Firmy spedycyjne zmuszone do zmiany trasy przewozów. Spada ruch przez Kanał Sueski

Ruch towarów przez Kanał Sueski spadł w ciągu ostatnich dwóch miesięcy o 45 proc. - oceniła agencja ONZ UNCTAD. Ataki jemeńskich rebeliantów Huti skłoniły firmy spedycyjne do zmiany trasy przewozów.

2024-01-26, 16:33

Firmy spedycyjne zmuszone do zmiany trasy przewozów. Spada ruch przez Kanał Sueski
Z obawy przed atakiem Huti statki przewożące skroplony gaz ziemny całkowicie wstrzymały ruch przez Kanał Sueski.Foto: shutterstock.com/Dipix

UNCTAD (Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju) ostrzegła przed konsekwencjami zaburzeń światowego transportu: ryzykiem wyższej inflacji, obniżeniem się bezpieczeństwa żywnościowego i zwiększoną emisją gazów cieplarnianych, podała w piątek agencja Reuters. Statki przewożą około 80 proc. towarów w światowym handlu.

Ostrzał statków przez Huti

Od połowy listopada ubiegłego roku wspierani przez Iran szyiccy rebelianci Huti ostrzeliwują z Jemenu statki handlowe w rejonie Morza Czerwonego. Huti twierdzą, że w ten sposób wspierają palestyńskie terrorystyczne ugrupowanie Hamas walczące przeciwko Izraelowi. W rezultacie ich ataków firmy transportowe zmieniają trasy żeglugi, omijając Morze Czerwone i Kanał Sueski.

Czytaj także:

UNCTAD ocenia, że obecnie przez kanał przepływa o 39 proc. mniej statków niż w początkach grudnia, co oznacza spadek tonażu ładunków o 45 proc. Egipski zarząd Kanału przekazał zaś, że w stosunku do stycznia ubiegłego roku jego dochody spadły o 44 proc.

REKLAMA

Wstrzymany ruch przez Kanał Sueski statków z LNG

Jan Hoffmann, szef logistyki handlowej UNCTAD, stwierdził, że organizacja jest "bardzo zaniepokojona" sytuacją. - Widzimy opóźnienia, wyższe koszty i wyższą emisję gazów cieplarnianych - wyjaśnił. Dodał, że emisje rosną, ponieważ statki wybierają dłuższe trasy i by zrekompensować sobie stratę czasu, płyną szybciej.

Z obawy przed atakiem Huti statki przewożące skroplony gaz ziemny całkowicie wstrzymały ruch przez Kanał Sueski. Kanał obsługuje 12-15 proc. światowego handlu i 25–30 proc. ruchu kontenerowego.

Zobacz również:

W rezultacie rosną również ceny przewozu. Hoffmann powiedział, że średnie stawki za transport kontenerowy z Szanghaju do Europy wzrosły od początku grudnia o 256 proc. Jego zdaniem konsumenci odczują podwyżki dopiero po pewnym czasie.

Rosną koszty frachtu

- Przeniesienie wyższych stawek frachtowych na konsumentów wymaga nawet roku, nim naprawdę zobaczymy je w każdym sklepie - Ikei, Walmarcie czy czymś podobnym - zaznaczył Hoffmann podczas briefingu dla dziennikarzy. 

REKLAMA

IAR/PAP/PR24/akg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej