Twórcze dziecko w szkole

– Uczniowie o wysokim poziomie wizualnej wyobraźni twórczej mają wyższe osiągnięcia w szkole – mówił w Polskim Radiu 24 prof. Roman Dolata. Ekspert Instytutu Badań Edukacyjnych odpowiadał na pytanie, czy Polska szkoła „zabija” w dzieciach myślenie twórcze.

2016-01-12, 16:19

Twórcze dziecko w szkole
Odpowiednia pomoc wychowawcza może sprzyjać wydobyciu umiejętności i rozwojowi potencjału twórczego u dzieci.Foto: flickr.com/tabor-roeder

Posłuchaj

12.01.16 Prof. Roman Dolata: „Jest cały katalog cech sprzyjających osiągnięciom szkolnym ucznia (…)”.
+
Dodaj do playlisty

Dominuje opinia, że szkoła uczy schematów i kształtuje konformizm, co jest przeciwieństwem twórczego myślenia. Na placówki edukacyjne spada także krytyka za wszechobecne testy, brak indywidualizacji i oderwane od rzeczywistości zadania dla uczniów.

– Wyobraźnia twórcza to szczególny typ uzdolnień, z którym wiąże się ocena środowiska, jakim jest szkoła i czy lubi kreatywnych uczniów. Panuje przekonanie, że szkoła szczególnie w Polsce jest miejscem niesprzyjającym twórczości. Nawet przeszkadza w funkcjonowaniu w szkole. Z naszych badań wynika, że wyobraźnia twórcza sprzyja funkcjonowaniu w szkole, ale placówka z tego potencjału nie zawsze korzysta – wyjaśniał prof. Roman Dolata.

Więcej o traktowaniu wybitnych i twórczych uczniów przez system polskiej edukacji w całej rozmowie.

Polskie Radio 24/gm

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej