Epidemia koronawirusa. E-lekcje historii z Polskim Radiem. Materiały dla nauczycieli. Od kongresu wiedeńskiego do powstania styczniowego
Epidemia koronawirusa postawiła polską edukację przed wielkim wyzwaniem. Tysiące nauczycieli mierzą się z zadaniem realizowania podstawy programowej online i zapewnienia uczniom atrakcyjnych materiałów wspomagających naukę. Bogata oferta materiałów historycznych portalu PolskieRadio24.pl to znakomite narzędzie, które w przyjazny dla młodzieży sposób pomoże zrozumieć przyczyny, przebieg i skutki najważniejszych wydarzeń w dziejach Polski i świata.
2020-04-01, 05:58
Przedstawiamy wybór artykułów i serwisów historycznych, które urozmaicą zdobywaną przez uczniów wiedzę, wzbogacą e-lekcje o najciekawsze audycje historyczne, infografiki i materiały interaktywne oraz pozwolą najbardziej zainteresowanym wsłuchać się w opinie najwybitniejszych historyków. Materiały przygotowane przez portal PolskieRadio24.pl bazują także na bogatych zbiorach nagrań z 95-letniej historii Polskiego Radia. Użytkownicy mają więc możliwość wsłuchać się w głosy wybitnych postaci, o których do tej pory jedynie czytali w podręcznikach.
W piątym artykule z cyklu prezentujemy propozycje dotyczące okresu od kongresu wiedeńskiego do powstania styczniowego. Wybór oparliśmy o podstawę programową (zalecenia dla poziomu podstawowego i rozszerzonego) dla liceów i techników.
KONGRES WIEDEŃSKI I POWSTANIA XIX WIEKU
XXX. Europa i świat po kongresie wiedeńskim.
Uczeń: przedstawia decyzje kongresu wiedeńskiego w odniesieniu do Europy i świata, z uwzględnieniem podziału ziem polskich;
Nasze propozycje:
Uczeń: przedstawia przebieg rewolucji przemysłowej w Europie i Stanach Zjednoczonych oraz wskazuje jej najważniejsze konsekwencje społeczno-gospodarcze;
REKLAMA
Nasze propozycje:
Uczeń: wyjaśnia genezę i skutki Wiosny Ludów;
Nasze propozycje:
- Wiosna Ludów - świt narodów europejskich,
- Giuseppe Mazzini - pierwszy rewolucjonista Europy,
- Postać i ocena Giuseppe Garibaldiego,
- Postać Józefa Bema.
- Sylwetka i ocena postaci Lajosa Kossutha,
Uczeń: opisuje funkcjonowanie systemu wiedeńskiego i charakteryzuje próby jego podważenia; charakteryzuje wojnę krymską i jej następstwa.
Nasze propozycje:
Uczeń: charakteryzuje proces powstawania niepodległych państw w Ameryce Łacińskiej;
Nasze propozycje:
- Kim był Simon Bolivar?
- Wielka Kolumbia i panamerykańskie marzenie Bolivara,
- Jak Brazylia zrzuciła portugalskie panowanie,
Powiązany Artykuł

Materiały dla nauczycieli. Renesans
REKLAMA
XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkańcy w latach 1815–1848.
Uczeń: charakteryzuje sytuację polityczną, społeczno-gospodarczą i kulturową Królestwa Polskiego, ziem zabranych, zaboru pruskiego i austriackiego;
Nasze propozycje:
Uczeń: charakteryzuje ruch spiskowy na ziemiach polskich;
Nasze propozycje:
Uczeń: wyjaśnia genezę powstania listopadowego i opisuje jego następstwa;
Nasze propozycje:
Uczeń: opisuje działania władz powstańczych, charakter toczonych walk oraz międzynarodową reakcję na powstanie;
REKLAMA
Nasze propozycje:
- Bitwa pod Olszynką Grochowską - odepchnąć Rosjan od stolicy,
- Bitwa pod Stoczkiem - walka o morale,
- Śmierć Józefa Sowińskiego na szańcach Woli,
- Józef Chłopicki i kompleks klęski Napoleona,
- Jan Zygmunt Skrzynecki - chory na ambicję i brak umiejętności,
- Jan Krukowiecki - przegrał Warszawę.
- Postać Emilii Plater.
Uczeń: wyjaśnia okoliczności wybuchu powstania krakowskiego i opisuje jego skutki, z uwzględnieniem tzw. rabacji galicyjskiej;
Nasze propozycje:
Powiązany Artykuł

Materiały dla uczniów i nauczycieli. Starożytność i średniowiecze
Uczeń: rozpoznaje i charakteryzuje dorobek kultury polskiej I poł. XIX w.
Nasze propozycje:
REKLAMA
- Sylwetka i dokonania Adama Mickiewicza,
- Postać Juliusza Słowackiego,
- Zygmunt Krasiński - wieszcz rozdarty między miłością a cierpieniem,
- Maurycy Mochnacki - herold polskiego romantyzmu,
- Wincenty Pol - poeta namaszczony przez Mickiewicza,
- Cyprian Kamil Norwid - czwarty wieszcz narodowy,
- Na paryskim bruku, czyli jak powstał "Pan Tadeusz",
Powiązany Artykuł

Materiały dla nauczycieli. XVII WIEK
Uczeń: porównuje programy głównych obozów Wielkiej Emigracji, rozpoznając ich przedstawicieli;
Nasze propozycje:
XXXII Powstanie styczniowe i jego następstwa.
Uczeń: wyjaśnia genezę powstania styczniowego i opisuje jego następstwa;
Nasze propozycje:
- Sylwetka i ocena postaci Aleksandra Wielopolskiego,
- Branka, czyli tragedia młodych konspiratorów,
- Powstanie Styczniowe - przyczyny, przebieg i skutki.
Uczeń: 2) opisuje działania władz powstańczych, charakter toczonych walk oraz międzynarodową reakcję na powstanie; 3) charakteryzuje organizację polskiego państwa podziemnego w okresie powstania styczniowego, z uwzględnieniem roli jego przywódców, w tym Romualda Traugutta;
Nasze propozycje:
- Stefan Bobrowski, tragiczny bohater Powstania Styczniowego,
- Ludwik Mierosławski - "generał klęska"
- Postać i ocena Mariana Langiewicza,
- Anna Pustowójtówna - powstaniec w spódnicy,
- Dionizy Czachowski - bicz na Moskali
- Romuald Taugutt - dyktator z misją,
- Emanuel Szafarczyk - sztyletnik Powstania Styczniowego,
- Stanisław Brzóska - ksiądz-powstaniec,
- Francesco Nullo - Włoch, który przybył walczyć za Polskę,
Powiązany Artykuł

Materiały dla nauczycieli. Oświecenie i epoka napoleońska
Uczeń: opisuje przykłady działalności Polaków w czasie zesłania na Syberii.
REKLAMA
Nasze propozycje:
REKLAMA