Wydrążono drugi z czterech jednotorowych tuneli kolejowych pod Łodzią. Podziemne połączenie coraz bliżej

Zakończyło się drążenie drugiego z czterech jednotorowych tuneli kolejowych na podziemnej trasie Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Podziemne połączenie łódzkich dworców ma usprawnić podróże koleją we wszystkich kierunkach.

2023-12-15, 14:14

Wydrążono drugi z czterech jednotorowych tuneli kolejowych pod Łodzią. Podziemne połączenie coraz bliżej
Tunel Kolei Dużych Prędkości pod miastem Łódź. To część infrastruktury CPK.Foto: CPK/twitter

W Łodzi trwa budowa podziemnego połączenia dworca Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. W ramach projektu powstaną trzy nowe przystanki: Łódź Polesie, Łódź Śródmieście i Łódź Koziny, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i mają pełnić rolę "metra" dla łódzkiej aglomeracji.

W piątek PKP PLK poinformowały o wydrążeniu przez maszynę TBM Faustyna drugiego z czterech jednotorowych tuneli.

Praca tarczy

"Tarcza wykonała tunel na odcinku od przystanku Łódź Koziny do komory wydobywczej przy ul. Skarpowej. Przygotowana nitka połączy główny tunel średnicowy ze stacją Łódź Żabieniec.

Maszyna drążąca tunel montowała jednocześnie obudowę. Wykorzystano 451 tubingów tj. elementów, które tworzą pierścienie tunelu. Usunięto ponad 41,5 tys. m sześc. gruntu" - wyjaśniono w komunikacie.

REKLAMA

Dodano, że w kolejnym etapie robót maszyna TBM zostanie przeniesiony do komory startowej przy ul. Żniwnej. Drążenie pierwszego zakończyło się w lutym ubiegłego roku. Z kolei rozpoczęcie drążenia trzeciego tunelu w kierunku przystanku Łódź Koziny planowane jest na drugą połowę lutego 2024 r.

Inwestor poinformował również, że druga, duża tarcza TBM, po uprzednim wzmocnieniu gruntu, wykonała odcinek od przystanku Łódź Polesie do bloku postojowego przy ul. Mielczarskiego.

Obecnie wykonawca przygotowuje ekspertyzę techniczną, która pozwoli określić zakres robót oraz dodatkowych kosztów na dalszym odcinku przebiegu tunelu w kierunku Łodzi Fabrycznej.

Równocześnie uzgadniane z miastem i właścicielami prywatnych nieruchomości są warunki dla dalszej realizacji robót. Priorytetem jest bowiem maksymalne ograniczenie utrudnień dla mieszkańców.

REKLAMA

Podziemne przystanki

Jednocześnie wykonawca prowadzi prace na budowie trzech podziemnych przystanków. W czasie zamknięcia skrzyżowania ul. Kościuszki i Zielonej kontynuowana jest budowa przystanku Śródmieście.

Usuwane są kolizje z infrastrukturą podziemną, a następnie maja rozpocząć się prace przy budowie płyty stropowej pod ulicami.

Na Polesiu po przejściu dużego TBM prowadzone są prace przygotowawcze do budowy płyty dennej. Na Kozinach zaś kontynuowany jest wykop pod płytę denną i zbrojnie stropu na poziomie -2. Przy dworcu Fabrycznym postępuje przebudowa instalacji wodociągowych. Szykowana jest budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.

Budowa tunelu trwa od połowy 2019 roku. Według zapewnień PKP PLK termin zakończenia prac przy podziemnym połączeniu kolejowym zaplanowano na 2024 r., a uruchomienie pociągów w 2025 r.

REKLAMA

Budowa tunelu średnicowego o łącznej długości 7,5 km to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Zdaniem spółki PKP PLK, inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski.

Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne.

W tunelu powstaną trzy przystanki (Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny), które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły.

Projekt "Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna–Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec" jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość wynosi ponad 1,8 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to przeszło 1,4 mld zł.

REKLAMA

Czytaj także:

PR24/IAR/PAP/mib

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej