Budowa trasy S1. Pierwsza nawa drugiego tunelu przebita

Ważny krok w budowie fragmentu trasy S1 na południu Polski. Na odcinku, który jest jednocześnie obejściem Węgierskiej Górki, drogowcy przebili właśnie pierwszą nawę drugiego tunelu który jest elementem trasy.

2023-06-26, 14:12

Budowa trasy S1. Pierwsza nawa drugiego tunelu przebita
Powstający w ciągu S1 tunel ma ok 1km długości. W ostatniej nawie pozostało do wydrążenia 200 metrów.Foto: Ministerstwo Infrastruktury/Twitter

Droga S1, to jedna z najważniejszych arterii w Polsce. Południowe odcinki będą z jednej strony kosztowne w realizacji, z drugiej zaś będzie to jedna z najbardziej malowniczych tras drogowych w kraju.

Przebicie pierwszej nawy drugiego tunelu jest wydarzeniem, które jest ważnym etapem w budowie tego docinka trasy S1. Trasa ta będzie ważna zarówno dla regionu, jak i dla całego kraju - tędy będzie przebiegał ruch tranzytowy na Słowację i dalej, do państw południa Europy.

Inwestycja zwiększa bezpieczeństwo

Budowany tunel jest jednym z dwóch tego typu obiektów na tym odcinku trasy S1. Docelowo będzie on miał około tysiąca metrów długości. Umiejscowiony jest w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania - Białożyński Groń. Tunel ten jest drążony równocześnie z obydwu stron.

Pierwszy tunel na tym odcinku został przebity pod koniec ubiegłego roku.

REKLAMA

- Polskie drogi muszą być bezpieczne, a takie inwestycje, jak ta, na pewno przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa. Ruch przechodzi na autostrady i drogi ekspresowe, co wpływa na zmniejszenie liczby wypadków. Drogi szybkiego ruchu są bardzo potrzebne. Nie zwalniamy tempa. Kolejne budowy i inwestycje są już w planach - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Ta inwestycja zwiększa bezpieczeństwo tych mieszkańców, który żyją przy niebezpiecznych drogach, po których dziś odbywa się tranzyt na Słowację. Z tej perspektywy ta droga jest ważna nie tylko ze względu na tranzyt, ale ze względu na oczekiwania społeczności lokalnych - dodał minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

Trasa będzie miała walory krajobrazowe

Budowa odcinka drogi ekspresowej obejmuje również wykonanie estakady w Węgierskiej Górce, która będzie miała około kilometra długości. Przebiegnie nad ulicą Zielona Góra i ulicą Zieloną. Drogowcy w ramach tego zadania zrealizują także siedem obiektów inżynierskich: mostów drogowych i pozostałych estakad oraz rozbudowę istniejących węzłów Przybędza i Milówka.

Trasa S1 na odcinku Przybędza - Milówka, o łącznej długości 8,5 km będzie miała dwa typy przekroju - jednojezdniowy o długości niespełna czterech kilometrów na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku oraz dwujezdniowy o długości prawie 5 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

REKLAMA

Ze względu na ukształtowanie terenu, trasa będzie miała walory krajobrazowe. Podróż tym odcinkiem z pewnością dostarczy niezapomnianych wrażeń widokowych.

Jedna z krótszych, ale bardzo ważnych

Trasa S1 będzie jedną z krótszych, ale bardzo ważnych "ekspresówek" w naszym kraju. Jej łączna długość wyniesie około 135 km. Położona będzie na obszarze dwóch województw - śląskiego i małopolskiego. Połączy Pyrzowice z granicą polsko - słowacką w Zwardoniu, a później ze słowacką autostradą D3.

Pierwsze umowy dotyczące budowy S1 zawarto w 2008 roku, a trzy lata później oddano do użytku pierwsze odcinki tej trasy.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej