Tusk grzmi po głosowaniu ws. CPK. "Nie akceptuję"

Premier Donald Tusk krytycznie ocenił głosowanie posłów Polski 2050 ws. prezydenckiego projektu ustawy o budowie CPK, który skierowano go do dalszych prac w komisji. - To bardzo źle wróży na przyszłość - stwierdził szef rządu.

2025-09-26, 15:53

Tusk grzmi po głosowaniu ws. CPK. "Nie akceptuję"
Donald Tusk zadeklarował, że będzie oczekiwał wyjaśnień od posłów Polski 2050 po głosowaniu nad prezydenckim projektem ws. CPK. Foto: PAP/Leszek Szymański

Tusk grzmi po głosowaniu ws. prezydenckiego projektu o CPK

Posłowie zajmowali się w piątek prezydenckim projektem na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Sejm nie przyjął projektu Lewicy, która chciała w całości projekt ustawy odrzucić w pierwszym czytnaiu. Za odrzuceniem projektu w pierwszym czytaniu głosowało 203 posłów, przeciw było 211, a 12 wstrzymało się od głosu.

- Nie akceptuję takiego głosowania posłów, nie dlatego, że jest to projekt prezydencki - stwierdził po sejmowym głosowaniu premier Donald Tusk. - CPK to jest coś, co budzi nieustanne emocje. My mamy swoją mądrą, sensowną wersję z kolejami dużych prędkości, racjonalną, my zaczęliśmy to budować. Nie chcemy, by nam w tym przeszkadzali ci, którzy narysowali tysiąc plansz, wydali setki milionów złotych na swoje pensje, i niczego nie zrobili w tej sprawie - mówił szef rządu.

Posłuchaj

Donald Tusk po głosowaniu nad prezydenckim projektem dot. CPK: mamy swoją wersję, racjonalną (IAR) 0:28
+
Dodaj do playlisty

- Prezydent Nawrocki jest po stronie tamtych ludzi. Jest mi przykro, że marszałek Hołownia i tak duża grupa posłów z jego ugrupowania, też stanęła, w tej kwestii, po stronie prezydenta Nawrockiego. To bardzo źle wróży na przyszłość - ocenił Tusk. - Będę bardzo ciekaw wyjaśnień i stanowiska - dodał premier. 

Projekt Nawrockiego o CPK trafił do komisji sejmowych. To zakłada plan prezydencki

Prezydencki projekt przewiduje m.in. zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku pod Baranowem do końca 2031 r., uruchomienie cywilnego ruchu lotniczego do końca 2032 r. oraz rozwój ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości. Zakłada on też: przeniesienie całego ruchu lotniczego z warszawskiego Lotniska Chopina na CPK najpóźniej do końca 2032 r., wprowadzenie zakazu dofinansowywania połączeń lotniczych przez państwowe podmioty oraz finansowanie programu CPK za pomocą skarbowych papierów wartościowych na co najmniej 66,18 mld zł.

Szef kancelarii prezydenta Zbigniew Bogucki prezentując w Sejmie założenia ustawy podkreślał, że projekt jest "kontynuacją woli obywateli" i ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa oraz rozwoju infrastruktury transportowej.

Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek wskazywał z kolei, że rząd nie potrzebuje ustawy do realizacji CPK, ponieważ inwestycja jest już konsekwentnie prowadzona. 

Wizja CPK według rządu. To zakłada planowana inwestycja

W ramach obowiązującego Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Linia KDP na odcinku Warszawa - Łódź przez CPK ma skrócić czas przejazdu na tym odcinku z ok. 70 do 40 minut, a z Warszawy do lotniska w Baranowie podróż ma potrwać mniej niż 20 minut. Po wybudowaniu całej kolei "Y" podróż z Poznania do Warszawy ma trwać ok. 1 godz. 40 minut zamiast 2 godz. 20 min, jak obecnie.

(PAP) (PAP)

Lotnisko CPK ma zostać uruchomione do końca 2032 r. W tym terminie planowane jest też otwarcie linii KDP Warszawa - Łódź. Odcinki z Łodzi do Wrocławia i Poznania mają być gotowe trzy lata później. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Czytaj także: 

Źródło: Polskie Radio/PAP/mbl

Polecane

Wróć do strony głównej