Sprzedaż bezpośrednia: szansa na rozwój rolnictwa ekologicznego

Sprzedaż bezpośrednia produktów rolniczych już niebawem będzie łatwiejsza. Nowe przepisy mają służyć przede wszystkim skróceniu łańcucha żywnościowego, czyli zbliżeniu producenta żywności do jej konsumenta.

2015-10-05, 11:30

Sprzedaż bezpośrednia: szansa na rozwój rolnictwa ekologicznego
Od wielu lat sprzedaż bezpośrednią praktykują gospodarstwa ekologiczne. Foto: Pixabay.com

Posłuchaj

O rolnictwie ekologicznym mówił w Porannych rozmaitościach radiowej Jedynki: Dariusz Dąbrowski, prezes Wchodniomazowieckiego Oddziału Stowarzyszenia Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi „Ekoland” (Andrzej Ilczuk, Polskie Radio)
+
Dodaj do playlisty

Od wielu lat sprzedaż bezpośrednią praktykują gospodarstwa ekologiczne.

O zaletach takiej sprzedaży i certyfikacji gospodarstw ekologicznych mówi Dariusz Dąbrowski, prezes Wchodniomazowieckiego Oddziału Stowarzyszenia Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi „Ekoland”.

- To jest zmiana myślenia rolniczego. Pozbywamy się wszystkich chemicznych środków ochrony roślin i nawozów. Jest to trudny proces, ponieważ każdy rolnik raz w roku musi oddać gospodarstwo w ręce inspektora, który zagląda pod każdy kamień, sprawdza każdą roślinkę. Dlatego czasami niektórzy rolnicy ekologiczni rezygnują z certyfikowania własnych gospodarstw. Pomimo tego, że prowadzą je metodą ekologiczną – zauważa gość radiowej Jedynki.

Coraz więcej klientów kupuje produkty w gospodarstwach

Jak podkreśla Dariusz Dąbrowski, nie wyobraża on sobie innego gospodarowania niż właśnie tą metodą.

REKLAMA

- Zbyt mamy przez to, że organizujemy spotkania rolników z konsumentami. Mamy też coraz więcej klientów, którzy kupują bezpośrednio u nas w gospodarstwie – mówi Dariusz Dąbrowski.

Sprzedaż bezpośrednia będzie coraz popularniejsza

Jak dodaje, sprzedaż bezpośrednia to kierunek, który w przyszłości będzie się zapewne wzmacniał.

- Konsumenci są coraz bardziej wyedukowani i szukają bezpośredniego kontaktu z rolnikami. Każdy pośrednik musi też zarobić. Bezpośrednio u rolnika konsumenci mają towar świeży i taki, jaki chcą – zaznacza gość radiowej Jedynki.

Polscy rolnicy są zatem coraz bardziej zainteresowani sprzedażą na rynkach lokalnych, a konsumenci zakupem świeżej żywności wprost od rolnika. Dlatego sprzedaż bezpośrednia to ogromna szansa na rozwój dla naszego rolnictwa, szczególnie ekologicznego.

REKLAMA

Andrzej Ilczuk, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej