Efekt cargo CPK. Dzięki wpływom z cła i VAT lotnisko zwróci się już po 12 latach
Prawie 200 miliardów złotych wpływów z przeładunków towarów wygeneruje do 2060 roku infrastruktura Centralnego Portu Komunikacyjnego. Całkowite nakłady budżetu państwa na budowę lotniska CPK zwrócą się już po 12 latach tylko z dodatkowych dochodów z cła i VAT. Takie są wnioski z raportu analitycznej firmy EY.
2023-10-11, 15:06
Celem raportu było wyliczenie wielkości wpływów do budżetu państwa z ceł i podatku VAT na podstawie prognozowanego obrotu towarów na lotnisku CPK.
Miliardy do polskiego budżetu
- Twórcy raportu obliczyli, że od połowy lat 30. dzięki CPK dodatkowe roczne dochody budżetu państwa z cła i VAT będą przekraczały miliard złotych. W ciągu pierwszych 32 lat działalności inwestycja CPK wygeneruje blisko 200 miliardów złotych - mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu do spraw CPK.
Jak podkreśla minister, budowa takiej infrastruktury w Polsce to zła wiadomość dla tych krajów, które czerpały dotychczas gigantyczne wpływy na przykład z opłat celnych, które omijały polski budżet. - Inwestycja CPK przekieruje wreszcie miliardy z ceł i VAT z budżetu niemieckiego do polskiego. To będzie potężny impuls dla naszego handlu i gospodarki, dlatego CPK jest potrzebny "na wczoraj" - dodaje Marcin Horała.
Źródła wzrostu ruchu cargo
Spółka CPK zakłada, że nakłady budżetu państwa związane z budową i uruchomieniem lotniska CPK wyniosą około 9 miliardów złotych. Wynika z tego, że środki z budżetu państwa przeznaczone na tę inwestycję zwrócą się już po 12 latach - i to tylko z wpływów z większej ilości towarów wprowadzanych na teren UE przez lotnisko CPK.
REKLAMA
Czytaj także na i.pl: Prezydent o CPK: to jedno z przedsięwzięć, które uważam za absolutnie najważniejsze
Jakie będą źródła wzrostu ruchu cargo? Po pierwsze, przejęcie przez Polskę części towarów, które dziś wylatują w świat przez inne lotniska na przykład Frankfurt i Amsterdam. Po drugie, CPK stanie się dla międzynarodowych firm logistycznych korzystnym miejscem do clenia i opodatkowania towarów transportowanych do krajów UE. Po trzecie, jako kraj będziemy dysponować odpowiednio rozbudowaną infrastrukturą, co przełoży się na rozwój firm specjalizujących się w logistyce i lotniczym cargo.
Prognozy IATA
Do oszacowania wpływów z ceł i podatków eksperci wykorzystali między innymi prognozy Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). Analogicznie do metodologii stosowanej przez IATA, eksperci EY wyodrębnili trzy scenariusze: centralny (bazowy) oraz niskiego i wysokiego popytu. Różnią się one między innymi wielkością ruchu cargo dla lotniska CPK, poziomem udziału grup towarowych, a także dynamiką: wzrostu gospodarczego oraz importu i eksportu.
Zgodnie z prognozami IATA, w scenariuszu centralnym wielkość importu do Polski (z UE i spoza Wspólnoty) wzrasta z 75 tysięcy ton w 2022 roku do około 932 tysięcy ton w 2060 roku. Przekłada się to na wzrost w ujęciu wartościowym z około 46 miliardów ton w 2022 roku do około 589 miliardów ton w 2060 roku. Dla eksportu analogiczne wartości dla 2022 i 2060 roku wynoszą odpowiednio: 58 tysięcy ton i 544 tysięcy ton oraz 32 miliardy złotych i 428 miliardy złotych.
REKLAMA
Zobacz również w tvp. info: Szczegóły projektu budowy CPK. „Znajdujemy się w kulminacyjnym punkcie”
Jak wynika z analizy, kluczowe sektory z perspektywy generowania wartości eksportu i importu będą związane z technologią oraz przemysłem: farmaceutycznym, chemicznym i motoryzacyjnym oraz transportem metali.
Wartości importu
Wartości importu przekładają się na naliczoną w przyszłości na lotnisku CPK wartość cła. W scenariuszu centralnym w 2028 roku będzie to kwota około 874 miliardów złotych, która wzrośnie do ok. 4,5 miliarda w 2060 roku. Po skorygowaniu tych wartości o te wpływy z ceł, które najprawdopodobniej zostałoby zrealizowane również w scenariuszu bez CPK, a także faktu, że 75 procent kwoty cła trafia do budżetu UE, wpływ dochodów celnych dla budżetu państwa w efekcie budowy CPK w 2028 roku - w scenariuszu centralnym - to 115 milionów złotych. Do 2060 roku. wzrasta on do około 925 milionów złotych.
Z kolei w przypadku podatku VAT naliczona na lotnisku CPK wartość w 2028 roku w scenariuszu centralnym wynosi około 24 miliardów złotych W 2060 roku wzrasta ona do około 116 miliardów złotych. Kwoty te wymagają korekty o wartość podatku VAT, który zostałby zrealizowany w scenariuszu bez CPK, a także o tę część podatku, która zostanie odliczona i w efekcie nie przyczyni się w trwały sposób do zwiększenia dochodów budżetu państwa.
REKLAMA
Czytaaj także:
- Ważny element CPK z unijnym dofinansowaniem. Wsparcie dla projektu Kolei Dużych Prędkości
- Marcin Horała o CPK: etap projektowo-budowlany będzie szyty na miarę
Na ilość przeładowywanych towarów będą wpływały również obowiązujące w Polsce procedury oraz przepisy celne i podatkowe. To właśnie dlatego raport EY obejmuje także diagnozę obecnego stanu prawnego i rekomendację zmian prawnych, które uproszczą obowiązujące procedury i umożliwią pełne wykorzystanie potencjału cargo.
Aleksander Pszoniak/IAR/PR24/akg
REKLAMA