Dla kolei dużych prędkości Polska to za mało. Potrzebujemy sieci europejskiej

Trwają prace nad systemem, który docelowo umożliwi pasażerowi zakup jednego biletu na cały przejazd koleją, niezależnie od miejsca i formy sprzedaży oraz przewoźnika.

2017-07-18, 21:10

Dla kolei dużych prędkości Polska to za mało. Potrzebujemy sieci europejskiej
Codziennie uruchamianych jest ponad 4 tys. połączeń kolejowych w Polsce. Foto: Pixabay

Posłuchaj

Statystycznie najmniejsza ilość wypadków zdarza się na kolei – podkreśla Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA. (Sylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Razem w Polskę – to bilet weekendowy, wprowadzony wspólnie przez Przewozy Regionalne, działające pod marką POLREGIO i PKP Intercity. Ale to dopiero początek.

Wspólny przejazd – nie tylko w weekendy

Ofertę weekendową PKP Intercity i Przewozów Regionalnych już mamy, choć niektórzy eksperci nie wierzyli, że to się uda, bo spółki wcześniej zamiast współpracować, to ze sobą konkurowały. Natomiast jeszcze przed nami wspólny bilet, ale bez tych ograniczeń czasowych.

– Tę ofertę będziemy mogli przedstawić naszym klientom tuż po wakacjach. Pierwsza połowa września to moment, kiedy we wszystkich kasach kolejowych w Polsce będziemy mogli nabyć tzw. wspólny przejazd u trzech przewoźników: Intercity, Kolej Miejska w Trójmieście i Przewozy Regionalne – wyjaśnia gość Jedynki Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.

"

Krzysztof Mamiński Od września we wszystkich kasach kolejowych będziemy mogli nabyć tzw. wspólny przejazd.

Podkreśla też, że rozwiązanie to projektuje jeden z polskich start-upów i będzie ono bardzo innowacyjne.  

REKLAMA

Wspólny przejazd szeroko dostępny

Bilet weekendowy na razie można kupić tylko w kasach na dworcu. A gdzie można będzie kupić wspólny przejazd, kiedy będzie dostępny, czy także w Internecie?

– Na początek tylko w kasach dworcowych, ale już w październiku będzie można tę ofertę zakupić i w Internecie, i na urządzeniach mobilnych. I projekt będzie się rozwijał, czyli na początku dotyczyć będzie trzech przewoźników, ale mamy nadzieję, że dołączą do tego produktu przewoźnicy samorządowi, taką propozycje im złożymy – tłumaczy prezes Mamiński.

Jednak różni przewoźnicy mają różne ulgi, rabaty, taryfy. Jak będzie wyglądać zakup takiego biletu?

"

Krzysztof Mamiński System podpowie najlepsze połączenia, najlepsze trasy i najlepsze ceny.

– Klient przyjdzie do kasy i powie, że chce jechać np. z Warszawy do Koszalina i wtedy zostanie mu ułożona trasa. System podpowie najlepsze połączenia, najlepsze trasy i najlepsze ceny. U wszystkich tych przewoźników będą honorowane wszystkie ulgi przejazdowe i wszystkie oferty handlowe, które ci przewoźnicy w pojedynczych przejazdach  oferują. Wybrana zostanie najlepsza oferta i zaproponowana klientowi. Jeżeli powie – tak, to będzie to jedna operacja, jeden bilet, jedna płatność, a kilka przejazdów – podkreśla gość radiowej Jedynki.

REKLAMA

Ponad 40 mln pasażerów Intercity

Może dzięki tym rozwiązaniom przybędzie pasażerów, osób, które świadomie i dla wygody, dla przyjemności wybiorą podróż pociągiem.

– Przede wszystkim to będzie odpowiedź na oczekiwania klientów. Już od kilkunastu miesięcy obserwujemy znaczny wzrost ilości pasażerów, a ta oferta na pewno ich do nas przybliży – zauważa Krzysztof Mamiński.

"

Krzysztof Mamiński W ciągu roku pociągami Intercity statystycznie jedzie każdy Polak.

W ciągu roku pociągami Intercity statystycznie jedzie każdy Polak, ponieważ przewożą one ponad 40 mln pasażerów.

– Ponad 220 tys. dziennie pasażerów korzysta z Przewozów Regionalnych. U innych przewoźników jest podobnie. Także nas, miłośników kolei jest coraz więcej, a mówię tutaj i o pracownikach, i o naszych klientach – dodaje gość Jedynki.

REKLAMA

Kolej była, jest i będzie

Zdaniem Krzysztofa Mamińskiego, nigdzie nie ma tak bezpiecznie, nigdzie nie ma tak punktualnie, nigdzie nie ma tak komfortowo, jak na polskich kolejach.

– I dlatego warto je wybrać. Każdy klient wie, że trzeba wybrać to, co najlepsze i dlatego wybiera polską kolej – uważa gość Jedynki.

Ale jednak pociągi się spóźniają, czasem nawet wyruszają z pierwszej stacji spóźnione.

– Zdarza się tak, ale jeżeli codziennie uruchamiamy ponad 4 tys. połączeń i ktoś trafi akurat na to jedno, to jest to nieszczęśliwe zdarzenie i za to przepraszam. Ale ponad 4 tys. odjechało punktualnie – wyjaśnia Prezes PKP.

REKLAMA

Także Unia Europejska promuje właśnie ten środek transportu jako jeden z bardziej ekologicznych.

"

Krzysztof Mamiński Renesans kolej przeżywa w całej Europie, ale nie tylko. Chodzi tu i o ekologię, ale i o bezpieczeństwo, i o punktualność.

– Renesans kolej przeżywa w całej Europie, ale nie tylko. Chodzi tu i o ekologię, ale i o bezpieczeństwo, i o punktualność. Statystycznie najmniejsza ilość wypadków zdarza się na kolei. Tu jest także najmniejsze zużycie paliw. To jest dobry środek transportu i w tej chwili przekonują się do niego już „ci ostatni”. Jeśli chodzi o wzrost zainteresowania, to jest to kilkanaście procent więcej klientów rok do roku – zwraca uwagę Krzysztof Mamiński.

Regiony zależne od sprawnego transportu

Transport kolejowy powinien też zbliżać regiony i ośrodki miejskie, żeby rozwijać istniejące i tworzyć nowe relacje gospodarcze.

– Ten transport bardzo ważny jest również w kontekście dojazdów do pracy w największych aglomeracjach. Mimo tego, że mówimy o regresie transportu kolejowego, to w największych aglomeracjach wygląda to odwrotnie. Bardzo dużo ludzi dojeżdża koleją do pracy,  koleje samorządowe mają coraz lepszy tabor – wyjaśnia Jakub Madrjas, redaktor prowadzący portalu Rynek Kolejowy.

REKLAMA

"

Jakub Madrjas Ten transport bardzo ważny jest również w kontekście dojazdów do pracy w największych aglomeracjach.

Dlatego potrzebujemy nowych linii kolejowych, nowych torów do miast.

– I dlatego, że w momencie, kiedy ten system kolejowy przestanie działać i dowozić ludzi do miast, korki na drogach zrobią się ogromne – ocenia gość Polskiego Radia 24.

Przewoźnicy przestają konkurować między sobą

Jak podkreśla prezes Mamiński, kiedy rozpoczynał rozmowy o wspólnym bilecie był prezesem Przewozów Regionalnych, a dzisiaj jest prezesem Grupy PKP, gdzie jest także jeszcze Szybka Kolej Miejska i jest Intercity.

– Może to przypadek, ale przekonałem swoich kolegów, że warto to zrobić. A oni nie tylko to zrozumieli, ale sami to promowali – zwraca uwagę gość radiowej Jedynki.

REKLAMA

Czyli po wakacjach będzie wspólny przejazd, oferowany przez trzech dotychczas konkurujących przewoźników.

Muszą być bardzo szybkie pociągi

Aby jednak kolej zdobywała więcej pasażerów, pociągi powinny też jeździć szybciej, czyli powraca temat kolei dużych prędkości.

– Cieszę się, że minister Andrzej Adamczyk wrócił do projektu kolei dużych prędkości, że studium wykonalności, na które zostało wydatkowane 70 mln złotych, nie leży na półce. Trzeba sobie teraz odpowiedzieć, czy koleje dużych prędkości, to jest to, czego chcemy? Ale to ma wynikać z analiz ekonomicznych. Moim marzeniem na najbliższe kilka lata jest to, abyśmy jeździli 200 – 230 km/godz. Jeżeli uda się pojechać za kilka, kilkanaście lat szybciej, to będziemy się wszyscy cieszyć – wyjaśnia Krzysztof Mamiński.

"

Krzysztof Mamiński Moim marzeniem na najbliższe kilka lata jest to, abyśmy jeździli 200 – 230 km/godz.

Trzy lata na decyzję

Do roku 2020 Polska musi odpowiedzieć na pytanie, czy zostanie zbudowana kolej dużych prędkości, ale już teraz warto o tym rozmawiać, uważa Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

REKLAMA

– Dobrze, że rozpoczynamy taką rozmowę, bo myślę, że są dwie rzeczy do uzgodnienia. Czy mówimy tylko o linii Y? – bo gdyby one miały się zaczynać i kończyć w Polsce, to to jest za mało. Musimy się włączyć w sieć europejską, a nie wszystkie kraje chcą się z nami łączyć, jak np. Niemcy. Musimy też sobie odpowiedzieć na pytanie, czy my dążymy do linii 300 – 350 km/godz.? Może biorąc pod uwagę miasta, geografię, pasażerów wystarczą takie prędkości jak w Niemczech, czyli 200 – 250 km/godz. – zastanawia się Adrian Furgalski.

"

Adrian Furgalski Musimy się włączyć w sieć europejską, a nie wszystkie kraje chcą się z nami łączyć.

Oczywiście optymalnym rozwiązaniem byłoby, gdyby polskie koleje dużych prędkości były w sieci kolei europejskich.

– I prawdą jest, że kolej niemiecka nie wykazuje tutaj dużej woli współpracy. Jest to więc jeden z elementów do rozważenia w najbliższych miesiącach, a może latach. Bo jeżeli kolej dużych prędkości ma być w Polsce, to tylko w systemie europejskim – zaznacza Krzysztof Mamiński.

Duże koszty, a czy będzie dużo pasażerów?

Ale takie inwestycje, nowoczesne, wykorzystujące najnowsze rozwiązania ze wszystkich dziedzin związanych z transportem, mogą być kosztowne.

REKLAMA

– Dla budowy kolei dużych prędkości potrzebne są na pewno większe nakłady niż dla tradycyjnych, czy nawet tych rozwijających prędkości 200 – 230 km/godz. Ponieważ jest to wydzielone torowisko, jest to inna technologia i inne pociągi. Na pewno jest to drożej, ale też jeździmy szybciej. Trzeba po prostu policzyć, co nam się opłaca, i zapytać klientów, czy tego chcą – tłumaczy gość radiowej Jedynki.

"

Krzysztof Mamiński Trzeba po prostu policzyć, co nam się opłaca, i zapytać klientów, czy tego chcą.

Nie tylko czy pasażerowie tego chcą, ale też czy będą w stanie za to zapłacić? Żeby później pociągi nie jeździły puste.

– Nie możemy bowiem zakładać, że ktoś będzie do tych pociągów dopłacał, że będzie je dofinansowywał. Musi być dlatego odpowiedź z rynku, czy za większą prędkość, za większy komfort pasażerowie będą gotowi zapłacić więcej – podkreśla Krzysztof Mamiński.

