Nowe otwarcie PKP PLK. Inwestycje dostosowane do potrzeb pasażerów
Kontrole, audyty i zapowiedź nowego otwarcia. PKP Polskie Linie Kolejowe deklarują zmianę w podejściu do inwestycji. Priorytetem mają być potrzeby przewoźników kolejowych, a co za tym idzie pasażerów.
2024-03-22, 13:13
Wśród zapowiedzi pojawiła się likwidacja tak zwanych wąskich gardeł, dzięki czemu zwiększy się przepustowość najważniejszych szlaków kolejowych w kraju.
W warszawskiej siedzibie PKP Polskich Linii Kolejowych z dziennikarzami spotkali się wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej Piotr Malepszak oraz nowy prezes PKP PLK Piotr Wyborski.
Efektywne inwestycje na kolei
Najważniejszą sygnalizowaną zmianą w podejściu do inwestycji będzie ich efektywność, czyli uzasadnione wydawanie pieniędzy na modernizację infrastruktury tak, żeby korzystali na tym pasażerowie. Chodzi między innymi o poprawę punktualności, skrócenie czasu podróży i podniesienie jej komfortu.
Minister Piotr Malepszak, jako przykład nieefektywnej inwestycji podał ciągnącą się latami modernizację linii Warszawa - Poznań. W myśl pierwotnych założeń pociągi dalekobieżne miały pokonywać ten dystans o 20 minut krócej, a pociągi regionalne o 50 minut krócej. Szybciej miały też jeździć pociągi towarowe. Wiceszef resortu infrastruktury wskazał, że założenia te były oparte na fałszywych przesłankach i żadnego parametrów, mimo wieloletnich prac i wydanych pieniędzy, czasu podróży nie udało się poprawić.
REKLAMA
Modernizacja peronów
Piotr Malepszak zapowiedział również w podejściu do modernizacji peronów. Ich długość będzie dostosowana do długości składów kursujących na trasie, a nie do budżetu PKP PLK i konieczności wydania pieniędzy w określonym czasie.
Podkreślił, że chce przeszczepić podejście zarządców kolei z Europy Zachodniej na grunt Polski.
- Nie będzie złotych klamek na liniach lokalnych, ale będziemy walczyć z brakami na najważniejszych liniach - zapowiedział.
Jako przykład wymienił tak zwane wąskie gardło na jednej z najbardziej uczęszczanych tras kolejowych Warszawa - Kraków. Chodzi o 3 - kilometrowy, jednotorowy odcinek z miejscowości Psary do Starzyn. Zaznaczył, że na tym odcinku konieczna jest dobudowa drugiego toru. To umożliwiłoby udrożnienie całego ciągu jednej z najważniejszych tras w kraju. Wśród innych wąskich gardeł wymienił między innymi most w Górze Kalwarii.
REKLAMA
Wskazał też na konieczność budowy dodatkowych rozjazdów i torów dodatkowych, które w wielu miejscach by tę drożność poprawiły.
Skracanie czasu podróży
Prezes PKP PLK zapowiedział natomiast inwestycje, które pozwolą na skrócenie czasu podróży na newralgicznych trasach. Docelowo czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego ma spaść poniżej dwóch godzin. W tej chwili najszybszy pociąg według rozkładu pokonuje tę trasę w dwie godziny i 14 minut.
Do pięciu godzin ma się też skrócić czas podróży z Warszawy do Szczecina.
Po wybudowaniu pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości, czas przejazdu między Warszawą a Łodzią wyniesie 45 minut. Jednak wiceminister Piotr Malepszak powiedział, że deklarowany wcześniej termin zakończenia tej inwestycji w 2027 lub w 2028 roku jest nierealny. Jako prawdopodobny termin zapowiedział 2035 rok.
REKLAMA
Wykorzystanie posiadanych nieruchomości
Zmieni się też podejście do gruntów, które są w zarządzie spółki PKP S.A. Każdy teren, które nie będzie wykorzystywany na cele kolejowe, będzie mógł zostać przeznaczony na cele komercyjne. To samo dotyczy powierzchni na dworcach. Nowe zarządy będą aktywnie działać na rzecz lepszego ich wykorzystania, a co za tym idzie zwiększenia dochodów spółek.
Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Piotr Wyborski powiedział, że audyt i przegląd planowanych inwestycji wykaże, które nadają się do realizacji, a które trzeba będzie zmodyfikować. Wskazał, że na razie nie było potrzeby zawiadamiania prokuratury w sprawie nieprawidłowości w PKP PLK za czasów poprzedniego zarządu.
W tym roku plan inwestycyjny zarządcy sieci zakłada inwestycje o wartości 11 miliardów złotych.
Posłuchaj
- Trwają prace na Centralnej Magistrali Kolejowej. Pociągi pojadą szybciej
- Express "Tatry" podjął wyzwanie. Na trasie Kraków - Zakopane rekord "Luxtorpedy" nie został pobity
- Rekordowy kontrakt na kolei. PKP PLK zainwestuje w rozwój infrastruktury
IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk
REKLAMA