Dyżur ekspertów ZUS. Zadaj pytanie!

Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą lub planujesz założyć firmę, koniecznie poznaj Interaktywnego Płatnika Plus! Wszelkie wątpliwości dotyczące nowego programu wyjaśniać będą u nas eksperci z ZUS. PYTANIA DO NICH MOŻNA NADSYŁAĆ NA ADRES: platnik.zus@polskieradio.pl. 27 listopada na naszej stronie opublikujemy wszystkie odpowiedzi ekspertów z ZUS.

2015-11-23, 12:00

Dyżur ekspertów ZUS. Zadaj pytanie!

12.00

Kończymy dyżur ekspertek z ZUS. Dziękujemy za wszystkie przesłane pytania!

Przypominamy, że „Tydzień Przedsiębiorcy” trwa do 27 listopada. Do końca tygodnia można jeszcze wysyłać pytania dotyczące Interaktywnego Płatnika Plus na adres: platnik.zus@polskieradio.pl. Odpowiedzi ekspertów z ZUS opublikujemy na naszej stronie w piątek.

11.44

Czy planowane są niedługo kolejne wydarzenia takie jak Tydzień Przedsiębiorcy, ale dla osób indywidualnych? A może cały czas są jakieś dyżury w oddziałach ZUS, na które można przyjść?

Patrycja

Odpowiedź:

Dla osób indywidualnych organizowane są dni ubezpieczonego, w tym roku odbywały się w dniach 7-9 października. Niezależnie, w indywidualnych sprawach, można korzystać z pomocy pracowników ZUS, zarówno na salach obsługi klienta we wszystkich jednostkach ZUS, jak również z pomocy konsultantów Centrum Obsługi Telefonicznej (COT).

REKLAMA

Godziny pracy wszystkich jednostek, można znaleźć na stronie www.zus.pl

Iwona Sarna

11.25

Do tej pory prowadziłem małą firmę, zatrudniającą 4 pracowników na etat. Od nowego roku planujemy jednak połączyć się z inną działalnością i razem będziemy zatrudniać powyżej 12 osób. Jakich formalności musimy dopełnić, czy zmieni się coś w naszym sposobie rozliczeń z ZUS w związku z powiększeniem firmy?

Dominik

Odpowiedź:

REKLAMA

Jeżeli, dotychczas dokumenty były przekazywane drogą elektroniczną to, powiększenie firmy nie wpłynie na sposób rozliczeń z ZUS. Natomiast, w przypadku gdy do tej pory, dokumenty przekazywane były w formie papierowej to, po powiększeniu firmy konieczne będzie, przekazywanie dokumentów w formie elektronicznej, ponieważ taki obowiązek mają wszystkie firmy rozliczające składki za ponad pięciu ubezpieczonych.

Katarzyna Ogonowska

11.20

Ja mam pytanie o PUE. Bo chcę założyć tam profil, jak to zrobić, czy mogę to zrobić tylko przez Internet, czy muszę przyjść do ZUS, jakie dokumenty potrzebuję?

Anna

Odpowiedź:

REKLAMA

Indywidualny profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) można założyć przez Internet, jednak konieczna jest wizyta w najbliższej jednostce ZUS, w celu weryfikacji danych i uaktywnienia konta. W celu weryfikacji danych, konieczne jest okazanie pracownikowi ZUS dokumentu tożsamości.

Iwona Sarna

11.15

Zakładam małą firmę, na razie na samozatrudnienie. Będę korzystał z Płatnika i przeczytałem, że program wystawia miesięczne i roczne informacje dotyczące ubezpieczonego. Czy to oznacza, że w tym okresie będę dowiadywał się ile jako ubezpieczony będę miał zgromadzone na koncie i jaka mi przysługuje, na bieżąco i prognozowana – po latach składkowych – emerytura?

Jeśli prześlę elektronicznie dokumenty do ZUS i się pomylę to: jaka jest procedura ich poprawienia i czy istnieją jakieś terminy w których mogę złożyć poprawkę.

Zbyszek

Odpowiedź:

REKLAMA

Płatnik składek jest zobowiązany, przekazywać swoim pracownikom informacje miesięczne lub roczne. Te informacje, są odzwierciedleniem danych przekazanych przez niego do ZUS, za zatrudnione osoby.

Dostęp do danych zgromadzonych na indywidualnym koncie jest możliwy, poprzez założenie indywidualnego profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE).

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w przekazanych do ZUS dokumentach, istnieje możliwość ich skorygowania.

Katarzyna Ogonowska

REKLAMA

11.08

Czy ten program IPP będzie obowiązkowy dla jakiś grup płatników? Dotychczas nie korzystałam z żadnego programu elektronicznego, czy muszę instalować ten nowy?

Marzena

Odpowiedź:

Forma elektronicznego przekazywania dokumentów obowiązkowa jest dla płatników składek, rozliczających składki za ponad 5 osób ubezpieczonych. W przypadku osób prowadzących działalność jednoosobową, lub zatrudniających do 4 osób, nie ma obowiązku elektronicznego przekazywania dokumentów. Jest jednak możliwość założenia zaufanego profilu płatnika na Platformie Usług Elektronicznych, i za jego pośrednictwem przekazywanie dokumentów do ZUS.

Iwona Sarna

REKLAMA

11.03

Prowadzę biuro rachunkowe i obsługuję kilkudziesięciu płatników - mam pytania w sprawie programu Płatnik:

Jeżeli po aktualizacji danych płatnika (ściągnięciu danych z ZUS) stwierdzę że dane płatnika w ZUS są błędne to zmianę danych w ZUS na poprawne powinienem dokonać przekazując drogą elektroniczną druk ZFA lub ZIPA lub ZBA z poprawnymi danymi czy po przez przekazanie płatnikowi druku CEIDG-1 z poprawnymi danymi i skierowanie go do Urzędu Gminy w celu autoryzacji i zmiany danych w CEIDG?

Czy zmiana danych ubezpieczonego i członka jego rodziny w wypadku niezgodności danych odbywa się po przez przekazanie do ZUS dokumentów ZUA lub ZIUA lub ZCNA? Jeżeli tak po jakim czasie od przekazania tych dokumentów do ZUS nastąpi zmiana danych w kartotece ubezpieczonego w ZUS na poprawne?

Wiesław

Odpowiedź:

W przypadku konieczności aktualizacji danych płatnika składek, należy zgłosić zmiany za pośrednictwem CEIDG.

W przypadku zatrudnionych pracowników, dane identyfikacyjne oraz ewidencyjne do kartoteki ubezpieczonego pobierane są z indywidualnego konta ubezpieczonego w ZUS. W przypadku niezgodności danych, najlepiej skontaktować się z pracownikiem ZUS za pośrednictwem Centrum Obsługi Telefonicznej (COT).

REKLAMA

Sposób skorygowania nieprawidłowości jest w każdym przypadku indywidualny.

Katarzyna Ogonowska

10.54

Kiedy ZUS wprowadzi elektroniczne zwolnienia lekarskie? I jakie to zmiany oznacza dla małych firm. Prowadzę działalność i zatrudniam 5 osób na etat, czy muszę przygotować się jakoś na zmiany?

Maciej

Odpowiedź:

REKLAMA

Przepisy dotyczące elektronicznych zwolnień lekarskich będą obowiązywały od 1 stycznia 2016 r.

W przypadku płatników, którzy mają obowiązek przekazywania dokumentów drogą elektroniczną, konieczne jest założenie profilu płatnika na Platformie Usług Elektronicznych (PUE). 

Iwona Sarna

10.50

Słyszałam, że od nowego roku będą jakieś zmiany korzystne dla przedsiębiorców związane ze składkami ZUS. Mogą Panie wytłumaczyć dokładnie, co się zmieni?

Elżbieta

REKLAMA

Odpowiedź:

Od nowego roku, wejdą w życie zmiany dotyczące ustalenia okresu podlegania ubezpieczeniom społecznym, dla osób wykonujących pracę na podstawie umów zleceń. Szczegółowe informacje w tym zakresie będą dostępne w najbliższych dniach, na stronie www.zus.pl.

Katarzyna Ogonowska

10.43

Czy w czasie Tygodnia Przedsiębiorcy będzie można gdzieś na żywo zobaczyć, jak działa program Płatnik? Będą jeszcze jakieś dyżury w ZUS na ten temat?

Piotr

REKLAMA

Odpowiedź:

W czasie trwania Tygodnia Przedsiębiorcy, a także po jego zakończeniu, organizowane są w oddziałach ZUS szkolenia z funkcjonalności, dostępnych w nowym programie Płatnik. W celu uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontakt z oddziałem ZUS właściwym dla siedziby firmy.

Iwona Sarna

10.37

Z webinarium o Interaktywnym Płatniku wynika, że w czasie uzupełniania dokumentów mogą pojawić się różne błędy: co one oznaczają? Czy możliwe jest wysłanie dokumentów z błędem? Czy program to jakoś od razu zablokuje?

Bożena

REKLAMA

Odpowiedź:

Podczas przygotowania dokumentów w programie płatnik, mogą pojawić się trzy rodzaje błędów: informacyjny, zwykły i krytyczny.

Informacyjny - informuje o innych możliwościach wypełnienia dokumentów. W tym przypadku, należy sprawdzić poprawność wprowadzonych danych.

Zwykły - informuje o błędzie we wprowadzonych danych. Również należy sprawdzić poprawność wprowadzonych danych. Z tym błędem możliwe jest wysłanie dokumentów do ZUS.

REKLAMA

Krytyczny - uniemożliwia wysyłkę dokumentu do ZUS. Należy  szczegółowo przeanalizować opis komunikatu, skorygować wskazane w nim nieprawidłowości, ponownie zweryfikować i wysłać dokument.

Katarzyna Ogonowska

10.30

Czy Interaktywny Płatnika Plus to także platforma dla osób indywidualnych? Czy można tam sprawdzić wysokość swojej przyszłej emerytur? Dlaczego warto korzystać z IPP? Czy dane tam są bezpieczne? Jak są zabezpieczane?

Ela

Odpowiedź:

REKLAMA

Za pośrednictwem programu Płatnik obsługiwani są jedynie płatnicy składek.

Wysokość przyszłej emerytury, każda osoba może sprawdzić po założeniu, na Platformie Usług Elektronicznych (PUE), swojego indywidualnego profilu.

Iwona Sarna

10.23

Program wydaje się dość trudny w obsłudze, czy gdzieś jest jego instrukcja obsługi? Można zadzwonić do ZUS, w razie problemów technicznych?

Aneta

REKLAMA

Odpowiedź:

Instrukcja administratora oraz instrukcja użytkownika dostępne są na stronie www.zus.pl/platnik. W razie problemów można korzystać z pomocy konsultantów Centrum Obsługi Telefonicznej.

Katarzyna Ogonowska

10.20

Chcę rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą. Czy za pomocą Interaktywnego Płatnika Plus mogę zgłosić działalności do ZUS? Jak stworzyć swoje konto? Jakie dokumenty są potrzebne?

Jaka jest wysokość składek (jest to moja pierwsza działalność gospodarcza, choć

wcześniej byłam udziałowcem w spółce z.o.o.)? Czy całą obsługę firmy mogę prowadzić za pomocą platformy IPP?

Pozdrawiam
Sylwia

Odpowiedź:

REKLAMA

Na podstawie informacji otrzymanych z CEIDG, zakładane jest konto płatnika składek. Osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą jest zobowiązana, do złożenia za siebie dokumentu zgłoszeniowego ZUS ZUA/ZUS ZZA, w terminie 7 dni od dnia rozpoczęcia działalności.

Wysokość składek jest dostępna na www.zus.pl

Za pośrednictwem programu możliwe jest sporządzanie i przekazywanie dokumentów ubezpieczeniowych do ZUS.

Iwona Sarna

REKLAMA

10.05

Obecnie rozliczam się z ZUS, korzystając ze starszej wersji Płatnika? Czy będzie ona nadal dostępna i aktualna, czy będę musiał zainstalować ten nowy program, a jeśli tak to, czy moje wszystkie dotychczasowe dane i przesyłane dokumenty będą w nim dostępne automatycznie.

Michał

Odpowiedź:

Korzystanie z aktualnej wersji programu umożliwia pełne wykorzystanie wszystkich dostępnych funkcjonalności, dlatego zalecane jest korzystanie z najbardziej aktualnej wersji. W przypadku korzystania jeszcze z wersji 9. zalecane jest zainstalowanie wersji 10.01.001. Wersja ta zawiera funkcję autoaktualizacji, co zapewnia pracę na najbardziej aktualnej wersji programu.

