Rośnie udział aut z Chin w rynku UE. To niepokoi europejskich producentów
W pierwszych siedmiu miesiącach 2023 r. w Europie sprzedano 189 000 chińskich samochodów, co odpowiada 2,8 proc. całej sprzedaży samochodów. Udział chińskich samochodów elektrycznych w rynku europejskim wynosi obecnie 8 proc., a do 2025 r. ma wzrosnąć do 15 proc. To niepokoi europejskich producentów.
2023-10-18, 12:12
Chińskie firmy, jak Great Wall Motor, SAIC czy BYD, dokonują agresywnej ekspansji na rynki europejskie, w czym, poza subsydiowanymi kredytami, pomagają im m.in. niższe koszty pracy, tańsza energia czy preferencyjne warunki dzierżawy gruntów. Szczególnie narażone na chińską konkurencję są Niemcy i Francja - najwięksi producenci aut elektrycznych w UE, których udziały w rynku europejskim w I kwartale 2023 r. wyniosły odpowiednio 22 proc. i 16 proc.
Zaniżanie cen
Chiny są największym producentem i konsumentem aut elektrycznych na świecie. Ich udział w globalnej sprzedaży w 2022 r. wyniósł 60 proc., podczas gdy UE - 21 proc. i USA - 8 proc. W samym sierpniu 2023 r. w Chinach sprzedano 641 tys. aut elektrycznych (wobec 284 tys. w całej Europie i 2328 w Polsce).
Taki wolumen sprzedaży pozwala chińskim producentom osiągać korzyści skali i znacząco obniżać koszty jednostkowe produkcji. Jednocześnie stają się doświadczonymi i innowacyjnymi producentami EV.
To tworzy naturalne przewagi chińskiego sektora nad konkurencją międzynarodową. KE w ramach postępowania musi stwierdzić, w jakiej mierze te czynniki, a w jakiej udzielane subsydia odpowiadają średnio za cenę chińskich modeli niższą od europejskich producentów o 20 proc.
REKLAMA
Cła
Cła antysubsydyjne będą miały w sobie też ukryte koszty dla UE. Cła antysubsydyjne mogłyby dotknąć pośrednio też europejskie i zagraniczne firmy, które produkują w Chinach samochody elektryczne, np. Renault czy BMW. Jednocześnie ostra reakcja władz chińskich na informacje o wszczęciu postępowania sugeruje, że, w zależności od konkluzji KE, Europa i Chiny mogą stanąć przed perspektywą wojny handlowej.
- Rośnie liczba elektryków na polskich drogach. Rozwija się też infrastruktura ładowania
- Współpraca ws. mobilności miejskiej. Resort infrastruktury łączy siły z Politechniką Krakowską
PolskieRadio24.pl/ IAR/ PIE/ mib
REKLAMA
REKLAMA