Koleją do Centralnego Portu Komunikacyjnego

Czeka nas jeszcze jeden projekt dotyczący przewozów. Do końca lipca rząd zapozna się z projektem uchwały w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego. A do końca roku administracja rządowa chce przedstawić specustawę, która ma przyspieszyć tę inwestycję, której koszt szacowany jest na 30 mld złotych.

REKLAMA

– Cieszę się, że pierwotna koncepcja Centralnego Portu Lotniczego zmieniła się w Centralny Port Komunikacyjny bo w tym momencie mówimy o dużym hubie dla Europy Środkowo-Wschodniej. Kolej będzie oczywiście istotnym elementem zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym – uważa gość Jedynki.

"

Krzysztof Mamiński Kolej w CPK będzie istotnym elementem zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym.

Lotnicze cargo jest ważnym elementem w przewozach europejskich i światowych. I tak też będzie w CPK. Kolej będzie dowozić, ale też kolej będzie oferować dla pasażerów nową usługę. Nową, choć może nie bardzo innowacyjną.

– Moim marzeniem jest, aby pasażer, który jedzie pociągiem do CPK, a dalej leci samolotem – odprawy bagażu dokonał już w pociągu i tylko z bagażem podręcznym przeszedł przez strefę bezpieczeństwa. Tak chcemy to robić i tak to zrobimy – wyjaśnia Prezes PKP.

Pierwsze takie próby na świecie już są, dlatego PKP chce wykorzystać te rozwiązania, które są dobre i sprawdzone.

REKLAMA

– I mówimy o nich już dziś, zaczynamy mówić, choć ten projekt to około 10 lat realizacji. Jednak może tę usługę odprawy bagażu uda się zrobić wcześniej, jeśli tylko pociągiem dalekobieżnym uda się dojechać do jakiegoś portu lotniczego – dodaje Krzysztof Mamiński.

Warto inwestować w kolej

Obecnie jest również już realizowany Krajowy Program Kolejowy, o wartości blisko 67 mld złotych i wiele tras jest modernizowanych, skróci się dzięki temu czas przejazdów. Jednak choć inwestycje w kolej są bardzo ważne, to nie można zapominać o spojrzeniu na transport jako na całość.

"

Jakub Madrjas Poszczególne programy drogowe, kolejowe, czy te dotyczące żeglugi śródlądowej, są od siebie zbyt odseparowane.

– Teraz te poszczególne programy drogowe, kolejowe, czy te dotyczące żeglugi śródlądowej, są od siebie zbyt odseparowane. Nie liczy się np. tego, jak ta żegluga śródlądowa wpłynie na transport kolejowy, choćby jeśli chodzi o konieczność podnoszenia mostów, o zabranie tego transportu z kolei. Dobrze, że w projekcie CPK od razu mówi się o tym, żeby to nie był tylko port lotniczy, ale cała infrastruktura połączona z kolejową. To jest zaczątek tego dobrego myślenia o transporcie, jako o całości – podkreśla Jakub Madrjas, redaktor prowadzący portalu Rynek Kolejowy.

Transport kolejowy jest bowiem bardziej ekologiczny i bardziej bezpieczny. W Polsce tysiące ludzi giną rocznie w wypadkach drogowych, a to są i ogromne koszty społeczne, tragedie ludzkie, ale też ogromne koszty pieniężne. Sięgające dziesiątek miliardów złotych.

REKLAMA

– Kolej jest dużo bezpieczniejsza, o skalę wielkości. I każdy pasażer, którego uda się odzyskać z dróg, powoduje, że też na tych drogach jest bezpieczniej, wszyscy jesteśmy bezpieczniejsi. I oszczędzamy –  dodaje gość Polskiego Radia 24.

Sylwia Zadrożna, Dominik Olędzki, Dariusz Kwiatkowski, Małgorzata Byrska

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej

Najnowsze