Należy pamiętać, że przy instalowaniu nowej wersji programu, dla celów bezpieczeństwa, zalecane jest utworzenie kopii bazy danych.

REKLAMA

Katarzyna Ogonowska

10.02

Czy do obsługi programu potrzebny jest podpis elektroniczny?

Maria

Odpowiedź:

Do wysyłania dokumentów za pośrednictwem programu Płatnik, niezbędny jest kwalifikowany podpis elektroniczny. Jest on również konieczny do pobrania danych płatnika, i jego ubezpieczonych, z ZUS.

REKLAMA

Iwona Sarna

9.58

Czy ten program ma wersję mobilną, można go zainstalować na tablecie?

Joanna

Odpowiedź:

Niestety, program nie posiada wersji mobilnej.

REKLAMA

Katarzyna Ogonowska

9.56

Jakie dane są w programie autouzupełniane, jakie można pobrać automatycznie z ZUS, a jakie trzeba wpisywać w czasie rozliczenia samemu.

Marcin 

Odpowiedź:

Podczas aktualizacji pobierane są dane identyfikacyjne i adresowe płatnika oraz ubezpieczonych. Program Płatnik aktualizuje również wszelkie dane niezbędne do prawidłowego wyliczenia należnych składek.

REKLAMA

Sporządzając dokumenty rozliczeniowe, płatnik musi wpisać, lub zaimportować z programu kadrowo-płacowego, kwoty, które stanowią podstawy wymiaru składek.

Z ZUS, są pobierane automatycznie komplety rozliczeniowe za ostatnie 18 miesięcy kalendarzowych. W przypadku konieczności sprzędzenia dokumentów korygujących, za okresy wcześniejsze, konieczne jest ich zamówienie w oddziale ZUS właściwym dla siedziby płatnika lub za pośrednictwem Centrum Obsługi Telefonicznej.

Iwona Sarna

9.50

Prowadzę biuro rachunkowe i co miesiąc rozliczam swoich klientów z ZUS. Czy też mogą korzystać z Interaktywnego Płatnika? 

Kamil

REKLAMA

Odpowiedź:

Z programu mogą korzystać również biura rachunkowe. Dane poszczególnych płatników są pobierane indywidualnie dla każdego płatnika, nie ma możliwości jednoczesnego pobrania danych za wszystkich obsługiwanych płatników.

Katarzyna Ogonowska

9.46

Co zrobić jak w Płatniku pojawia się komunikat krytyczny? 
Renata
Odpowiedź:
W przypadku pojawienia się komunikatu błędu krytycznego, należy szczegółowo przeanalizować opis komunikatu, skorygować wskazane w nim nieprawidłowości, ponownie zweryfikować i wysłać dokument.
Iwona Sarna

9.40

Muszę zwolnić kilku pracowników, jak mam ich wyrejestrować z ZUS?

Radosław

REKLAMA

Odpowiedź:

W celu wyrejestrowania pracownika, należy, tak jak dotychczas, wypełnić dokument ZUS ZWUA. W nowym programie, przy składaniu dokumentu wyrejestrowującego za pracownika, system automatycznie tworzy dokumenty wyrejestrowujące członków rodziny, zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego.

Katarzyna Ogonowska

9.37

Czy da się zrobić korektę w nowym programie?

Agnieszka

REKLAMA

Odpowiedź:

Istnieje możliwość dokonania korekty dokumentów za okresy zaległe. Można je przygotować na dwa sposoby: na podstawie dokumentów wysłanych do ZUS, lub na podstawie dokumentów otrzymanych z ZUS. Sporządzanie korekt na podstawie dokumentów otrzymanych z ZUS gwarantuje ich prawidłowość.

Iwona Sarna

9.35

Skąd wiadomo, że ZUS dostał moje dokumenty, czy dostanę jakieś potwierdzenie?

Pozdrawiam,

REKLAMA

Barbara

Odpowiedź:

Tak jak do tej pory, użytkownik programu otrzyma potwierdzenie przyjęcia dokumentu, na którym dodatkowo będzie informacja o statusie przetworzenia tego dokumentu.

Katarzyna Ogonowska

REKLAMA

9.30

Chcę zatrudnić w swojej firmie nowego pracownika. Jakie dane muszę wprowadzić do tego nowego Płatnika, co po kolei trzeba w nim zrobić?

Damian

Odpowiedź:

W programie Płatnik, należy utworzyć kartotekę ubezpieczonego, utworzyć dokument zgłoszeniowy ZUS ZUA. W kartotece ubezpieczonego, trzeba wprowadzić imię i nazwisko oraz numer PESEL pracownika. W przypadku obcokrajowców, którym nie nadano numeru PESEL będzie to numer paszportu. Następnego dnia po wysłaniu dokumentu zgłoszeniowego do ZUS, kartoteka pracownika zostanie potwierdzona i zasilona danymi z jego indywidualnego konta w ZUS. Od tego momentu, możliwe będzie składanie, za tego pracownika, dokumentów rozliczeniowych.

Iwona Sarna

REKLAMA

9.22

Chcę zacząć korzystać z Interaktywnego Płatnika Plus, jakie informacje, dokumenty muszę sobie przygotować wcześniej?

Paulina

Odpowiedź:

Aby skorzystać z programu, nie ma potrzeby przygotowania wcześniej żadnych dokumentów. Należy, jedynie skontaktować się z oddziałem ZUS właściwym dla siedziby firmy, lub za pośrednictwem Centrum Obsługi Telefonicznej.

Telefon: 22 560 16 00

REKLAMA

Konsultanci są dostępni:
w dni robocze pon. - pt.: godz. 7.00 - 18.00

Katarzyna Ogonowska

9.15

Proszę o informację, jak Interaktywny Płatnik Plus chroni dane? Jak są one zabezpieczone? Czy nie ma możliwości, żeby inna osoba podszyła się pode mnie w programie?

Z poważaniem,

Paweł

REKLAMA

Odpowiedź:

Warunkiem pobrania danych konkretnej firmy z ZUS, jest posiadanie danych identyfikacyjnych tej firmy. System wymaga również, podania losowo wybranej wartości, z wskazanego pola wcześniej przesłanych dokumentów.

Bez spełniania tego wymogu dane nie zostaną udostępnione.

Iwona Sarna

REKLAMA

9.09

Dla kogo jest ten program, czy tylko dla dużych firm? Mam jednoosobową firmę, też mogę z niego korzystać?

Pozdrawiam,

Bożena

Odpowiedź:

Program przeznaczony jest dla każdego płatnika, mogą z niego korzystać zarówno małe jak i duże firmy, również w przypadku działalności jednoosobowych.

REKLAMA

Katarzyna Ogonowska

9.05

Mam pytanie: czy ten program jest bezpłatny i czym różni się od starego Płatnika? Czy jak korzystam już z Płatnika to potrzebują nowego progrmu? Czy muszę go od nowa zainstalować na swoim komputerze?

Andrzej

Odpowiedź:

Program jest całkowicie bezpłatny, można go pobrać ze strony www.zus.pl/platnik.

REKLAMA

Instalacja nowego programu nie jest konieczna, jednakże należy się zgłosić do oddziału ZUS, właściwego dla adresu siedziby firmy, w celu włączenia do nowego programu.

Nowy program ma dodane funkcjonalności tj.: ujednolicenie danych z danymi zapisanymi na kontach w ZUS, sprawdzanie prawidłowości dokumentów przed wysłaniem ich do ZUS, możliwość sporządzenia korekt na podstawie danych pobranych z ZUS, otrzymanie informacji o statusie przetworzenia dokumentu.

Iwona Sarna

9.03

Przypominamy, że pytania do ekspertek z ZUS można przesyłać do nas na adres: platnik.zus@polskieradio.pl

REKLAMA

9.01

Zapraszamy do zapoznania się z dostępnym tylko u nas webinarium o Interaktywnym Płatniku Plus! W 8 prostych krokach dowiedziecie się, jak korzystać z programu.

9.00

Witamy na dyżurze ekspertów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Do godz. 12 na Wasze pytania dotyczące Interaktywnego Płatnika Plus odpowiadają: Iwona Sarna i Katarzyna Ogonowska.

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej