Polacy boją się o swoje finanse? Jednoznaczne wyniki sondażu
Aż 53 proc. ankietowanych przez firmę Deloitte Polaków spodziewa się wzrostu dochodów. Kolejne 42 proc. oczekuje poprawy swojej sytuacji finansowej. Pogorszenia sytuacji finansowej obawia się 35 proc. respondentów.
2024-03-28, 11:40
To wyniki najnowszego badania "Consumer Signals", które monitoruje nastroje konsumenckie w 20 krajach, w tym w Polsce. Badanie oparte jest na comiesięcznych ankietach.
"Najnowsza edycja badania pokazuje, że nastroje wśród polskich konsumentów są bardzo zróżnicowane. Co prawda 41 proc. z nas deklaruje, że mniej martwi się o przyszłość, ale jednocześnie aż 37 proc. jest przeciwnego zdania. Największe obawy budzą w nas stan zdrowia i sytuacja finansowa (po 41 proc. wskazań). Pogorszenie sytuacji ekonomicznej w stosunku do poprzedniego roku deklaruje 44 proc. badanych (o 1 p.p. mniej niż miesiąc wcześniej)" – wynika z badania.
Prawie 30 proc. ankietowanych Polaków obawia się o swoją zdolność do regulowania nadchodzących płatności, a ponad połowa (53 proc.) uważa, że nie jest w stanie ponieść niespodziewanego wydatku. Obawiający się o stan swoich oszczędności stanowią 37 proc. badanych, a niemal 40 proc. nie może sobie pozwolić na kupowanie rzeczy, które sprawiają im przyjemność.
Nadzieje na lepsze zarobki i obawy o inflację
"Pomimo wielu wyzwań coraz więcej Polaków z optymizmem patrzy w przyszłość. O 5 p.p., do poziomu 53 proc. wzrósł bowiem odsetek zakładających wzrost dochodów, a 42 proc. (+4 p.p.) oczekuje poprawy swojej sytuacji finansowej w przyszłym roku. Przeciwnego zdania jest 35 proc. respondentów" - czytamy we wnioskach z sondażu.
REKLAMA
Wśród obaw konsumentów dużą rolę odgrywa inflacja. Większość ankietowanych uważa, że ceny podstawowych kategorii towarów i usług konsumpcyjnych będą rosły.
"Największa grupa (73 proc.) zakłada, że podrożeją paliwa (wzrost o 5 p.p. w stosunku do ostatniego badania), 72 proc. uważa, że będziemy płacić więcej za domowe media, a 70 proc. spodziewa się wyższych rachunków w restauracjach. Z kolei 65 proc. prognozuje wzrost cen alkoholu"– czytamy w opracowaniu Deloitte.
Obawy o wzrost cen dominują nie tylko w Polsce
Autorzy badania wskazują, że obawy o inflację trapią nie tylko Polaków. Również w innych krajach konsumenci martwią się o wzrost cen.
"Niepokoje dotyczące przyszłych cen dotyczą nie tylko Polski, ale również innych krajów. Największy odsetek respondentów obawiających się dalszych wzrostów cen najczęściej kupowanych produktów i usług odnotowano w RPA (87 proc.), Kanadzie (82 proc.), Francji i Hiszpanii (81 proc.). Na drugim krańcu zestawienia znajdują się kraje azjatyckie: Chiny (47 proc.), Japonia (61 proc.), Arabia Saudyjska oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie (po 64 proc.) – wynika z analizy firmy doradczej.
REKLAMA
Najnowsza wersja badania została przeprowadzona pod koniec lutego 2024 r. Eksperci Deloitte przebadali mieszkańców 19 krajów; oprócz Polski, byli to obywatele: Arabii Saudyjskiej, Australii, Brazylii, Kanady, Chin, Holandii, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Indii, Japonii, Meksyku, RPA, Korei Południowej, Włoch, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
PR24/PAP/sw
REKLAMA