Polacy stracą długi weekend majowy? Petycja w Senacie
W 2025 roku po raz pierwszy będziemy cieszyć się wolną od pracy Wigilią. Możliwe też, że po raz ostatni celebrowaliśmy długi majowy weekend: senacka Komisja Petycji zajmie się 13 maja sprawą zamiany wolnego 3 maja na Wielki Piątek.
2025-05-13, 10:13
- Do Senatu wpłynęła petycja proponująca zamianę Święta Narodowego Trzeciego Maja na Wielki Piątek jako dzień ustawowo wolny od pracy
- Autor petycji argumentuje, że Wielki Piątek jest ważnym świętem dla wielu wyznań chrześcijańskich i jest dniem wolnym w wielu innych krajach europejskich
- Ewentualna pozytywna decyzja senackiej komisji petycji nie oznacza automatycznego uchwalenia zmian w prawie, a jest jedynie pierwszym etapem procedury
3 maja nie będzie już dniem wolnym od pracy? Obecny układ świąt państwowych, dzięki wolnemu także 1 maja, umożliwia Polakom świętowanie "najdłuższego weekendu w nowożytnej Europie". Wystarczy bowiem strategicznie zaplanować urlop, żeby móc cieszyć się kilkoma dniami odpoczynku od pracy.
W polskim kalendarzu dni wolnych od pracy mogą wkrótce zajść kolejne zmiany. Pod koniec 2024 roku prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę czyniącą Wigilię dniem wolnym od pracy.
Wielki Piątek dniem wolnym od pracy? Zamiana za 3 maja
Petycja rozpatrywana 13 maja 2025 roku przez senacką komisję może rozpocząć zmiany, które zaowocują przeniesieniem dnia wolnego z 3 maja na Wielki Piątek. Dokumenty zostały złożone w Senacie 4 listopada 2024 roku.
„Autor petycji postuluje, aby z katalogu dni wolnych od pracy wykreślić święto narodowe obchodzone 3 maja i dodać Wielki Piątek – jako święto ruchome. Zdaniem wnoszącego petycję, ustanowienie Wielkiego Piątku dniem wolnym od pracy będzie wyrazem tolerancji dla obywateli polskich innego wyznania chrześcijańskiego niż katolickie, dla kościoła prawosławnego, ewangelickiego i innych kościołów protestanckich” – czytamy w informacji o pracach nad petycją.
REKLAMA
Dni wolne od pracy 2025:
- 1 stycznia - Nowy Rok
- 6 stycznia - Święto Trzech Króli
- 20 kwietnia - Niedziela Wielkanocna
- 21 kwietnia - Poniedziałek Wielkanocny
- 1 maja - Święto Państwowe
- 3 maja - Święto Narodowe Trzeciego Maja
- 8 czerwca - Zielone Świątki
- 19 czerwca - Boże Ciało
- 15 sierpnia - Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny
- 1 listopada - Wszystkich Świętych
- 11 listopada - Narodowe Święto Niepodległości
- 24 grudnia – Wigilia
- 25 grudnia - pierwszy dzień Bożego Narodzenia
- 26 grudnia - drugi dzień Bożego Narodzenia
Petytor zwrócił też uwagę, że dla osób wyznania ewangelickiego Wielki Piątek jest najważniejszym świętem w roku liturgicznym, a obecnie, aby je obchodzić, muszą brać urlop lub odpracowywać ten dzień. Dodał, że Wielki Piątek jest już dniem wolnym od pracy w wielu krajach Europy Zachodniej, wymieniając Austrię, Danię, Finlandię, Hiszpanię, Holandię, Łotwę, Estonię, Słowację, Maltę, Niemcy, Portugalię, Szwecję i Wielką Brytanię.
Dodatkowo autor petycji wykazał, że dzieci i młodzież na ogół mają już wolne od zajęć dydaktycznych w Wielki Piątek, co stwarza trudności dla pracujących rodziców, zwłaszcza samotnych matek, w zapewnieniu opieki.
Argumentując za uchyleniem święta narodowego 3 maja petytor zwrócił uwagę na fakt, że Konstytucja 3 Maja obowiązywała jedynie przez 14 miesięcy i od ponad 200 lat nie jest prawem w Polsce
Petycja o wolny Wielki Piątek kosztem 3 maja. Co będzie się działo?
Procedura rozpatrywania petycji w Senacie jest ściśle określona. Petycje adresowane do Marszałka Senatu trafiają najpierw do Przewodniczącego Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, a następnie są kierowane na posiedzenie Komisji. Po rozpatrzeniu i stwierdzeniu, że przedmiot petycji ma związek z funkcjami Senatu, Komisja ma kilka możliwości działania:
REKLAMA
- Może złożyć do Marszałka Senatu wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej (lub uchwałodawczej) wraz z projektem aktu prawnego
- Może upoważnić jednego ze swoich członków do zgłoszenia wniosku o charakterze legislacyjnym podczas dyskusji nad danym punktem obrad Senatu
- Może przedstawić Marszałkowi Senatu opinię dotyczącą celowości skorzystania przez Senat lub jego organy z uprawnień konstytucyjnych, ustawowych lub regulaminowych
Jeżeli Komisja uzna, że sprawa poruszona w petycji nie leży w kompetencjach Senatu, może przekazać ją właściwemu organowi władzy publicznej, informując o tym Marszałka Senatu. Komisja ma również prawo nie podejmować żadnych działań po rozpatrzeniu petycji, ale w takim przypadku musi poinformować o tym Marszałka Senatu i wskazać przyczyny.
Niezależnie od podjętej decyzji, ważnym obowiązkiem Komisji jest zawiadomienie wnoszącego petycję o podjętych działaniach lub przyczynach ich niepodjęcia. Warto podkreślić, że rozpatrzenie petycji przez komisję i ewentualne podjęcie przez nią działań, nawet inicjatywy ustawodawczej, nie oznacza automatycznego uchwalenia proponowanych zmian w prawie. Jest to jedynie pierwszy krok w długiej i złożonej ścieżce legislacyjnej, która wymaga zgody obu izb parlamentu (Sejmu i Senatu) oraz podpisu prezydenta.
Czytaj także:
- Wynagrodzenia rosną, zatrudnienie spada. GUS przedstawił nowe dane
- Koniec wzrostu płac? "Hamowanie z piskiem opon"
- Wynagrodzenia będą jawne? Komisja zgłosiła poprawki
Źródło: Senat/MT
REKLAMA