Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Z główną nagrodą World Architecture Festival 2024
- Dworzec Metropolitalny w Lublinie ma wiele nowatorskich technologii proekologicznych, które można zastosować w projektach rewitalizacji wielu starych polskich dworców - powiedziała w Polskim Radiu 24 Magdalena Federowicz-Boule, założycielka pracowni Tremend i główna projektantka Dworca Metropolitalnego w Lublinie.
2024-11-29, 20:00
Dworzec Metropolitalny w Lublinie, którego projekt powstała w pracowni Tremend, otrzymał główną nagrodę podczas tegorocznej edycji World Architecture Festival. Wydarzenie, które odbyło się w Singapurze, uznawane jest za jedno z najważniejszych i najbardziej prestiżowych w międzynarodowej branży architektonicznej.
Posłuchaj
Co ciekawe, projekt ten już wcześniej został dostrzeżony przez jury konkursu World Architecture Festival Awards. Jury doceniło wówczas szereg zaplanowanych w projekcie proekologicznych rozwiązań, wpływających na jego efektywność i realnie minimalizujących negatywny wpływ na środowisko naturalne.
REKLAMA
Wspólna przestrzeń dla podróżnych i mieszkańców Lublina
- Zależało nam, aby wszystkie środki komunikacji miejskiej, były zgromadzone w jednym miejscu. Nowy dworzec autobusowy powstał na terenie trudnym urbanistycznie, który trzeba było zrewitalizować, aby zmienił obraz miasta, to nie była kiedyś bezpieczna i przyjemna okolica. Chodziło nam, żeby to było także miejsce spotkań dla mieszkańców i podróżnych. Projekt opierał się na założeniu, że budynek będzie się składał z dwóch szklanych pudełek, jedno jest nad drugim, co pomoże w jego ociepleniu, a zewnętrzna poczekalnia jest ogrzewana przez rekuperację. Słupy wokół budynku, swoją formą nawiązują do regionalnych wycinanek z lubelskiego oraz zielonych pnączy z herbu Lublina - mówiła Magdalena Federowicz-Boule.
Budownictwo przyjazne dla klimatu
- Ekologia w tym projekcie zaczyna się od jego ustawienia wobec stron świata, ogrzewany jest przez rekuperację, ma duże szklane zadaszenie chroniące przed słońcem, które ma zainstalowane panele słoneczne. Są także kaskadowo połączone ze sobą pompy ciepła. A także system automatycznego napowietrzanie. Gdy budynek się nagrzeje, wtedy są otwierane klapy na górze i na dole obiektu. Parking jest otwarty z każdej strony i naturalnie przewietrzany, a wokół niego rosną drzewa. Wprowadziliśmy, także betonową kostkę antysmogową, to nowy typ betonu, który trochę redukuje zanieczyszczenie powietrza - wyjaśniła Magdalena Federowicz-Boule.
Warto też dodać, że stary dworzec autobusowy z roku 1972, nie został rozebrany, tylko będzie wykorzystywany do innych celów, nie związanych z komunikacją i transportem publicznym.
REKLAMA
***
REKLAMA
Audycja: "Zmiana klimatu"
Prowadząca: Marta Hoppe
Gość: Magdalena Federowicz-Boule, założycielka pracowni Tremend
Data emisji: 29.11.2024
Godzina emisji: 19.06
PR24
REKLAMA