający gospodarkę niskoemisyjną, ochronę środowiska, przeciwdziałanie i adaptację do zmian klimatu, transport i bezpieczeństwo energetyczne – mówi portalowi gospodarka.polskieradio.pl Łukasz Dyba, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Działania realizowane w poszczególnych obszarach albo na te obszary oddziaływujące

- Po pierwsze działania rozwijające gospodarkę niskoemisyjną, czyli o wysokiej efektywności energetycznej i niskiej emisji gazów cieplarnianych. Chodzi tu o wsparcie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, efektywność energetyczna w budownictwie (budownictwo mieszkaniowe wielorodzinne oraz budynki użyteczności publicznej, przede wszystkim na szczeblu krajowym), rozwój kogeneracji ciepła i energii elektrycznej, czyli wsparcie efektywności energetycznej w przedsiębiorstwach i efektywna dystrybucja ciepła i chłodu – tłumaczy ekspert.

Drugi obszar to rozwój najważniejszych infrastruktur sieciowych.

REKLAMA

- Czyli infrastruktura przesyłu, dystrybucji i magazynowania energii i infrastruktura transportowa. Jeśli chodzi o infrastrukturę transportową to mówimy tu o: rozwoju transportu kolejowego – wzmocnienie roli kolei w systemie transportowym kraju (poprawa stanu połączeń kolejowych; poprawa parametrów zarówno linii pasażerskich, jak i towarowych) oraz mówimy o kontynuacji inwestycji dotyczących infrastruktury drogowej – w szczególności infrastruktura drogowa będąca elementem transeuropejskiej sieci transportowej w Polsce; rozwój multimodalnego systemu transportowego – mówi Łukasz Dyba.

Rozwój transportu kolejowego to budżet około 5 mld EUR. Rozwój sieci drogowej i transportu multimodalnego to około 9, 5 mld EUR, infrastruktura drogowa miast to około 2, 9 mld EUR. Razem infrastruktura transportowa to budżet około 17, 4 mld EUR.

Trzeci obszar to działania w obszarze ochrony środowiska i adaptacji do zmian klimatu (m.in. gospodarka wodno-ściekowa i gospodarka odpadami komunalnymi). Łącznie na działania dot. ochrony środowiska przeznaczono około. 3,5 mld EUR (w tym gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach: 1, 6 mld EUR, a gospodarka odpadami: 930 mln EUR).

Pozostałe działania to: strategiczna infrastruktura ochrony zdrowia (infrastruktura ratownictwa medycznego oraz infrastruktura ponadregionalnych podmiotów leczniczych) oraz ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury.

REKLAMA

Arkadiusz Ekiert

/

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej