PKP Intercity chce kupić kilkadziesiąt piętrowych pociągów. Trafią na tory jeszcze w tym roku?

PKP Intercity stara się, aby rozstrzygnięcie postępowania na wybór dostawcy piętrowych pociągów typu push-pull nastąpił do końca tego roku - poinformowała Agnieszka Serbeńska z biura prasowego przewoźnika.

2022-05-23, 13:23

PKP Intercity chce kupić kilkadziesiąt piętrowych pociągów. Trafią na tory jeszcze w tym roku?
PKP Intercity chce kupić piętrowe składy pociągów. To jeden z projektów oferowanych dwa lata temu.Foto: www.intercity.pl

"Przyjęty do wyboru wykonawcy tryb postępowania, tj. dialog konkurencyjny, jest postępowaniem wieloetapowym. Obecnie prowadzony jest dialog z wykonawcami. Po zakończeniu tego etapu wykonawcy zostaną zaproszeni do złożenia oferty. PKP Intercity dokłada starań, aby rozstrzygnięcie postępowania nastąpiło jeszcze w tym roku" - stwierdziła, odpowiadając na pytanie o wybór producenta piętrowych pociągów.

"Składy typu push-pull będą obsługiwały pociągi kategorii ekonomicznej na trasach o charakterze połączeń okołoaglomeracyjnych, na liniach najbardziej obciążonych tak jak np. Warszawa-Łódź czy Kraków-Katowice" - dodała.

Inwestycje PKP Intercity. Kilkadziesiąt nowy pociągów w planach

Na początku tego roku PKP Intercity poinformowały o aktualizacji swojej strategii rozwoju i inwestycji. Zakłada ona, że do 2030 roku spółka zainwestuje w nowe projekty 27 mld zł. Przed aktualizacją strategia przewidywała inwestycje za 19 mld zł.

Przewoźnik planuje m.in., że pozyska do swojej floty 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi.

REKLAMA

Pociągi typu push-pull składają się z lokomotywy i wagonów, przy czym ostatni wagon może pełnić rolę wagonu sterowniczego. W przypadku gdy pociąg ciągnięty jest przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z lokomotywy, a gdy pociąg jest przez lokomotywę pchany, to sterowanie odbywa się z wagonu sterowniczego.

Pojazdy mają być dostosowane do prędkości do 200 km/h.

Czytaj także:

Dobre zwłaszcza gdy w pociągach tłumy

Na początku marca tego roku resort infrastruktury informował, w odpowiedzi na poselską interpelację, że zakup składów piętrowych ma zostać sfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy.

REKLAMA

Zakup nowych składów ma pomóc PKP na najbardziej zatłoczonych odcinkach kolei. Tam, gdzie jeździ dużo podróżnych, na odcinkach o największym obciążeniu przy ograniczeniach infrastrukturalnych sieci kolejowej. Pociągi obsługiwane piętrowymi składami mają m.in. kursować z Warszawy w kierunku: Gdyni, Olsztyna, Białegostoku, Terespola, Lublina, Radomia, Kielc, Krakowa, Łodzi, Torunia i Bydgoszczy.

Składy push-pull, jako jednostki piętrowe, mogą przewieźć dużą liczbę podróżnych, korzystając z mniejszej liczby wagonów. Umożliwi to zatrzymywanie się ich również na stacjach czy przystankach z krótszymi peronami.

PAP/polskieradio24/PKJ

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej