more_horiz
Gospodarka

Transformacja cyfrowa

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2019 11:28
Transformacja cyfrowa to hasło, którym opisuje się zmiany zachodzące we współczesnej gospodarce. Dotyczy ona zmian w dziedzinie wykorzystania zgromadzonych danych i stosowanych procesów produkcji.
Audio
  • Co oznacza transformacja cyfrowa i jakie jest znaczenie tego pojęcia i wskaźnika dla gospodarki, wyjaśnia dr Arnold Tomaszewski z SGH./Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: pixabay
Obejrzyj
Co oznacza transformacja cyfrowa i jakie jest znaczenie tego pojęcia i wskaźnika dla gospodarki, wyjaśnia dr Arnold Tomaszewski z SGH./Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.

Pomaga w tworzeniu atrakcyjnych rozwiązań i stwarzaniu przewag konkurencyjnych w obszarze technologii cyfrowych.

Ekonomiczne i społeczne następstwa tych zmian bada Komisja Europejska. Zajmuje się nimi Światowe Forum Ekonomiczne w Davos.

Za prekursora transformacji cyfrowej niektórzy uważają amerykańskiego pisarza Alvina Tofflera (1928-2016). Był socjologiem i futurologiem, który w swoich publikacjach, z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, takich jak „Szok przyszłości” i „Trzecia fala”, wskazywał na technologię jako jeden z  czynników wpływających na zmiany społeczno-gospodarcze. Jego zdaniem, następowały one w trzech etapach, które nazywał falami.

Zapowiadał nadchodzącą kolejną, trzecią falę przemian fundamentalnych dla naszej cywilizacji.

Hasło transformacji cyfrowej bywa zastępowane oryginalnym zwrotem z angielskiego Digital transformation.

− Charakteryzuje się w ten sposób zmiany zachodzące w działalności przedsiębiorstw i społeczeństw - wyjaśnia dr Arnold Tomaszewski z SGH. Wynika to z faktu, że technologie cyfrowe wkraczają w coraz to nowe sfery życia i są wykorzystywane przez przedsiębiorstwa na coraz nowe sposoby. Jest to hasło bardzo szerokie. Obejmuje między innymi zmiany zachodzące w przemyśle. Pokrewnym pojęciem na tym gruncie jest hasło Przemysł 4.0, czyli  wykorzystanie automatyzacji, robotyzacji i sztucznej inteligencji.

Mamy tam do czynienia między innymi z automatyzacją marketingu. Badacze podkreślają, że jest to megatrend, który wkracza do wszystkich firm na całym świecie .Wszystkie  przedsiębiorstwa muszą znaleźć sposób, aby radzić sobie z tymi zmianami, ponieważ coraz większe organizacje zmieniają swój sposób działania na rynku właśnie wykorzystując technologie cyfrowe. A to oznacza dla wielu przedsiębiorstw konieczność przemyślenia  swojego modelu biznesowego od zera. 

− To jest swego rodzaju wyzwanie, również dla naszych firm. Póki co, nie odgrywają one wiodącej roli na rynku światowym, ale jeżeli zasady gry zmieniają się tak bardzo, to być może transformacja cyfrowa jak i strategiczne podejście do niej, może być  szansą na rozwój  dla polskich przedsiębiorstw - podkreśla dr Albert Tomaszewski.

Dariusz Kwiatkowski, jk