Drogi szybkiego ruchu w Polsce. Minister Adamczyk: do 2033 roku powstanie około 4 tys. kilometrów
- Do 2033 roku w Polsce ma powstać dalsze ok. 4 tys. kilometrów dróg szybkiego ruchu - zadeklarował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Przypomniał, że zgodnie z rządowym planem za 10 lat krajowa sieć dróg szybkiego ruchu ma liczyć ok. 9 tys. km.
2023-10-11, 12:51
- Nasz cel to 9 tys. dróg szybkiego ruchu w Polsce. Przekroczyliśmy granicę 5 tys. kilometrów. Zostało 4 tys. do pełnej sieci dróg szybkiego ruchu - powiedział minister, który w środę wraz z b. premier Beatą Szydło wizytował budowę drogi ekspresowej S1 w Bojszowach.
Jak podano, fragment tej trasy od Bielska-Białej do węzła Oświęcim ma być gotowy w końcu przyszłego roku, a od Oświęcimia do Mysłowic rok później.
- Budowa jest na dużym etapie zaawansowania. Droga ekspresowa S1 w znacznym stopniu rozwiązuje problemy komunikacyjne zachodniej części woj. małopolskiego i wschodniej części woj. śląskiego. To droga niezmiernie potrzebna dla Małopolski, dla Śląska, dla wszystkich, którzy tutaj przejeżdżają tranzytem - powiedział minister infrastruktury.
Dodał, że środowa wizyta na budowie S1 to część "trasy dotrzymanego słowa". - PiS dotrzymuje słowa. Realizujemy dzisiaj inwestycje w każdym regionie kraju. Polska to dzisiaj największy plac budowy w Europie - podkreślał Adamczyk.
REKLAMA
Program rządowy będzie kontynuowany
- Zapewniam państwa, że w dalszym ciągu w Polsce będą realizowane inwestycje m.in. dzięki rządowemu Funduszowi Dróg Krajowych i Autostrad - dzięki programowi, który do 2030 r., z perspektywą do 2033, zapewnia finansowanie tak wielkich inwestycji - zaznaczył minister, wyliczając, że w Polsce rocznie powstaje ponad 300 km nowych dróg szybkiego ruchu. Jednocześnie - podkreślił - realizowane są inwestycje w drogi samorządowe.
Jak wskazał, jeszcze w 2006 r. w Polsce było zaledwie ok. 180 km autostrad i ok. 500 km dróg szybkiego ruchu; ocenił, że brakowało wówczas systemowego finansowania inwestycji drogowych, które stworzył rząd PiS. Podkreślił znaczenie mechanizmów finansowych stworzonych w ramach funduszu drogowego.
- Trzeba było spowodować, żeby daniny z różnych sfer gospodarki były wsypywane do funduszu drogowego oraz dać funduszowi te możliwości, które ma teraz – by posiłkował się instrumentami finansowymi, dać mu prawo żeby się zadłużał, emitował obligacje, szukał kredytów i realizował inwestycje - tłumaczył minister.
Szczegóły inwestycji
Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie, Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także od Bielska-Białej do Przybędza oraz Milówka–Zwardoń.
REKLAMA
Aby dokończyć arterię, potrzebne są m.in.: przebudowa i modernizacje do aktualnego standardu drogi ekspresowej odcinków od Podwarpia do Mysłowic. Od Mysłowic do Bielska-Białej powstaje nowy przebieg w formule "projektuj i buduj". Na południu regionu trwa budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki w ciągu S1 do granicy w Zwardoniu.
Nowy przebieg S1 wytyczono od Mysłowic po Bielsko-Białą i podzielono na cztery odcinki realizacyjne - trzy obejmują zasadniczy przebieg trasy, jeden to odchodząca od niej obwodnica Oświęcimia. Obecnie wszystkie odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej (i obwodnica Oświęcimia) mają podpisane umowy na realizację, a łączna wartość tych umów to niemal 2,3 mld zł.
Czytaj także tvp.info: Adamczyk o drogach ekspresowych: Przekroczyliśmy magiczną granicę
Umowy na dwa odcinki zasadniczego przebiegu (Oświęcim – Dankowice i Dankowice - Suchy Potok) oraz obwodnicę Oświęcimia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała po przetargach w 2020 r. Odcinek Mysłowice-Oświęcim podzielono na dwa zadania: odcinek Bieruń - Oświęcim z obwodnicą Bierunia i odcinek Mysłowice (Kosztowy II) - Bieruń.
REKLAMA
Jak podali w środę przedstawiciele GDDKiA, w 2024 r. mają być gotowe dwa odcinki od węzła Oświęcim do Bielska-Białej. Najbardziej zaawansowany jest odcinek środkowy, od węzła Oświęcim do węzła Dankowice. Dwa odcinki północne są na etapie oczekiwania na decyzję ZRID - mają powstać do końca 2025 roku, przynajmniej od Oświęcimia do Bierunia.
- Trasa S1 coraz bliżej końca budowy. "Jedno z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych"
- Budowy S52 i S7 przebiegają zgodnie z harmonogramem. Minister Adamczyk: otwarcie w przyszłym roku
- Dobre informacje dla kierowców. W 2025 roku pojadą nowym fragmentem trasy Via Carpatia
PAP/IAR/PR24.pl/mk
REKLAMA