W Gdańsku rozpoczęła się rozbudowa terminalu Baltic Hub. Inwestycja o wartości 470 mln euro

Rozpoczęła się budowa głębokowodnego nabrzeża T3 Baltic Hub w Gdańsku. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 470 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m i głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.

2022-11-28, 15:10

W Gdańsku rozpoczęła się rozbudowa terminalu Baltic Hub. Inwestycja o wartości 470 mln euro
Gdańsk jest jedynym portem na Bałtyku mogącym obsłużyć największe kontenerowce.Foto: Piotrwoz/ Shutterstock

W poniedziałek oficjalnie rozpoczęto budowę głębokowodnego nabrzeża T3 Baltic Hub w Gdańsku. Obecny na uroczystości wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk podkreślił, że za sprawą tej inwestycji gdański port stanie się "największym portem kontenerowym, przeładowującym najwięcej kontenerów na Bałtyku".

Powstanie nabrzeże głębokowodne

- Jeszcze 10 lat temu Polska nie figurowała jako znaczący obszar, który ma jakikolwiek wpływ na przeładunki kontenerowe - stwierdził Gróbarczyk. Zaznaczył, że wówczas nikt nie przypuszczał, że "będziemy przekraczać milionowe wartości czy rozładowywać największe statki kontenerowe".

Prace budowlane zakładają wykonanie robót czerpalnych o kubaturze ponad 4 mln m kw. W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m i głębokości 17,5 m, a także plac o powierzchni 36,5 ha. Dodatkowo zakupionych ma zostać siedem suwnic nabrzeżowych zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie, oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym.

Obsłuży statki nowej generacji

Dyrektor generalny Baltic Hub Charles Baker podkreślił, że dzięki tej inwestycji gdański port będzie mógł obsługiwać przypływające na Morze Bałtyckie statki kontenerowe nowej generacji. Zaznaczył, że Gdańsk staje się również głównym portem dla takich krajów jak Czechy i Słowacja, które nie mają dostępu do morza.

Rzeczniczka gdańskiego portu Anna Drozd dodała, że maszyny do pogłębiania terminalu rozpoczęły pracę kilka dni temu. - Na placu budowy następuje teraz palowanie, zostały już sprowadzone rury, które będą służyły do pogłębiania - wyjaśniła.

Czytaj także:

Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej planowane jest pod koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu - na drugi kwartał 2025 roku. W pierwszej fazie nowy terminal zwiększy zdolność przeładunkową Baltic Hub o 1,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych), do poziomu 4,5 mln TEU rocznie.

Koszt inwestycji to około 2 mld zł (ok. 450 mln euro). Będzie ona finansowana wyłącznie ze środków własnych Baltic Hub oraz środków pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców. Nowy terminal powstanie w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do terminala T1.

PAp/IAR, akg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej