"Port w Elblągu ma funkcję pomocniczą dla największych portów". Ekspert wyjaśnia

- Pozwoli sprawniej rozładowywać duże oceaniczne transporty, które wchodzą do dużych portów morskich i przerzucać je na szlaki śródlądowe - powiedział w Polskim Radiu 24 dr Radosław Tyślewicz z Akademii Marynarki Wojennej im. Obrońców Westerplatte.

2022-09-17, 18:59

"Port w Elblągu ma funkcję pomocniczą dla największych portów". Ekspert wyjaśnia
Po pogłębieniu toru wodnego do Elbląga przez Zalew Wiślany będą mogły wpływać statki morskie o długości 100 m oraz zestawy barek długich na 180 m.Foto: Polskie Radio

Ważny dzień dla polskiej żeglugi. Na Mierzei Wiślanej otwarto kanał żeglugowy, który łączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Od niedzieli kanał będzie ogólnodostępny dla jednostek pływających. Po raz pierwszy w historii będą one mogły wpłynąć na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej. Znacznie usprawni to transport towarów, które przybywają drogą morską.

Waga przekopu Mierzei Wiślanej

Dr Radosław Tyślewicz powiedział na antenie Polskiego Radia 24, że krytyczne głosy na temat głębokości przeprawy przez Mierzeję Wiślaną są błędne. - Ani port w Elblągu, ani Zalew Wiślany nie jest miejscem do którego będą zawijać pełnomorskie czy oceaniczne statki handlowe bądź okręty widywane np. w porcie w Gdańsku. Jest to akwen, który powinniśmy rozpatrywać w zakresie żeglugi krótkodystansowej, przybrzeżnej a nawet śródlądowej - wyjaśnił.

Gość Polskiego Radia 24 zwrócił uwagę na to, że parametry kanału na Mierzei Wiślanej pozwalają na wiele. - Każdy kto choć trochę orientuje się jak wygląda transport wielkogabarytowy na śródlądziu to wie, że standard UE to 2,80 m, a jeżeli mamy 4,5 m jak jest w rejonie Magdeburga w Niemczech, to jest to uważane jako najwyższa klasa, która pozwala na pełną swobodę transportu towarów drogami śródlądowymi - powiedział.

- Dlatego 5 metrów głębokości w tym akwenie z punktu widzenia transportowania towarów na śródlądziu do takiego portu jakim jest Elbląg, w zupełności wystarcza. Trzeba mieć świadomość, że każde 20 cm zanurzenia pozwala na transportowanie 20 ton ładunku - dodał.

Rola portu w Elblągu

Dr Tyślewicz powiedział także, że port w Elblągu znacznie odciąży duże porty morskie, z których wywóz towarów np. drogą kolejową jest kłopotliwy. 

- Port w Elblągu ma funkcję pomocniczą dla największych portów. Ma pozwolić sprawniej rozładowywać duże oceaniczne transporty, które wchodzą do dużych portów morskich i przerzucać je na szlaki śródlądowe, aby umożliwić wywóz towarów z dużych portów - powiedział.

- Bardzo wesoło jest czasami czytać komentarze na ten temat. Zaliczam się do osób, które postrzegają tę inicjatywę, strategicznie i w długim czasie, pozytywnie - dodał.

REKLAMA

Czytaj także:

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy

Posłuchaj

dr Radosław Tyślewicz m.in. o kanale na Mierzei Wiślanej (Temat dnia) 24:18
+
Dodaj do playlisty

***

Audycja: Temat dnia / Gość PR24

Prowadzący: Piotr Wąż

Gość: dr Radosław Tyślewicz (Akademia Marynarki Wojennej im. Obrońców Westerplatte)

REKLAMA

Data emisji: 17.09.2022

Godzina emisji: 18:33

dz

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej