Przemysł motoryzacyjny w Polsce bije rekordy. Znamy dane
Produkcja sprzedana pojazdów samochodowych, przyczep i naczep w 2022 r. po raz pierwszy przekroczyła w Polsce poziom 200 mld zł, rekordowy był także eksport - wynika z raportu "Przemysł motoryzacyjny z Polski". Jak dodano, bieżący rok najprawdopodobniej przyniesie nowe rekordy.
2023-05-19, 09:59
W raporcie "Przemysł motoryzacyjny z Polski" AutomotiveSuppliers.pl zaznaczono, że rok 2022 był kolejnym burzliwym rokiem z rzędu dla przemysłu motoryzacyjnego. Inwazja Rosji na Ukrainę uderzyła w łańcuchy logistyczne, co spowodowało liczne przestoje w fabrykach samochodowych w okresie marzec-maj.
Jak jednak wskazano, w 2022 roku produkcja sprzedana w grupie produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep po raz pierwszy przekroczyła poziom 200 mld zł i wyniosła 203,3 mld zł, co oznacza wzrost o 14,9 proc. rok do roku.
"Bieżący rok najprawdopodobniej przyniesie nowe rekordy. Na wyższe wyniki branży wpłyną nowe uruchomienia w fabrykach aut (zakład Stellantis w Tychach) i samochodów użytkowych (Stellantis Gliwice), zwiększenie potencjału w segmencie pojazdów ciężarowych (MAN Trucks w Niepołomicach), ale także nadal otrzymująca się wysoka inflacja, generująca wyższe koszty funkcjonowania zakładów motoryzacyjnych" - oceniono w raporcie.
"Został zatrzymany trend spadkowy"
Jak przekazano, w grupie firm produkcyjnych średnich i dużych (powyżej 49 osób) produkcja sprzedana w ubiegłym roku wyniosła 195,7 mld zł, tj. o 14,7 proc. więcej rdr. Większość przychodów wygenerowali producenci części i akcesoriów - tego typu firmy osiągnęły produkcję sprzedaną na poziomie 112,4 mld zł, o 12,3 proc. więcej rocznie.
REKLAMA
"Jeszcze wyższy wzrost zanotowali producenci pojazdów i silników - 20,8 proc. dzięki czemu wartość produkcji sprzedanej osiągnęła poziom niespełna 75,4 mld zł (nowy rekord)" - stwierdzono.
Dodano, że niewielki spadek o 0,4 proc. odnotowali producenci przyczep i naczep.
Na koniec 2022 r. przeciętne zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym w zakładach produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, zatrudniających więcej niż 9 osób, wyniosło 196,6 tys. osób. Jak ocenił cytowany w raporcie partner AutomotiveSuppliers.pl Rafał Orłowski, w stosunku do końca 2021 r. nastąpił spadek o 1,7 proc.
- Warto jednak zauważyć, że został zatrzymany trend spadkowy, ponieważ przeciętne zatrudnienie było na tym samym poziomie co na koniec III kwartału - stwierdził Rafał Orłowski.
REKLAMA
Bariera 4 mld euro eksportu miesięcznie
W opracowaniu czytamy, iż wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego w 2022 r. wyniosła ponad 39,7 mld euro, co oznacza wzrost o 21,56 proc. w stosunku do roku poprzedniego i jest wynikiem rekordowym. Jak zauważył Rafał Orłowski, w pierwszych miesiącach 2022 r., szczególnie w marcu i kwietniu, wyniki eksportu były gorsze niż w analogicznym okresie 2021 r.
"Jednak od maja do końca zeszłego roku trwał nieprzetrwany trend wzrostowy, przy czym najwyższy wzrost rok do roku miał miejsce w sierpniu (+59 proc.), październiku (+56,9 proc.) i wrześniu (+52,2 proc.)" - wynika z raportu.
Dodano, że po raz pierwszy w historii przekroczono, i to dwukrotnie, barierę 4 mld euro eksportu miesięcznie - w październiku (4,01 mld euro) i w listopadzie (4,4 mld euro). Stwierdzono, że najważniejszym partnerem motoryzacyjnym pozostają Niemcy (35,5 proc.), do których eksport w ubiegłym roku wzrósł o 24,4 proc. względem 2021 r.
Wśród pozostałych partnerów wymieniono: Francję (7,9 proc. całości, +29 proc.), Czechy (6,6 proc., +35,1 proc.) oraz Włochy (6 proc., +13,2 proc.). Zwrócono uwagę, iż w pierwszej "dziesiątce" rynków zbytu odnotowano spadek tylko w jednym przypadku (7. lokata, Belgia -5 proc.).
REKLAMA
Rekordy nie są zasługą wyłącznie ożywienia
Zgodnie z raportem w roku 2022 nadal najważniejszą grupą eksportową były części i akcesoria - na rynki zagraniczne trafiły komponenty, których wartość przekroczyła 14,29 mld euro (wzrost o 18,7 proc. względem 2021 r.). Wzrósł także eksport akumulatorów litowo-jonowych o 25,5 proc. (z 6,56 mld euro do 8,48 mld euro) oraz samochodów osobowych i towarowo-osobowych o 12,4 proc. (do 5,46 mld euro).
- W 2022 roku przemysł motoryzacyjny, zgodnie z naszymi wcześniejszymi prognozami osiągnął nowe rekordy, zarówno w produkcji sprzedanej, jak i wartości eksportu. Jednak nowe rekordy nie są zasługą wyłącznie ożywienia w branży, gdyż po raz pierwszy od lat pojawił się czynnik inflacyjny, związany z wyższymi cenami surowców, mediów, kosztami działalności. Bezpośrednio lub pośrednio wpłynęły one na wzrost cen głównie komponentów. Niestety nie jest możliwe precyzyjne oszacowanie skali wpływu tego czynnika na osiągnięte wyniki - podsumował Rafał Orłowski.
PR24.pl, IAR, PAP, DoS
REKLAMA