Marzena Rudnicka: odwaga i pasja działania są najważniejsze nie tylko w biznesie

Gościem audycji „Ludzie Gospodarki” w Polskim Radiu 24 była Marzena Rudnicka, autorka hasła: „gospodarka senioralna” widniejącego w Wikipedii, a także autorka programów i projektów związanych z tym pojęciem w Polsce. Prezes Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej – fundacji, prowadzącej działalność w zakresie „srebrnej ekonomii”, która w naszym kraju jeszcze do niedawna w ogóle nie istniała.

2015-11-08, 16:23

Marzena Rudnicka: odwaga i pasja działania są najważniejsze nie tylko w biznesie
Marzena Rudnicka, – autorka hasła „gospodarka senioralna”w Wikipedii, prezes Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej.Foto: Mat. własny

Posłuchaj

Gościem audycji Ludzie Gospodarki w Polskim Radiu 24 była Marzena Rudnicka – autorka hasła „gospodarka senioralna”w Wikipedii, prezes Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej, cz. 1./Grażyna Raszkowska, naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

Bohaterka audycji „Ludzie Gospodarki” potrafi zainspirować innych i zgromadzić ich wokół nowych pomysłów. Podkreśla przy tym, że wszystko, co osiągnęła zarówno w życiu zawodowym, jak i społecznym, zawdzięcza zespołowi ludzi, z którymi pracuje.

Ważne zmiany w świadomości

Fundacja Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej została zarejestrowana w zeszłym roku, a samo pojęcia: gospodarka senioralna albo też srebrna gospodarka również pojawiły się w naszym obiegu gospodarczym bardzo niedawno.

Marzena Rudnicka jest promotorem zmian, które zachodzą w świadomości przedsiębiorców i konsumentów, właśnie w stosunku do tego nowego sektora, jakim są usługi i produkty skierowane bezpośrednio do seniorów, a także do ich opiekunów (często też osób w co najmniej średnim wieku), którzy dzięki temu wiedzą, jaką ofertą dla seniorów warto się zainteresować.

– Nie jesteśmy partnerem biznesowym w rozumieniu wykonawczym, a bardziej sprawczo-organizacyjnym. Instytut ma kilka działów m.in. dział mieszkalnictwa senioralnego – mówi gość programu. Jest też dział opieki zdrowotnej i medycznej. Ważnym zadaniem jest też współpraca z samorządami.

REKLAMA

– Jest siedem działów w fundacji i każdy ma swojego dyrektora, ja zajmuję się przede wszystkim budowaniem strategii działania – mówi Marzena Rudnicka.

 

Marka: OK Senior

Bardzo pomocny przy ocenie wybranych produktów czy usług może okazać się znak jakości: OK Senior, który właśnie zaczyna zdobywać popularność i zyskiwać na znaczeniu.

– Stworzyliśmy tak naprawdę nową markę. Okazało się, że w skali Europy jesteśmy pierwsi z tym, co zrobiliśmy. Stworzyliśmy markę OK. Senior, która w sposób pozytywny wyróżnia miejsca i produkty przeznaczone dla osób starszych. Oczywiście zaczęliśmy od placówek senioralnych, bo tam często spotykaliśmy się z prośbą ze strony właściciel lub dyrektorów domu opieki, że potrzebują jakiegoś nadania jakości i sprawdzenie – wyjaśnia Marzena Rudnicka.

REKLAMA

W Polsce jest spora szara strefa, która nadaje niedobrą opinię domom senioralnym. Złą opinię mają też domy pomocy społecznej.

– A po drugiej stronie są znakomite placówki, takie, jakie się widuje na Zachodzie. Trzeba więc było stworzyć taki system, by pokazać tym placówkom, które faktycznie świadczą dobrą jakość, że są sprawdzone przez jakiś podmiot zewnętrzny, by seniorzy i ich rodziny mieli świadomość wyboru – mówi gość audycji.

Do pozyskania dużo środków

A potencjał tej gospodarki jest ogromny, głównie z powodów demograficznych i starzejącego się w szybkim tempie społeczeństwa.

– W ramach Regionalnych Programów Operacyjnych do pozyskania jest bardzo dużo środków, które można wykorzystać zarówno na tzw. działania twarde oraz miękkie projekty związane z opieką lub wsparciem osób niesamodzielnych, w tym osób starszych. Nasz instytut jest m.in. w kontakcie z Urzędami Marszałkowskimi, identyfikuje, gdzie te pieniądze są i zaprasza przedsiębiorców do współpracy – wyjaśnia Marena Rudnicka.

REKLAMA

Ogromną szansą jest stworzenie prawdziwego partnerstwa publiczno-prywatnego, które potrafiłoby zagospodarować część obowiązków, które do tej pory spadały wyłącznie na publiczne instytucje. Mogłoby to z pewnością prowadzić do zdecydowanego polepszenia świadczonych usług np. w zakresie opieki stacjonarnej nad starszymi, niesamodzielnymi pacjentami.

Błędy mogą się zdarzyć

Zwraca uwagę, że najważniejsze, przy podejmowaniu nowych działań jest nieprzejmowanie się tym, że niepowodzenia po drodze mogą się zdarzyć.

– Często jest tak, że jeżeli tworzymy coś zupełnie nowego, to najpierw się z nas śmieją, potem wytykają palcami, a na końcu podziwiają i gratulują. I nie należy bać się tych wszystkich dróg, po to, by kreować tę rzeczywistość, która jest niepowtarzalna, jak życie każdego z nas – uważa gość audycji.

Otacza się ludźmi, którzy są dla niej autorytetami i, którzy łączą odwagę z pasją życia i potrafią przy tym przekonywać innych do swoich działań.

REKLAMA

Czarny Ląd na kilka tygodni

Podkreśla też znaczenie innych aktywności, bez których trudno byłoby o dobre pomysły i otwarty umysł. W jej wypadku jest to sport, zwłaszcza wodny, ale przede wszystkim prawdziwa pasja pozabiznesowa, jaką jest …Afryka.

– Taką pasją, czasem nazywam ją chorobą, jest Afryka. To są wyjazdy terenowe, off-roadowe po południowej części Czarnego Lądu, odcinające zupełnie od cywilizacji, nie ma tam zasięgu telefonu, nie ma dostępu do Internetu przez dwa, trzy, a czasem nawet pięć tygodni. Każdy dzień upływa albo za kierownicą, albo jako pilot, śpi się w namiotach na dachu ciężkiego terenowego samochodu, jest to zupełny brak dostępu do cywilizacji – wyjaśnia Marzena Rudnicka.

Po powrocie, po takiej wyprawie bardzo łatwo i szybko podejmuje się decyzje, w tym decyzje biznesowe. – Po powrocie, sprawy, które wydawały się istotnymi, wydają się często nieistotnymi drobiazgami – mówi.

Efektem podróży są też wystawy fotograficzne, czy reportaże.

REKLAMA

Najbliższa wyprawa za dwa tygodnie: Republika Demokratyczna Konga, Angola, Zambia, Zimbabwe.

Bohaterka audycji „Ludzie Gospodarki” jest również prezesem spółki Rudnicka@Consulting, firmy czysto biznesowej, która zajmuje się inwestycjami budowlanymi.

Grażyna Raszkowska

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej