X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

"Danae". Tycjan zainspirowany Owidiuszem

Ostatnia aktualizacja: 07.07.2019 11:02
W audycji rozmawialiśmy o obrazie, który wenecki artysta namalował na zamówienie następcy hiszpańskiej korony Filipa (późniejszy Filip II) w 1550 roku.
Audio
  • "Danae" Tycjana - pierwszy obraz z serii, zwanej poesie lub favole (Jest taki obraz/Dwójka)
Fragment obrazu Danae Tycjana
Fragment obrazu "Danae" TycjanaFoto: Wikimedia Commons, domena publiczna

Cóż za piękna metafora – Jowisz spada na Danae złotym deszczem… Zrodzi się z tego Perseusz, ale hojność antycznych bogów była niezmierzona, efektem ubocznym Jowiszowej obfitości są złote monety, które zbiera do fartucha służąca pięknej Danae. I młodość i starość, i piękno i brzydota kąpią się w boskim blasku. Zmysłowość tego obrazu dorównuje jego malarskiemu przepychowi. W końcu był to obraz dla potomka jednego z potężniejszych rodów ówczesnej Europy. 

"Danae" (1553-54) była pierwszym obrazem z serii, zwanej poesie lub favole (bajki), kolejne malowidła Tycjan sukcesywnie wysyłał do Madrytu przez następne 10 lat. Obrazy z  cyklu przedstawiają miłość pomiędzy bogami i ludźmi. Inspiracją do nich był epicki poemat Owidiusza "Metamorfozy". Tycjan zapewne uważał swoje dzieła za wizualne odpowiedniki poezji. Miłość ziemskich istot do bogów była popularnym tematem w renesansowych dworskich kręgach, a malarzom dawała okazję do tworzenia przedstawień o bardzo zmysłowym, wręcz erotycznym charakterze.

Jest wielce prawdopodobne, że Tycjan malując poesie przejął od Lodovica Dolce koncepcje contarposti, zawartą w dialogu "Aretino". W każdym z dzieł nagie piękności ukazane są z innej strony, w innym ujęciu, tworząc malarską panoramę urody kobiecego ciała.


"Danea" Tycjan "Danea" Tycjan

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski 

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 7.07.2019

Godzina emisji: 11.00

mko/pg

pg/mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Ważenie życia według Vermeera

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2019 16:57
Dawne tytuły obrazu Johannesa Vermeera " Kobieta ważąca perły" lub też "Kobieta ważąca złoto", należałoby zastąpić tytułem bardziej adekwatnym do przedstawionej w obrazie sytuacji - "Kobieta trzymająca wagę". Waga jest bowiem pusta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Peepshow Samuela van Hoogstratena

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2019 11:39
Oto siedemnastowieczny peepshow – prostokątne pudełko, którego wnętrze malowane jest z trzech stron, a także na górze i na dole. Szósta ściana jest przeźroczysta, dzisiaj zasłonięta taflą plexi, a pierwotnie zapewne pergaminem.
rozwiń zwiń