2 tys. nowych autobusów o zerowej emisji do 2019 r.
W deklaracji, którą obok samorządów podpisywali również producenci pojazdów, zobowiązano się m.in. do wprowadzenia co najmniej 2 tys. nowych autobusów o zerowej emisji do 2019 roku.
2017-07-14, 14:02
W Brukseli, podczas posiedzenia unijnego Komitetu Regionów, przedstawiciele europejskich miast i regionów podpisali deklarację dotyczącą wdrażania na szeroką skalę alternatywnie napędzanych autobusów. Wśród sygnatariuszy są: Gdańsk, Gdynia, Warszawa, woj. pomorskie, a także firma Solaris. W ten sposób UE walczy z nadmiernym zanieczyszczeniem powietrza w miastach, które jeszcze szczególnie dotkliwe w Polsce i występuje pod postacią szkodliwego smogu.
Z danych Komitetu Regionów UE wynika, że obecnie udział alternatywnie napędzanych autobusów miejskich w europejskiej flocie wynosi 10-12 proc. W unijnych miastach kursuje ok. 200 tys. autobusów komunikacji miejskiej.
Firmy razem z samorządami
W deklaracji, którą obok samorządów podpisywali również producenci pojazdów komunikacji miejskiej, zobowiązano się m.in. do wprowadzenia co najmniej 2 tys. nowych autobusów o zerowej emisji do 2019 roku.
Jak czytamy w deklaracji, nie ma alternatywy dla przejścia na niskoemisyjną mobilność, natomiast alternatywnie napędzane publiczne środki transportu (autobusy elektryczne, o napędzie wodorowym czy LNG) poprawiają jakość powietrza i zmniejszają poziom hałasu w miastach.
Potrzebne większe wsparcie finansowe
Według Komitetu Regionów modernizacja transportu publicznego wymaga zmiany przepisów i zwiększenia wsparcia finansowego. - Jest to kolejny krok w kierunku zakończenia z niedopuszczalnym poziomem zanieczyszczenia powietrza rujnującym nasze zdrowie – zaznaczył przewodniczący KR Karl-Heinz Lambertz.
Jak powiedziała podczas inauguracji inicjatywy unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc, transport jest kluczowym czynnikiem wzrostu gospodarczego w UE, jednak ma negatywne skutki wynikające z emisji CO2 i hałasu. - Zgodnie z nowym modelem jakości powietrza przedstawionym przez Światową Organizację Zdrowia, około 50 proc. ludności w miastach UE narażonych jest na stężenia przekraczające surowsze wytyczne dotyczące jakości powietrza – wskazała Bulc. Jak dodała, zanieczyszczenie powietrza, zwłaszcza w miastach, prowadzi do ponad 450 tys. przedwczesnych zgonów w Europie rocznie i wysokich kosztów związanych z opieką zdrowotną.
REKLAMA
abo
REKLAMA