Ogromny tunel w budowie. Cud inżynierii odmieni cały region
Na południu Danii, między wyspami Lolland a Fehmarn powstaje potężny tunel, który już niedługo usprawni transport z Niemcami.
2025-03-12, 16:41
Tunel pomiędzy Niemcami a Danią
W dzielącej obie wyspy - niemiecką Fehmarn i duńską Lolland - cieśninie Fehmarnbelt (Bełt Fehmarn) budowany jest tunel o długości 18 km. Poprowadzone mają nim być dwupasmowa autostrada i dwie zelektryfikowane linie kolejowe. Tunel może mieć kolosalny wpływ na transport w tej części Europy.
Tunel Fehmarnbelt nie wzbudził na razie tak wielkiego zainteresowania opinii publicznej, jak ten pod kanałem La Manche, ale wśród specjalistów od inżynierii jest sławny. Zainteresowanie budzi szczególna konstrukcja - tunel jest zanurzalny, czyli nie budowany za pomocą drążenia pod ziemią i dnem morskim. \
Cud inżynierii
Łączący Niemcy z Danią tunel budowany jest z prefabrykowanych betonowych sekcji tunelu, które układane są w wykopanym w dnie rowie, a następnie zasypywane. Pierwsze części tunelu opuściły fabrykę w duńskim Rødbyhavn w lutym 2025 i są właśnie szykowane do układania.
Każda jest olbrzymia - mierzy 217 metrów długości, 42 metry szerokości i 9 metrów wysokości. Do tego każdy element tunelu waży 73 tysiące ton. Dla porównania - Pałac Kultury i Nauki dominujący przez lata nad Warszawą waży ok. 100 tys. ton. W każdej montowane jest od razu wyposażenie niezbędne później do funkcjonowania tunelu.
REKLAMA
Łącznie potrzebne będzie 79 takich sekcji plus 10 mniejszych, o długości 39 metrów, w których umieszczone będą instalacje elektryczne. Wszystkie położone będą między Rødbyhavn a Puttgarden. Maksymalna głębokość tunelu to 40 metrów.

Sekcje będą układane na dnie dzięki wykorzystaniu także wodoszczelnych grodzi, które umożliwiają im pływanie (z fabryki na morze transportowane będą drogą wodną), a zbiorniki balastowe umożliwią ich zanurzanie.
Olbrzymie oszczędności czasu dzięki tunelowi Fehmarnbelt
Zbudowanie tunelu pozwoli skrócić podróż między Rødbyhavn a Puttgarden z 45 minut promem do 10 minut samochodem i 7 minut pociągiem. Ale połączenie obu wysp i państw wykracza poza wymiar lokalny.
- Tunel Fehmarnbelt zmieni oblicze turystyki w Danii i szerzej w regionie skandynawskim - powiedział CNN Mads Schreiner, dyrektor ds. rynku międzynarodowego w VisitDenmark. Dzięki tunelowi podróż pociągiem z Hamburga do Kopenhagi skróci się z blisko 5 godzin do ok. 2,5 godziny. Obecnie pociąg jedzie okrężną drogą przez Szlezwik i wyspę Fyn, a dzięki tunelowi będzie mógł mknąć do Kopenhagi przez Lubekę.
REKLAMA
To z kolei otworzy nowe perspektywy nie tylko przed Danią, ale i przed Szwecją - oba kraje łączy most przez cieśninę Sund. Skrócą się więc także np. podróże koleją z Niemiec do Sztokholmu czy Göteborga. Ciekawostką jest fakt, że ziemia wydobyta pod budowę tunelu używana jest do powiększania łączonych wysp. Henrik Vincentsen, dyrektor generalny budującej tunel spółki Fermen A/S stwierdził, że w ten sposób tworzony jest "zamiennik" dotkniętych budową obszarów i powstaną tam z czasem m.in. łąki przybrzeżne i bagna.
Czytaj także:
- Podmorska kolej i autostrada pod Bałtykiem. Najdłuższy zatapiany tunel
- Otwarto najdłuższy most na świecie. Wymiary zaskakują
- O włos od katastrofy. Samolot omal nie wleciał w górę
Źródło: CNN/AM
REKLAMA