Program Kolej Plus. Powrócą niektóre trasy na Dolnym Śląsku. Zobacz, jakie

Władze samorządowe województwa dolnośląskiego podpisały z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi umowę, dzięki której na terenie województwa zostaną zrealizowane projekty w ramach programu Kolej Plus. Uroczyste podpisanie umowy odbyło się w Złotoryi.

2023-03-14, 15:00

Program Kolej Plus. Powrócą niektóre trasy na Dolnym Śląsku. Zobacz, jakie
Celem programu Kolej Plus jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia miejscowości mających powyżej 10 tysięcy mieszkańców z miastami wojewódzkimi.Foto: twitter/poslkiprogramkolejowy

Kolej Plus dla tego regionu oznacza przywrócenie i rewitalizację około 60 kilometrów tras kolejowych. Na Dolnym Śląsku zostaną zrealizowane trzy inwestycje.

Przywrócenie zawieszonych tras

Trzy zakwalifikowane inwestycje na Dolnym Śląsku, mają zostać zrealizowane  w przeciągu sześciu lat - do 2028 roku. Chodzi o trasę kolejową Zgorzelec - Bogatynia, która zostanie zrewitalizowana w celu włączenia Bogatyni do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu Kolejowego. Ostatnia kolejowa podróż na tej trasie odbyła się ponad 20 lat temu. Od tej pory podróżujący pomiędzy tymi dwoma miastami mogą korzystać jedynie z połączeń autobusowych.

Zaplanowano też budowę bazowej infrastruktury do uruchomienia Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej, która poprawi jakość połączeń z Legnicy do  Wrocławia na odcinku Środa Śląska - Wrocław Świebodzki. Dodatkowo Złotoryja oraz powiat złotoryjski zostaną włączone do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu kolejowego poprzez rewitalizację odcinka Legnica - Złotoryja - Jerzmanice-Zdrój. O przywrócenie tej trasy do sieci połączeń lokalne samorządy zabiegały od wielu lat. Linia kolejowa, która biegnie przez Złotoryję jest nawet zelektryfikowana, ale w tej chwili przez miejscowość przejeżdżają jedynie pociągi towarowe, a i te zapewne niedługo przestaną jeździć z powodu zamykanych kopalń na szlaku.

Ważna funkcja kolei dla lokalnych społeczności

Pociągi pasażerskie przestały docierać do Złotoryi w 1996 roku. Trasę dla podróżnych przywrócono jeszcze na kilka miesięcy pod koniec 2008 roku. Czas przejazdu na 25 - kilometrowym odcinku Złotoryja - Legnica wynosił około godziny.

REKLAMA

Ze Złotoryi jeździły początkowo trzy, a potem dwie pary pociągów, które kursowały jedynie w weekendy. Taka oferta i relatywnie długi czas przejazdu spowodowały, że w 2009 roku pociągi znów przestały jeździć na tej trasie. Teraz z jednego do drugiego miasta można się dostać przede wszystkim dzięki prywatnej komunikacji autobusowej.

Samorządowcy, którzy zabiegają o przywrócenie połączeń pasażerskich na terenie województwa argumentują, że przyczynią się one zarówno do rozwoju gospodarki, jak i turystyki. Zwracają uwagę, że takie miasta, jak Złotoryja są bardzo atrakcyjne dla turystów. Podkreślają także, że kolej pełni bardzo ważną funkcję dla lokalnych społeczności. Brak połączeń pasażerskich wywołuje zjawisko wykluczenia komunikacyjnego, co przekłada się na jakość życia.

Zwiększony budżet

Łączna wartość Budżetu Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku wyniesie ponad 11 miliardów złotych. Budżet zostanie zwiększony o 5,6 miliarda złotych w celu zrealizowania pozostałych projektów.

Czytaj także:

Celem programu Kolej Plus jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia miejscowości mających powyżej 10 tysięcy mieszkańców z miastami wojewódzkimi lub usprawnienie tych połączeń. Lubsko z liczbą około 14 tysięcy mieszkańców spełnia te wymagania.

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały już umowy na realizację projektów w ramach programu Kolej Plus między innymi z władzami województw mazowieckiego oraz lubelskiego.

Aleksander Pszoniak/PR24/akg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej