Twórcze dziecko w szkole
– Uczniowie o wysokim poziomie wizualnej wyobraźni twórczej mają wyższe osiągnięcia w szkole – mówił w Polskim Radiu 24 prof. Roman Dolata. Ekspert Instytutu Badań Edukacyjnych odpowiadał na pytanie, czy Polska szkoła „zabija” w dzieciach myślenie twórcze.
2016-01-12, 16:19
Posłuchaj
Dominuje opinia, że szkoła uczy schematów i kształtuje konformizm, co jest przeciwieństwem twórczego myślenia. Na placówki edukacyjne spada także krytyka za wszechobecne testy, brak indywidualizacji i oderwane od rzeczywistości zadania dla uczniów.
– Wyobraźnia twórcza to szczególny typ uzdolnień, z którym wiąże się ocena środowiska, jakim jest szkoła i czy lubi kreatywnych uczniów. Panuje przekonanie, że szkoła szczególnie w Polsce jest miejscem niesprzyjającym twórczości. Nawet przeszkadza w funkcjonowaniu w szkole. Z naszych badań wynika, że wyobraźnia twórcza sprzyja funkcjonowaniu w szkole, ale placówka z tego potencjału nie zawsze korzysta – wyjaśniał prof. Roman Dolata.
Więcej o traktowaniu wybitnych i twórczych uczniów przez system polskiej edukacji w całej rozmowie.
Polskie Radio 24/gm
REKLAMA
REKLAMA