GDDKiA. Przedostatni odcinek Via Carpatii na Podkarpaciu w fazie realizacji

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na projekt i budowę ponad 6-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lutczą a Domaradzem. To przedostatni odcinek szlaku Via Carpatia w województwie podkarpackim, który wchodzi w fazę realizacji.

2024-05-29, 06:57

GDDKiA. Przedostatni odcinek Via Carpatii na Podkarpaciu w fazie realizacji
Via Carpatia.Foto: GDDKiA/mat.pras.

Jego częścią jest blisko kilometrowy tunel. Wykonawcą prac będzie turecka firma Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret, a wartość umowy to ponad miliard, czterysta milionów złotych. W ramach inwestycji zostanie wybudowany 900 – metrowy tunel.

Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości niespełna sześć i pół kilometra o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym.

W ramach zadania wybudowany zostanie między innymi węzeł drogowy Domaradz zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką numer 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Lutcza. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Lutczy.

Tunel o długości 990 metrów 

Największym wyzwaniem będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb, o długości około 990 metrów. Ponadto w ciągu trasy głównej powstaną: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni.

REKLAMA

Wybudowany zostanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące wszystkie tunele w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.

Budowa odcinka S19 Lutcza – Domaradz zostało podzielone na dwa odcinki realizacyjne, z których jeden jest z krótszym terminem realizacji. Aby umożliwić wcześniejsze oddanie do ruchu sąsiedniego odcinka Domaradz – Krosno, węzeł Domaradz wraz z prawie kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej zostanie wykonany w ciągu 35 miesięcy od daty podpisania umowy. Pozostała część odcinka, wraz z tunelem, zostanie ukończona w ciągu 53 miesięcy.

Odcinek drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, jakim są Karpaty Zewnętrzne, zwane też Karpatami fliszowymi. Zbudowane są one głównie z serii zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych nazywanych fliszem karpackim. Ponadto obszar ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. W dolinach i w rejonie tunelu dominują obszary leśne. 
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano wiercenia geologiczne, badania geofizyczne i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk.

Czym jest Via Carpatia?


Szlak Via Carpatia, to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. 


Odcinek drogi ekspresowej S19 Lutcza  – Domaradz będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, jakim są Karpaty Zewnętrzne Odcinek drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, jakim są Karpaty Zewnętrzne



W województwie podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość około 169 kilometrów. W tej chwili kierowcy korzystają już z prawie 82 kilometrów tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe.

REKLAMA

Drogowcy połączyli nie tylko stolice województwa podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia zyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z województwa lubelskiego z autostradą A4. Kolejne 79,3 km trasy Via Carpatia są w realizacji, czyli w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do ZRID.

Dodatkowo, rozbudowywany o dodatkową jezdnię jest prawie 14-kilometrowy odcinek między węzłami Sokołów Małopolski Północ – Jasionka. Natomiast na etapie przetargu jest ostatni odcinek S19 w tym regionie, między Jawornikiem a Lutczą, którego częścią będzie najdłuższy tunel w naszym województwie, o długości prawie 3 kilometrów.


PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw   

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej