Zakaz handlu w niedzielę. Czy sklepy stracą?
Polski rynek handlu czekają w tym roku spore zmiany, czy będą one korzystne dla przedsiębiorców działających w tej branży?
2018-01-23, 14:32
Posłuchaj
Czy ustawa ograniczająca handel w niedzielę spowoduje wyrugowanie z naszego rynku handlu dyskontów i dużych sklepów sieciowych?
- Mam nadzieję, że sieci dyskontów nie znikną, bo obecnie stanowią one 30 proc. rynku zakupów FMCG – mówi Andrzej Faliński, prezes Forum Dialogu Gospodarczego.
Co z małymi sklepami?
To oznacza, że rynek jednak dominują sieci dyskontów. A jaka jest w obecnej chwili kondycja małych sklepów?
- Sieci małych sklepów jest bardzo dużo i dobrze sobie radzą. Dyskonty zwiększyły sprzedaż o 9-10 proc., nadal czekamy na ostateczne wyniki. Mniejsze sklepy z sieci franczyzowych skończą rok ze zwyżką sprzedaży na poziomie 6-7 proc. – mówi ekspert.
Duże zmiany
Czy zmiany ustawowe ograniczające handel w niedziele pomogą małym sklepom, wzmocnią ich pozycje na rynku?
- Na pewno nie pomoże to małym przedsiębiorstwom handlowym. Dobrze usytuowane lokale blisko supermarketu lub dyskontu będą miały przywilej dodatkowego dnia handlu. Jednak największymi beneficjentami jako sektor na pewno małe sklepy nie będą. Nie wszystkie bowiem są tak zlokalizowane – mówi.
Od 1 marca handel w niedziele będzie stopniowo ograniczany - początkowo do dwóch niedziel w 2018 roku, a następnie do jednej niedzieli w 2019 r.
REKLAMA
Elżbieta Mamos, abo
Polecane
REKLAMA