UOKiK stawia zarzuty jednemu z operatorów telekomunikacyjnych. Chodzi o opłaty za połączenia z infolinią
Prezes Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wszczął postępowanie właściwe przeciwko Orange Polska - poinformował Urząd. Jak dodano, UOKiK otrzymał skargi dotyczące pobierania opłat od dzwoniących na infolinie sieci Orange i nju mobile, na przykład przy składaniu reklamacji lub zgłaszaniu awarii.
2022-09-12, 10:55
UOKiK poinformował, że otrzymywał sygnały dotyczące opłat za połączenia z infoliniami Orange i nju mobile, służącymi do zgłaszania usterek i reklamacji. Opłaty za połączenia są naliczane także w sytuacji, gdy konsument korzysta z oferty, w której ma nielimitowane rozmowy do sieci komórkowych i stacjonarnych w ramach abonamentu. Według Urzędu opłaty są pobierane za faktyczny czas połączenia z konsultantem, jak również za czas oczekiwania na takie połączenie.
Klienci byli nieświadomi opłat
Urząd przekazał, że wiele osób, które zgłosiły się do UOKiK, było nieświadomych, iż połączenia z infolinią są płatne, w sytuacji, gdy w ramach wybranego pakietu mają nielimitowane rozmowy. Jak podkreślił UOKiK, działania Orange Polska "mogą być niezgodne z artykułem 11 ustawy o prawach konsumenta, który stanowi, że "jeżeli przedsiębiorca wskazuje numer telefonu przeznaczony do kontaktowania się z nim w sprawie zawartej umowy, opłata dla konsumenta za połączenie z tym numerem nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne, zgodnie z pakietem taryfowym dostawcy usług, z którego korzysta konsument".
Cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreślił, że Orange nie powinien obciążać swoich klientów kosztami połączeń z infolinią obsługową w taryfach, w których konsumenci nie są obciążani kosztami za połączenia z numerami komórkowymi.
Infolinia powinna być bezpłatna
- W takiej sytuacji połączenie z udostępnianym numerem komórkowym infolinii powinno być bezpłatne. Co więcej, pobieranie opłat za połączenia reklamacyjne lub zgłoszenia awarii może stanowić przenoszenie na konsumentów ryzyka gospodarczego prowadzonej działalności. Takie działanie może zniechęcać konsumentów do dochodzenia roszczeń, np. gdy opłata za połączenie z infolinią przewyższać będzie kwotę sporną - powiedział prezes UOKiK.
REKLAMA
Prezes UOKiK zakwestionował także praktykę pobierania opłat za diagnozę, czy do zgłaszanego przez konsumenta w postępowaniu reklamacyjnym uszkodzenia doszło, oraz tego która ze stron przyczyniła się do jego powstania.
- Naliczenie opłaty następuje już po dokonaniu diagnozy uszkodzenia. Wzywając technika konsument nie wie, czy usługa będzie odpłatna czy nie, co może powodować wątpliwości czy zdecydować się na naprawę. Obowiązkiem każdego przedsiębiorcy świadczącego usługi jest bezpłatne sprawdzenie zasadności kierowanych do niego zgłoszeń reklamacyjnych - tłumaczy Chróstny.
Urząd przypomina, że postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem kary finansowej do 10 proc. ubiegłorocznego obrotu.
UOKiK przekazał, że to nie jedyne działania prezesa Urzędu względem Orange Polska. "Kilka miesięcy temu zakończyło się postępowanie dotyczące aktywacji płatnych usług dodatkowych bez wyraźnej zgody konsumenta" - przypomniano w komunikacie.
- Orange wypłaci klientom rekompensaty. Aktywacja usług nietelekomunikacyjnych zakwestionowana przez UOKiK
- UOKiK stawia zarzuty jednemu z operatorów telekomunikacyjnych. Chodzi o dodatkowe usługi
- Zmowa cenowa w KIA Polska. UOKiK: mamy dowody, że sprzedaż mogła być prowadzona niezgodnie z prawem
PAP/IAR/PR24.pl/mk
REKLAMA