TSUE - nie trzeba płacić za bilet, by dostać odszkodowanie za opóźniony lot
Nawet w sytuacji, w której lot opłaciła pasażerowi osoba trzecia, może on nadal ubiegać się o odszkodowanie za opóźnienie lotu. TSUE stanął po stronie polskich pasażerów skarżących się na przewoźnika.
2025-03-06, 13:42
Dwóch pasażerów pozwało czarterowego przewoźnika lotniczego za brak odszkodowania za opóźniony lot. Unijny trybunał, odpowiadając na pytanie polskiego sądu, uznał, że pasażerom przysługuje rekompensata, mimo że nie wykupili wycieczek bezpośrednio u touroperatora.
Posłuchaj
Wystarczy karta pokładowa, by potwierdzić lot
Pasażerowie wykupili wycieczkę obejmującą lot z Teneryfy do Warszawy, który po przylocie był opóźniony o ponad 22 godziny. Osoby te wystąpiły do przewoźnika lotniczego o odszkodowania na podstawie unijnego prawa. Linia czarterowa odmówiła jednak rekompensaty, argumentując, że pasażerowie nie mieli potwierdzonej rezerwacji, gdyż ich impreza turystyczna została opłacona przez osobę trzecią. Przewoźnik podnosił też, że pasażerowie podróżowali za darmo lub na preferencyjnych warunkach, co wykluczałoby prawo do odszkodowania.
REKLAMA
Sprawa trafiła do warszawskiego sądu, który zwrócił się z pytaniem do TSUE. Trybunał orzekł, że wystarczającym dowodem potwierdzonej rezerwacji może być karta pokładowa. Jeśli zatem pasażer odbył lot, przewoźnik nie może kwestionować rezerwacji i tym samym prawa do odszkodowania za opóźnienie. Trybunał wskazał również, że do przewoźnika lotniczego należy wykazanie, zgodnie z prawem krajowym, że pasażer podróżował bezpłatnie lub na podstawie taryfy zniżkowej.
Czytaj także:
- TSUE: bank może zostać pozbawiony prawa do odsetek
- Odszkodowanie za opóźniony lot. Złe wieści dla pasażerów
- Przewoźnik nie zagwarantował noclegu. Turyści z Polski musieli z dziećmi spać na lotnisku
Źródło: Polskie Radio/AM/kor
REKLAMA