Wspólne europejskie niebo: samoloty przestaną latać zygzakiem
Komisja Europejska chce wprowadzenia wspólnego europejskiego nieba. Projekt ma usprawnić zarządzanie ruchem lotniczym i obniżyć koszty. Kontrolerzy lotów ostrzegają: to niebezpieczne!
2014-01-31, 13:03
Posłuchaj
Obecnie niebo nad Europą jest podzielone na 28 kawałków. Komisja Europejska chce to zmienić.
Koszty spadną o połowę
- Scalenie tego poszatkowanego nieba nad Europą pozwoli ograniczyć liczbę centrów kierowania ruchem lotniczym – wyjaśnia Beata Płomecja, korespondentka Polskiego Radia w Brukseli. – W konsekwencji trzykrotnie zwiększy się przepustowość przestrzeni powietrznej. Koszty spadną o połowę, a późnienia zostaną zredukowane – dodaje.
Samoloty latają zygzakiem
Komisja argumentuje, że teraz samoloty latają zygzakami z powodu podzielonego nieba. Nie wybierają najprostszej trasy, bo to się wiąże z dodatkowymi kosztami. W ten sposób wydłużają się czasy przelotów.
Kontrolerzy biją na alarm
Te wszystkie argumenty nie przekonują kontrolerów lotu. Uważają oni, że te zmiany są zagrożeniem dla ruchu lotniczego. Podkreślają, że i tak samoloty latają już najszybciej jak się da, a późnienia są minimalne. Redukcji kosztów zaś nie odczują klienci.
REKLAMA
Jednolity rynek to wzrost konkurencyjności
Jeremi Mordasewicz, ekspert Lewiatana nie ma wątpliwości, że jedno niebo to korzyści dla Europy. – - Ten projekt pozwoli wykorzystać efekt skali i specjalizacji, obniżyć koszty i konkurować skutecznie z Chinami i Stanami Zjednoczonymi – uważa ekspert.
W audycji "Bardzo Ważny Problem Europejski" również sprawy Ukrainy, reforma systemu bankowego w Europie oraz jak Łotysze radzą sobie z nową walutą.
abo
REKLAMA