X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Prof. Józef Majewski i próba teologicznej interpretacji twórczości Bacha

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2020 16:45
- Kiedy myślę o muzyce Jana Sebastiana Bacha, nie widzę różnicy między muzyką teologiczną, a jakąkolwiek inną, ale to, co mnie pociąga w poszukiwaniu u niego teologii, to muzyka czysto instrumentalna - mówił w Programie 2 Polskiego Radia medioznawca, publicysta i autor książki "Kanony śmierci. Słowo o chrystologii Wariacji goldbergowskich Jana Sebastiana Bacha".
Audio
  • Prof. Józef Majewski o teologicznej interpretacji twórczości Bacha (Wybieram Dwójkę)
Okładka książka
Okładka książkaFoto: materiały prom./Sergio Delle Vedove (Shutterstock)

Zdaniem prof. Józefa Majewskiego trudno jest określić, które utwory skomponowane przez Jana Sebastiana Bacha można uznać za religijne, a które zdecydowanie za świeckie, szczególnie, kiedy widzimy, że np. kantaty określane mianem świeckich włączył do Wielkiej mszy h-moll.

- Ostatnie 10 lat życia Bacha określane jest najbardziej teologicznym i metafizycznym. Do tej pory był kantorem, który zarabiał poprzez komponowanie muzyki kościelnej. W ostatnim okresie swojego życia te sprawy stały się dla niego drugorzędne. Skupił się na muzyce czysto teologicznej i metafizycznej, a przede wszystkim instrumentalnej, w której – bez względu na to, czy tytułował ją religijnie czy nie –  próbował dotknąć nieskończoności - mówił gość audycji.

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę 

Prowadził: Jakub Kukla

Goście: Prof. Józef Majewski (medioznawca, publicysta, doktor habilitowany teologii i profesor Uniwersytetu Gdańskiego, autor książki "Kanony śmierci. Słowo o chrystologii Wariacji goldbergowskich Jana Sebastiana Bacha")

Godzina emisji: 16.30

Data emisji: 24.01.2020

pg/am

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Marzena Lubaszka: przestrzenie Świdnicy sprzyjają muzyce Bacha

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2019 17:36
- Świdnica jest mocno barokowa, do tego z postacią Bacha łączy ją fakt, że urzędował tam w Kościele Pokoju jego uczeń. Wykonał tam nawet Pasję Mateuszową - o fenomenie Festiwalu Bachowskiego opowiadała w Dwójce śpiewaczka i uczestniczka tegorocznego odsłony wydarzenia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rinaldo Alessandrini: kluczem do muzyki Bacha jest kontrapunkt

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2019 12:11
- Z punktu widzenia techniki kompozytorskiej muzyka Bacha jest raczej jednorodna. Kompozytor praktycznie zawsze dawał pierwszeństwo kontrapunktowi – mówił w Dwójce znakomity klawesynista i dyrygent zespołu muzyki dawnej Concerto Italiano, z którym wystąpił na tegorocznym Festiwalu Actus Humanus Nativitas.
rozwiń zwiń